Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.3.43.Z2.KRK-02PSPD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną
Jednostka: Instytut Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom studiów:

Studia drugiego stopnia – magisterskie




Kierunek studiów:

Praca socjalna



Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

2

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999.

Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., Opole 2012.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. II., Opole 2013.

Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. III., Opole 2014.


Założenia:

C1. Pogłębienie wiedzy o roli pedagogiki społecznej w działaniach na rzecz jednostki i grupy.

C2. Kształtowanie umiejętności wiązania teorii i praktyki pedagogiki społecznej w zakresie

pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną (w kontekście projektowania i realizacji wsparcia społecznego).

C3. Analiza metod pracy z indywidualnym przypadkiem, metod pracy grupowej i organizowania środowiska jako ważniejszych zadań pedagogiki społecznej.

C4. Przygotowanie do podejmowania i realizacji samodzielnych działań na rzecz wsparcia dziecka, rodziny i grupy społecznej.


Skrócony opis:

Tematyka wykładów: 1. Zadania pedagogiki społecznej w kontekście działań społeczno-pedagogicznych na rzecz jednostki, rodziny i grupy społecznej. 2. Siły społeczne i wsparcie społecznej jako kluczowe kategorie w teorii i praktyce pedagogiki społecznej. 3. Diagnostyka, profilaktyka i poradnictwo w perspektywie pedagogiki społecznej. 4. Metody pracy z jednostką i grupą w perspektywie pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. 5. Rządowe i pozarządowe inicjatywy na rzecz wspierania rozwoju i funkcjonowania dziecka, rodziny i wybranych grup społecznych.

Tematyka ćwiczeń: 1. Analiza metod pracy z indywidualnym przypadkiem, metod pracy grupowej i organizowania środowiska jako ważniejszych zadań pedagogiki społecznej. 2. Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem. 3. Pedagogika społeczna w pracy z rodziną. 4. Pedagogika społeczna w pracy z grupą społeczną. 5. Projektowanie i realizacja działań społecznych na rzecz dziecka, rodziny i grupy społecznej w zmieniającej się rzeczywistości.

Pełny opis:

Wykłady

Zadania pedagogiki społecznej w kontekście działań społeczno-pedagogicznych na rzecz jednostki, rodziny i grupy społecznej.

Siły społeczne i wsparcie społecznej jako kluczowe kategorie w teorii i praktyce pedagogiki społecznej.

Diagnostyka, profilaktyka i poradnictwo w perspektywie pedagogiki społecznej.

Metody pracy z jednostką i grupą w perspektywie pedagogiki społecznej i pracy socjalnej.

Rządowe i pozarządowe inicjatywy na rzecz wspierania rozwoju i funkcjonowania dziecka, rodziny i wybranych grup społecznych

Ćwiczenia

Analiza metod pracy z indywidualnym przypadkiem, metod pracy grupowej i organizowania środowiska jako ważniejszych zadań pedagogiki społecznej.

Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem:

- wspieranie rozwoju biopsychospołecznego dziecka,

- wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży,

- pomoc psychopedagogiczna dziecku specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

- opieka nad dzieckiem w sytuacji zagrożenia.

Pedagogika społeczna w pracy z rodziną:

- działania na rzecz wspomagania rozwoju i funkcjonowania współczesnej rodziny,

- przezwyciężanie sytuacji trudnych i kryzysowych w rodzinie,

- poradnictwo socjalne dla rodziny.

Pedagogika społeczna w pracy z grupą społeczną:

- aktywizacja pierwotnych grup społecznych,

- przezwyciężanie problemów marginalizowanych grup społecznych.

Projektowanie i realizacja działań społecznych na rzecz dziecka, rodziny i grupy społecznej w warunkach zmieniającej się rzeczywistości.

Literatura:

Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualność - Perspektywy, Toruń 2006.

Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2008.

Pilch T., I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2008.

Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.

Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspierania, Kraków 2001.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W02 Zna terminologię używaną w pedagogice społecznej na poziomie rozszerzonym oraz jej odniesienia do innych dyscyplin humanistycznych i społecznych.

K_W06 Posiada pogłębioną wiedzę o zasobach i potencjale indywidualnym, tkwiącym we współczesnym społeczeństwie. Ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych aspektów jej przemian oraz kształtowania prawidłowych relacji jednostki w rodzinie i grupie społecznej.

K_W19 Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych problemach społecznych podejmowanych na gruncie dyscyplin podstawowych w obszarze nauk społecznych. Posiada wiedzę na temat funkcji, uwarunkowań i relacji środowiskowych w pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną.

Umiejętności

K_U01 Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w rodzinie i grupie społecznej oraz wzajemne relacje między nimi w obszarze problemów i kwestii społecznych stanowiących przedmiot zainteresowania pedagogiki społecznej.

K_U06 Odwołując się do posiadanej wiedzy i analizy sytuacji potrafi trafnie antycypować zagrożenia zarówno w pracy z dzieckiem i rodziną, jak i w grupie społecznej. Trafnie identyfikuje sytuacje trudne wskazując na możliwe sposoby ich przezwyciężania i minimalizowania ich negatywnych skutków.

Kompetencje społeczne

K_K06 Jest wrażliwy na problem przestrzegania praw człowieka we wszelkich aspektach działalności zawodowej oraz w szerszych układach społecznych. Uznaje wartość jednostki (zarówno dziecka jak i osoby dorosłej) oraz rodziny. Planuje oraz podejmuje działania na rzecz przezwyciężania sytuacji trudnych pojawiających się w życiu dziecka, rodziny i grupy społecznej.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, prezentacja, aktywny udział w zajęciach, praca pisemna (referat w postaci prezentacji).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sławomir Kania
Prowadzący grup: Sławomir Kania
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www5-7 (2025-03-24)