Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.06-INPPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktoria Kubiec, Irena Mudrecka, Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24 Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2. Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a |
|
Założenia: | Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży |
|
Skrócony opis: |
Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: Wykład Wprowadzenie do psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży. Klasyfikacje zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania. Psychologiczne modele powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży. Czynniki psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania. Stres i odporność psychiczna. Diagnoza i podstawy terapii zaburzeń dzieci i młodzieży . Całościowe zaburzenia rozwoju. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży. Ćwiczenia Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne trudności szkolne: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Charakterystyka wybranych zaburzeń lękowych: fobie, fobia społeczna, fobia szkolna. Zaburzenia nastroju i samobójstwa. Zaburzenia związane ze stresem. Zaburzenia odżywiania. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Zaburzenia nawyków. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
|
Uwagi: |
Zajęcia na platformie MSTeams Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewelina Wojtarkowska-Forczek, Natalia Wójcik | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Literatura uzupełniająca: | Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24 Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2. Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a |
|
Założenia: | Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży |
|
Skrócony opis: |
Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: Wykład Wprowadzenie do psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży. Klasyfikacje zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania. Psychologiczne modele powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży. Czynniki psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania. Stres i odporność psychiczna. Diagnoza i podstawy terapii zaburzeń dzieci i młodzieży . Całościowe zaburzenia rozwoju. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży. Ćwiczenia Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne trudności szkolne: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Charakterystyka wybranych zaburzeń lękowych: fobie, fobia społeczna, fobia szkolna. Zaburzenia nastroju i samobójstwa. Zaburzenia związane ze stresem. Zaburzenia odżywiania. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Zaburzenia nawyków. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Butcher, J.N., Mineka, S. (2017) Psychologia zaburzeń Gdańsk: GWP Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A.. (red.) (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN Pilecka, W. (2011). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
|
Uwagi: |
Zajęcia na platformie MSTeams Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.