Umiejętności społeczne pracownika socjalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.04.KRK-05USPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0923) Praca socjalna i doradztwo
|
Nazwa przedmiotu: | Umiejętności społeczne pracownika socjalnego |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia pierwszego stopnia - licencjackie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 5 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Poznań 2005. Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002. Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000. Geldard K., Geldard D., Rozmowa, która pomaga. Podstawowe umiejętności terapeutyczne, Gdańsk 2005. Kottler J., Opór w psychoterapii. Jak pracować z opornym klientem, Gdańsk 2004. Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice 1999. Macario L., Rocchi M., Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, Kraków 2011. Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2005. Janiak A. M., Jankowska K., Heller W., Kompetencje społeczne w edukacji, pracy socjalnej i relacjach zawodowych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz 2012. Musioł S., Twardowska M., Pracownik socjalny - profesjonalne działanie na rzecz osób wykluczonych, Warszawa 2011. Smółka P., Kompetencje społeczne: metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Warszawa 2008. Szewczyk A., Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk, czyli rozważania o różnych sytuacjach poradniczych, „Praca Socjalna” 2013, nr 6, s. 111-119. Tylikowska A., Kompetencje społeczne a osobowość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2006, Nr 3, s. 41-51. |
Założenia: | C1. Pogłębienie wiedzy na temat kompetencji społecznych i zawodowych niezbędnych w zawodzie pracownika socjalnego. C2. Analiza znaczenia kompetencji komunikacyjnych pracowników socjalnych w wykony-waniu ich zadań. C3. Pogłębienie wiedzy na temat roli asertywności w pracy socjalnej. C4. Rozwijanie potrzeby doskonalenia zawodowego. |
Skrócony opis: |
Klient pomocy społecznej, motywacja i motywowanie klientów pomocy społecznej; cechy oraz zachowania oczekiwane u osób zajmujących się pomaganiem, oczekiwania kierowane do osób niosących pomoc, teorie i strategie pomagania; rozwijanie umiejętności interpersonalnych i terapeutycznych, błędy w spostrzeganiu innych, klimat porozumiewania się, dynamika relacji interpersonalnych, radzenie sobie z konfliktami, obserwacja, komunikacja werbalna i niewerbalne, słuchanie i zadawanie pytań, empatia, asertywność, wypalenie zawodowe, metody przeciwdziałania; komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego (aktywne słuchanie w pracy socjalnej, asertywność w pracy socjalnej itd); kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych. Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia. Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych. |
Pełny opis: |
Klient pomocy społecznej. Motywacja i motywowanie klientów pomocy społecznej. Cechy oraz zachowania oczekiwane u osób zajmujących się pomaganiem. Oczekiwania kierowane do osób niosących pomoc – ich wpływ na proces udzielania pomocy. Psychologiczne mode-le pomagania. Stereotypy dotyczące udzielania pomocy. Teorie i strategie pomagania. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych i terapeutycznych – procesy międzyosobowe, relacje interpersonalne w pracy z klientem i w pracy zespołowej, błędy w spostrzeganiu innych, klimat porozumiewania się, dynamika relacji interpersonalnych, radzenie sobie z konfliktami, obserwacja, komunikacja werbalna i niewerbalne, słuchanie i zadawanie pytań, empatia, asertywność. Samorozwój. Wypalenie zawodowe – obciążenie, zawodowa deformacja osobowości pomagającego, metody przeciwdziałania. Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego Aktywne słuchanie w pracy socjalnej. Asertywność w pracy socjalnej. Zasady udzielania informacji zwrotnej w pracy socjalnej. Kompetencje w zakresie wzmacniania zdolności grup i społeczności lokalnych do rozwiązywania własnych problemów. Kompetencje w zakresie diagnozowania potrzeb oraz problemów społecznych. Kompetencje w zakresie udzielania pomocy i wsparcia. Sposoby rozwijania kompetencji społecznych oraz zawodowych |
Literatura: |
Heaton J. A., Podstawy umiejętności terapeutycznych, Gdańsk 2003. Nocuń A. W., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów, Katowice 1998. Gast L., Bailey M., Doskonalenie komunikacji w pracy socjalnej, Warszawa 2014. Jedliński K. i in., Trening interpersonalny, Warszawa 2011. Król-Fijewska M., Stanowczo, łagodnie, bez lęku, czyli 13 wykładów o asertywności, Warszawa 2005. Król-Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993. Weissbrot-Koziarska A., Komunikacyjne kompetencje pracownika socjalnego w procesie poradniczym, [w:] Szkoła, komunikacja i edukacja. Komunikowanie się w różnorodnych relacjach interpersonalnych, K. Czerwiński, A. Knocińska, M. Okrasa (red.), Toruń 2012, s. 178-189. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W26 Właściwie komunikuje się z uczestnikami różnorodnych relacji społecznych, korzystając z podstawowej wiedzy o komunikacji społecznej. Umiejętności K_U06 Posiada rozwinięte umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. K_U16 Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł. Kompetencje społeczne K_K01 Jest przekonany o tym, że profesjonalizm wymaga ciągłego doskonalenia zdobytej wiedzy i umiejętności, a edukacja przez całe życie jest elementem współczesnego modelu rozwoju osobistego. K_K10 W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium zaliczeniowe na zakończenie semestru (40%), prezentacja multimedialna (20%), projekt/przygotowanie i przeprowadzanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej) (20%), aktywność na zajęciach (20%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Konieczna | |
Prowadzący grup: | Ewelina Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.