Metodologia nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-01MNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom studiów: | Studia drugiego stopnia – magisterskie |
Kierunek studiów: | Praca socjalna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 1 |
Profil kształcenia: | Ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Bereźnicki F. Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008. Buttolh Johnson J., Reynolds H.T., Mycoff J.D., Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa 2010. Gruszczyński L.A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowskich, Katowice 2004. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków 2006. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. |
Założenia: | C1. Student zapoznaje się z wielowymiarową problematyką naukowych badań empirycznych. C2. Student poznaje funkcjonujące sposoby (paradygmaty) badania rzeczywistości oraz gromadzenia i zarządzania wiedzą we współczesnym społeczeństwie. C3. Student nabywa wiedzę z zakresu definiowania reguł i procedur pozwalających poznać i badać rzeczywistość ludzką w sposób uporządkowany i obiektywny. C4. Student nabywa umiejętności z zakresu konstrukcji schematu badawczego i budowy narzędzi badawczych. C5. Student kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie empirycznych sytuacji badawczych, szczególnie z uwzględnieniem kwestii etyki badań. |
Pełny opis: |
Wykłady Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa. Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Pomiar w empirycznych badaniach społecznych. Projekt badań i sprawy, które powinny być w nim uwzględnione. Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Pilotaże. Metody i techniki badawcze w naukach społecznych. Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne. Ćwiczenia Analiza faz procesu badawczego. Konstruowanie problemów i hipotez badawczych. Analiza metod badawczych. Metoda- technika- narzędzie badawcze. Techniki wykorzystywane w naukach społecznych. Sposoby opracowywania wyników badań. Doświadczenia badawcze własne . Zaliczenie schematu badawczego (narzędzia badawczego). |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Croswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków 2013. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993. Kruger Heinz-Herman, Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2004. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W07 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o orientacjach badawczych, strategiach i metodach badań w obszarze nauk społecznych, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter tych badań. Umiejętności K_U04 P osiada rozwinięte umiejętności badawcze, stosuje w praktyce różnorodne orientacje badawcze. Poprawnie formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne do nich metody i techniki badań. Samodzielnie opracowuje narzędzia badawcze. Właściwie planuje proces badawczy. Dokonuje prezentacji i interpretacji wyników badań, logicznie wnioskuje oraz wskazuje możliwości prowadzenia dalszych badań w obszarze nauk społecznych, odwołując się do odpowiednich paradygmatów badawczych. K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej. Kompetencje społeczne K_K16 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, analiza tekstów i materiałów źródłowych, analiza wykonanych schematów badań. Kolokwium 20%, Praca indywidualna 30%, Egzamin 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Dąbrowska-Jabłońska, Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.