Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.06.D5.02-INPPWP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

I rok

Kierunek studiów:

PEDAGOGIKA SPECJALNA

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2 semestr

Profil kształcenia:

Moduł przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Kalus A. Narratives of identity in adopted adolescents: interview analysis. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2016; 4: 35–42.

Pisula E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa.

Marat E. (2014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. W: I. Janicka, H. Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa (ss. 437-456).

Poraj G. (2014). Agresja i przemoc w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa (ss. 83-504).

Błażek M. (2014). Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa (ss. 459-480).

Kwak A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa.

Kościelska M. (2007). Sens odpowiedzialności, Perspektywa psychologa klinicznego. Kraków. Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Tomalski P. (2007). Nietypowe rodziny. O parach lesbijek i gejów oraz ich dzieciach z perspektywy teorii przywiązania, Warszawa.

Kalus A. (2009). Funkcjonowanie systemu rodziny adopcyjnej. Perspektywa psychologiczna. Opole

Nakład pracy studenta:

Wykład 15h

Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30h

Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 10h

Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20h

Przygotowanie do ćwiczeń 20h

Przygotowanie do egzaminu 20h

Wykonanie zadania praktycznego 15h

Przygotowanie projektu /prezentacji 20h


Skrócony opis:

Poznanie wiedzy na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii wychowawczej; teorii opisujących i wyjaśniających uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty oddziaływań wychowawczych, poznanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania uwarunkowań społecznych i kulturowych w procesie wychowania.

Kształtowanie umiejętności aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju i psychologii wychowawczej do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym.

Kształtowanie postawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz wrażliwości na problemy etyczne

Literatura:

Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.

Budziszewska M. (2015). Opowieść „moi rodzice” w trzech fazach adolescencji i w dorosłości. Analiza narracji tożsamościowych. Warszawa: Liberi Libri

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23.

Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN,

Pisula E., Danielewicz D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Warszawa

Pisula E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa.

Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS

Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS

Straś-Romanowska M. (2012). Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej. PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA, NR 1–2/2012, s. 119–130

Efekty uczenia się:

Wiedza W 1 – Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

W 2 – potrafi posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, kulturowych) oraz znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa i dorosłości. EK_W_01

EK_W_05

EK_W_07

EK_W_08

Umiejętności U 1 – Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych, w tym profilaktycznych EK_U_01

EK_U_04

EK_U_07

Kompetencje społeczne K 1 – Posiada umiejętność krytycznej oceny swojej wiedzy

K 2 – Wykazuje postawę akceptacji wobec osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i respektowania ich praw

K 3 – Jest uwrażliwiony na specyficzne potrzeby dzieci i młodzieży EK_KS_01

EK_KS_02

EK_KS_04

EK_KS_09

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu.

ocena dostateczna: 50% punktów + 1 pkt

ocena dobra: powyżej 75% punktów

ocena bardzo dobra powyżej 90% punktów

Ćwiczenia:

zaliczenie na podstawie przygotowania (teoretycznego i warsztatowego) i przeprowadzenia zajęć z określonego tematu.

Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, jedna może być nieusprawiedliwiona.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zofia Kardasz - Parker
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www5-8 (2025-07-09)