Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.06.D5.07-INPPF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | pedagogika specjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | siódmy |
Profil kształcenia: | praktyczny |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Wymagania: | brak |
Literatura uzupełniająca: | Kwapisz J., Orientacja przestrzenna i poruszanie się niewidomych oraz słabowidzących: poradnik metodyczny. WSiP, Warszawa 1990. Palak Z. (2006): Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, UMCS, Lublin Mikołajewska E. (2008): Osoba ciężko chora lub niepełnosprawna w domu, PZWL, Warszawa |
Nakład pracy studenta: | Wykład 30 Ćwiczenia 30 Udział w innych formach kontaktu bezpośredniego 28 Studiowanie literatury i materiałów źródłowych 20 Przygotowanie do ćwiczeń 20 Przygotowanie do egzaminu 30 Przygotowanie projektu /prezentacji 17 |
Założenia: | - Opanowanie umiejętności ustalania i analizowania ogólnych prawidłowości i mechanizmów rozwoju psychospołecznego osób niepełnosprawnych – Określenie szczegółowych celów i zadań rehabilitacji społeczno-zawodowej w zależności od rodzaju niepełnosprawności, wieku oraz dodatkowych (sprzężonych) zaburzeń psychosomatycznych osoby niepełnosprawnej. – W ramach zajęć studenci poznają specyficzne sposoby funkcjonowania dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami oraz sposoby ich terapii i rehabilitacji |
Pełny opis: |
Charakterystyka psychospołeczna osób niepełnosprawnych. Czynniki warunkujące przebieg interakcji między osobami niepełnosprawnymi a środowiskiem społecznym. Jakość życia osób niepełnosprawnych - Wspomaganie -Wspieranie na drodze ku autonomii. Psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnościami Rozpoznawanie możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu społeczno-zawodowym osoby niepełnosprawnej wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Starzenie się i starość w warunkach długotrwałej niepełnosprawności, Specyficzne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin (np. przemoc). Udzielanie wsparcia emocjonalnego i aktywizowania osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Nawiązywanie, podtrzymywanie i rozwijanie współpracy z podmiotami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym. Rozpoznawanie możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Rozpoznawania i interpretowanie sytuacji społecznej, warunków życia, relacji z rodziną, grupą i środowiskiem lokalnym oraz wykorzystywania zasobów indywidualnych, środowiska rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą niepełnosprawną |
Literatura: |
Borowski, R., Środowisko społeczne osób niepełnosprawnych , Płock : Wydaw. Naukowe Novum, 2003. Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną : praca zbiorowa. T. 1, . Wybrane problemy osobowości, rodzin i edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pod red. Z. Janiszewskiej-Nieścioruk, Kraków 2003. Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną: praca zbiorowa. T. 2, Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną pod red. Z. Janiszewskiej-Nieścioruk, Kraków 2004. Społeczeństwo i niepełnosprawność, J. Konarska (red.), „Państwo i Społeczeństwo” 2020, nr 1, Kraków 2020. Przywarka I., Rodzina w sytuacji choroby : wpływ choroby psychicznej na funkcjonowanie rodziny w wielkim mieście [W:] Życie rodzinne : uwarunkowania makro i mikrostrukturalne , red. Z. Tyszka, Poznań 2003. Rymaszewska J., Funkcjonowanie społeczne i zawodowe osób mających zaburzenia psychiczne w Polsce w porównaniu do innych wybranych krajów europejskich, J. Rymaszewska, Wrocław 2004. Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie / Anna Kwak, „Auxilium Sociale” 2000, nr ¾, dod. s. I-IX Zaorska M., Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych, „Wychowanie na Co Dzień” 2006, nr 7/8. Wciórka, B., J. Wciórka, Choroby psychiczne - społeczny stereotyp i dystans. Komunikat z badań. CBOS. Warszawa 2000. |
Efekty uczenia się: |
W 1 – potrafi zdefiniować i interpretować podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej W 2 – posiada wiedzę na temat podstaw psychologicznych i społecznych zachowań osób niepełnosprawnych W 3 – zna typowe struktury i instytucje społeczne realizujące programy profilaktyczne, w szczególności te, które składają się na system aktywizacji społeczno-kulturowej i są z nimi powiązane U 1 - posiada umiejętność identyfikacji potrzeb edukacyjnych i kulturalnych oraz sposobów ich zaspakajania w wymiarze lokalnym oraz diagnozowania sytuacji zdrowotnej U 2 - potrafi poradzić sobie z problemami pedagogicznymi w trakcie kształcenia osób niepełnosprawnych U 3 – potrafi realizować działania wspierająco-pomocowe w środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością K 1 - okazuje tolerancje i akceptuje postawy i zachowania pacjentów wynikające z odmiennych uwarunkowań kulturowych, religijnych, społecznych i wieku K 2 - analizuje i potrafi zaakceptować opinie członków zespołu i innych specjalistów K 3 - potrafi podejmować samodzielnie decyzje oraz brać za nie odpowiedzialność |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin, praca na zajęciach, aktywność |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.