Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologie społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.04.Z.KRK-04PS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patologie społeczne
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

Studia pierwszego stopnia – licencjackie



Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

4

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Cekiera Cz., Ryzyko uzależnień, Lublin 1994.

Frączek A., Pufal-Struzik I. (red.), Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży jako zjawisko społeczne. Perspektywa psychoedukacyjna, Kielce 1996.

Kawula S., Machel H. (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Toruń 2001.

Szpringer M., Profilaktyka społeczna: rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce 2004.

Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.


Założenia:

C1 - Poznanie problematyki patologii społecznych: istoty i rozmiarów we współczesnej rzeczywistości społecznej; analiza pojęcia normy jako kategorii społecznej zmiennej w czasie i przestrzeni oraz zjawisk i zachowań jednostek i grup społecznych odchylonych od uznawanych norm (dewiacji)

C2 - Poznanie wybranych przykładów dewiacji negatywnych uznawanych za zjawiska patologiczne

C3 - Kształtowanie umiejętności rozpoznawania przyczyn, mechanizmów i skutków patologii społecznej, a także możliwości jej zwalczania i profilaktyki

C4 - Kształtowanie postawy aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu działań na rzecz przezwyciężania zjawisk patologicznych w społeczeństwie


Pełny opis:

Treści merytoryczne wykładów obejmują następujące zagadnienia: istota i charakterystyka patologii społecznej jako dyscypliny naukowej, norma jako kategoria społeczna (zmienność normy w czasie i przestrzeni); dewiacja a patologia; kryteria oceny zjawisk jako patologiczne (prawne, medyczne, społeczne); główne odmiany patologii (indywidualna, grupowa, instytucjonalna oraz patologia społeczna w skali makro: np. terroryzm czy systemy totalitarne; profilaktyka.

Treści merytoryczne ćwiczeń dotyczą następujących zagadnień: przykłady patologii społecznych, jak: uzależnienia, samobójstwa, prostytucja, dezorganizacja rodziny, przemoc; endogenne i egzogenne przyczyny zjawisk patologicznych oraz różnorodność ich skutków zarówno dla jednostki jak i grup społecznych oraz całego społeczeństwa; możliwości przeciwdziałania patologicznym zjawiskom społecznym, w aspekcie profilaktyki realizowanej w podstawowych środowiskach wychowawczych jak i w skali ogólnospołecznej.

Literatura:

Nowak A., Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne, Kraków 2000.

Pierzchała K., Cekiera Cz., Człowiek a patologie społeczne , Toruń 2022.

Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.

Świętochowska U., Patologie cywilizacji współczesnej, Toruń 2001.

Urban B., Problemy współczesnej patologii społecznej, Kraków 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W03 Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.

K_W11 Posiada podstawową wiedzę na temat podejść rozwojowych i holistycznych zorientowanych na człowieka w perspektywie interdyscyplinarnej.

K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.

Umiejętności

K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.

K_U04 Odwołując się do posiadanej wiedzy, wyników badań oraz analizy sytuacji z wykorzystaniem instrumentów specyficznych dla pracy socjalnej potrafi traf-nie prognozować zagrożenia dotyczące sytuacji osób, rodzin, jak i w szerszych układach społecznych.

Kompetencje społeczne

K_K01 Potrafi kierować pracą zespołu, właściwie wykorzystując potencjał indywidualny członków, właściwie planując i organizując pracę zespołową, przyjmuje odpowiedzialność za wykonane zadanie zespołowe, w którym pełnił rolę lidera.

K_K02 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.

K_K08 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Wykład – egzamin

Ćwiczenia zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-03-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www6-8 (2024-11-08)