Psychologia rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.08.Z5.02-INPPRD1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym I |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały] Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar [wybrane rozdziały] |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii rozwoju człowieka; zna teorie opisujące i wyjaśniające uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. - w zakresie umiejętności: student posiada umiejętność aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym. - w zakresie kompetencji : student opanuje podstawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz cechuje go wrażliwość etyczna |
Literatura: |
Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały] Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN Literatura dodatkowa w czasie epidemii COVID-19 1. Skiba, J. (2014). Myśl Lwa Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka. W: A. Kamińska, K. Denek, P. Oleśniewicz. (red.) Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas (s. 3017-316). 2. Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje. 3. Wojtasik, Ł. (2015). Mama, tata, tablet. O tym, kiedy i jak udostępniać dzieciom tablet i smartfon. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz zastosować tę wiedzę we własnej dyscyplinie • Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o dziecku w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, rówieśniczych) oraz znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność: • pogłębionej obserwacji, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych dotyczących rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym • samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenie się przez całe życie i ukierunkowywania innych w tym zakresie Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści • przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach. Egzamin pisemny po II semestrze przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Kiełek-Rataj, Wiktoria Kubiec | |
Prowadzący grup: | Ewa Kiełek-Rataj, Maria Topoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.