Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.02-INPPWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | I rok |
Kierunek studiów: | PEDAGOGIKA SPECJALNA |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 2 semestr |
Profil kształcenia: | Moduł przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Kalus A. Narratives of identity in adopted adolescents: interview analysis. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, 2016; 4: 35–42. Pisula E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa. Marat E. (2014). Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym. W: I. Janicka, H. Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa (ss. 437-456). Poraj G. (2014). Agresja i przemoc w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa (ss. 83-504). Błażek M. (2014). Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie. W: I. Janicka, H. Liberska (2014). Psychologia rodziny. Warszawa (ss. 459-480). Kwak A. (2005). Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa. Kościelska M. (2007). Sens odpowiedzialności, Perspektywa psychologa klinicznego. Kraków. Oficyna Wydawnicza IMPULS. Tomalski P. (2007). Nietypowe rodziny. O parach lesbijek i gejów oraz ich dzieciach z perspektywy teorii przywiązania, Warszawa. Kalus A. (2009). Funkcjonowanie systemu rodziny adopcyjnej. Perspektywa psychologiczna. Opole |
Nakład pracy studenta: | Wykład 15h Ćwiczenia / konwersatorium / seminarium 30h Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 10h Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20h Przygotowanie do ćwiczeń 20h Przygotowanie do egzaminu 20h Wykonanie zadania praktycznego 15h Przygotowanie projektu /prezentacji 20h |
Skrócony opis: |
Poznanie wiedzy na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii wychowawczej; teorii opisujących i wyjaśniających uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty oddziaływań wychowawczych, poznanie wiedzy na temat podstawowych mechanizmów wpływu wychowawczego oraz głównych aspektów oddziaływania uwarunkowań społecznych i kulturowych w procesie wychowania. Kształtowanie umiejętności aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju i psychologii wychowawczej do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym. Kształtowanie postawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz wrażliwości na problemy etyczne |
Literatura: |
Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut. Budziszewska M. (2015). Opowieść „moi rodzice” w trzech fazach adolescencji i w dorosłości. Analiza narracji tożsamościowych. Warszawa: Liberi Libri Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23. Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Pisula E., Danielewicz D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Warszawa Pisula E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa. Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS Straś-Romanowska M. (2012). Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej. PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA, NR 1–2/2012, s. 119–130 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W 1 – Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym W 2 – potrafi posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, kulturowych) oraz znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa i dorosłości. EK_W_01 EK_W_05 EK_W_07 EK_W_08 Umiejętności U 1 – Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych, w tym profilaktycznych EK_U_01 EK_U_04 EK_U_07 Kompetencje społeczne K 1 – Posiada umiejętność krytycznej oceny swojej wiedzy K 2 – Wykazuje postawę akceptacji wobec osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i respektowania ich praw K 3 – Jest uwrażliwiony na specyficzne potrzeby dzieci i młodzieży EK_KS_01 EK_KS_02 EK_KS_04 EK_KS_09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu. ocena dostateczna: 50% punktów + 1 pkt ocena dobra: powyżej 75% punktów ocena bardzo dobra powyżej 90% punktów Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie przygotowania (teoretycznego i warsztatowego) i przeprowadzenia zajęć z określonego tematu. Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, jedna może być nieusprawiedliwiona. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Kardasz - Parker | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.