Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Umiejętności społeczne pracownika socjalnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.KRK-05USPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0923) Praca socjalna i doradztwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Umiejętności społeczne pracownika socjalnego
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia - licencjackie

Kierunek studiów:

Praca socjalna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

5

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005.

Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002.

Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000.

Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk 2005.

Kottler J., Opór w psychoterapii. Jak pracować z opornym klientem, Gdańsk 2004.

Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice 1999.

Macario L., Rocchi M., Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków 2011.

Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2005.

Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012.

Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011.

Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008.

Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119.

Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51.


Założenia:

C1. Pogłębienie wiedzy na temat kompetencji społecznych i zawodowych niezbędnych w zawodzie pracownika socjalnego.

C2. Analiza znaczenia kompetencji komunikacyjnych pracowników socjalnych w wykony-waniu ich zadań.

C3. Pogłębienie wiedzy na temat roli asertywności w pracy socjalnej.

C4. Rozwijanie potrzeby doskonalenia zawodowego.


Skrócony opis:

Klient pomocy społecznej, motywacja i motywowanie klientów pomocy społecznej; cechy oraz zachowania oczekiwane u osób zajmujących się pomaganiem, oczekiwania kierowane do osób niosących pomoc, teorie i strategie pomagania; rozwijanie umiejętności interpersonalnych i terapeutycznych, błędy w spostrzeganiu innych, klimat porozumiewania się, dynamika relacji interpersonalnych, radzenie sobie z konfliktami, obserwacja, komunikacja werbalna i niewerbalne, słuchanie i zadawanie pytań, empatia, asertywność, wypalenie zawodowe, metody przeciwdziałania; komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego (aktywne słuchanie w pracy socjalnej, asertywność w pracy socjalnej itd); kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych. Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia. Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych.

Pełny opis:

Klient pomocy społecznej. Motywacja i motywowanie klientów pomocy społecznej. Cechy oraz zachowania oczekiwane u osób zajmujących się pomaganiem. Oczekiwania kierowane do osób niosących pomoc – ich wpływ na proces udzielania pomocy. Psychologiczne mode-le pomagania. Stereotypy dotyczące udzielania pomocy. Teorie i strategie pomagania. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych i terapeutycznych – procesy międzyosobowe, relacje interpersonalne w pracy z klientem i w pracy zespołowej, błędy w spostrzeganiu innych, klimat porozumiewania się, dynamika relacji interpersonalnych, radzenie sobie z konfliktami, obserwacja, komunikacja werbalna i niewerbalne, słuchanie i zadawanie pytań, empatia, asertywność. Samorozwój. Wypalenie zawodowe – obciążenie, zawodowa deformacja osobowości pomagającego, metody przeciwdziałania. Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego Aktywne słuchanie w pracy socjalnej. Asertywność w pracy socjalnej. Zasady udzielania informacji zwrotnej w pracy socjalnej. Kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów. Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych. Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia. Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych

Literatura:

Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003.

Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Katowice 1998.

Gast L., Bailey M., Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Warszawa 2014.

Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, Warszawa 2011.

Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa 2005.

Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993.

Weissbrot-Koziarska A., Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego w procesie poradniczym, [w:] Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie się w różnorodnych relacjach interpersonalnych, K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Toruń 2012, s. 178-189.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W26 Właściwie komunikuje się z uczestnikami różnorodnych relacji społecznych, korzystając z podstawowej wiedzy o komunikacji społecznej.

Umiejętności

K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.

K_U16 Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.

Kompetencje społeczne

K_K01 Jest przekonany o tym, że profesjonalizm wymaga ciągłego doskonalenia zdobytej wiedzy i umiejętności, a edukacja przez całe życie jest elementem współczesnego modelu rozwoju osobistego.

K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru (40%), prezentacja multimedialna (20%), projekt/przygotowanie i przeprowadzanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej) (20%), aktywność na zajęciach (20%).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Konieczna
Prowadzący grup: Ewelina Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www2-7 (2025-03-24)