Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.06.D5.06-INPPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wiktoria Kubiec, Irena Mudrecka, Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura uzupełniająca:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a



Założenia:

Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży


Skrócony opis:

Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

Wykład

Wprowadzenie do psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży. Klasyfikacje zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania. Psychologiczne modele powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży. Czynniki psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania. Stres i odporność psychiczna. Diagnoza i podstawy terapii zaburzeń dzieci i młodzieży . Całościowe zaburzenia rozwoju. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży.

Ćwiczenia

Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne trudności szkolne: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Charakterystyka wybranych zaburzeń lękowych: fobie, fobia społeczna, fobia szkolna. Zaburzenia nastroju i samobójstwa. Zaburzenia związane ze stresem. Zaburzenia odżywiania. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Zaburzenia nawyków. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Uwagi:

Zajęcia na platformie MSTeams

Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura uzupełniająca:

Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24

Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP

Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL

Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.

Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a



Założenia:

Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży


Skrócony opis:

Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży

Pełny opis:

W ramach zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

Wykład

Wprowadzenie do psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży. Klasyfikacje zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania. Psychologiczne modele powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży. Czynniki psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania. Stres i odporność psychiczna. Diagnoza i podstawy terapii zaburzeń dzieci i młodzieży . Całościowe zaburzenia rozwoju. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży.

Ćwiczenia

Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne trudności szkolne: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Charakterystyka wybranych zaburzeń lękowych: fobie, fobia społeczna, fobia szkolna. Zaburzenia nastroju i samobójstwa. Zaburzenia związane ze stresem. Zaburzenia odżywiania. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Zaburzenia nawyków. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP

Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN

Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Uwagi:

Zajęcia na platformie MSTeams

Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)