Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.43.Z2.KRK-01MNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk społecznych
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
ogólnouniwersyteckie

Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia – magisterskie



Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

1

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Bereźnicki F. Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008.

Buttolh Johnson J., Reynolds H.T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010.

Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowskich, Katowice 2004.

Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993.

Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.

Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004.

Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków 2006.

Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.

Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006.



Założenia:

C1. Student zapoznaje się z wielowymiarową problematyką naukowych badań empirycznych.

C2. Student poznaje funkcjonujące sposoby (paradygmaty) badania rzeczywistości oraz gromadzenia i zarządzania wiedzą we współczesnym społeczeństwie.

C3. Student nabywa wiedzę z zakresu definiowania reguł i procedur pozwalających poznać i badać rzeczywistość ludzką w sposób uporządkowany i obiektywny.

C4. Student nabywa umiejętności z zakresu konstrukcji schematu badawczego i budowy narzędzi badawczych.

C5. Student kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie empirycznych sytuacji badawczych, szczególnie z uwzględnieniem kwestii etyki badań.


Pełny opis:

Wykłady

Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa.

Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych.

Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych.

Pomiar w empirycznych badaniach społecznych.

Projekt badań i sprawy, które powinny być w nim uwzględnione.

Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Pilotaże.

Metody i techniki badawcze w naukach społecznych.

Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne.

Ćwiczenia

Analiza faz procesu badawczego.

Konstruowanie problemów i hipotez badawczych.

Analiza metod badawczych.

Metoda- technika- narzędzie badawcze. Techniki wykorzystywane w naukach społecznych.

Sposoby opracowywania wyników badań.

Doświadczenia badawcze własne .

Zaliczenie schematu badawczego (narzędzia badawczego).

Literatura:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

Croswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.

Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993.

Kruger Heinz-Herman, Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2004.

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004.

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W07 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o orientacjach badawczych, strategiach i metodach badań w obszarze nauk społecznych, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter tych badań.

Umiejętności

K_U04 P osiada rozwinięte umiejętności badawcze, stosuje w praktyce różnorodne orientacje badawcze. Poprawnie formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne do nich metody i techniki badań. Samodzielnie opracowuje narzędzia badawcze. Właściwie planuje proces badawczy. Dokonuje prezentacji i interpretacji wyników badań, logicznie wnioskuje oraz wskazuje możliwości prowadzenia dalszych badań w obszarze nauk społecznych, odwołując się do odpowiednich paradygmatów badawczych.

K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej.

Kompetencje społeczne

K_K16 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego.

Metody i kryteria oceniania:

Dyskusja, analiza tekstów i materiałów źródłowych, analiza wykonanych schematów badań.

Kolokwium 20%,

Praca indywidualna 30%,

Egzamin 50%.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania, Edward Nycz
Prowadzący grup: Sławomir Kania, Edward Nycz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania, Edward Nycz
Prowadzący grup: Sławomir Kania, Edward Nycz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Sławomir Kania, Edward Nycz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-www5-8 (2024-11-08)