Instytucje pomocy społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-03IPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje pomocy społecznej |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
C1. Student poznaje system instytucjonalnej pomocy społecznej w Polsce i wybranych krajach C. 2. Student nabywa wiedzę o uwarunkowaniach działalności instytucji pomocowych C. 3. Student poznaje formy inkluzji jednostek i grup C4. Student nabywa umiejętności włączania jednostek i grup do realizacji zadań instytucji pomocy społecznej. C.5. Student w trakcie zajęć nabywa przekonania o potrzebie wsparcia i pomocy osób, które takiej pomocy oczekują. |
Pełny opis: |
Geneza pomocy społecznej. Przemiany pomocy społecznej. Kształtowanie się instytucji pomocy społecznej. Polski model funkcjonowania instytucji pomocy społecznej. Uwarunkowania funkcjonowania instytucji pomocy społecznej. Standardy usług świadczonych przez instytucje pomocy społecznej. Obszary współdziałania instytucji pomocy społecznej z nieformalną pomocą społeczną. Obszary zainteresowań instytucji pomocy społecznej. Instytucjonalne formy wspierania potrzebujących. Funkcjonowanie instytucji pomocy społecznej w wybranych krajach. Polskie tradycje pomocy społecznej. Podstawy prawne funkcjonowania pomocy społecznej w Polsce. Zadania i działalność GOPS i MOPS. Cele i zadania Domów Pomocy społecznej. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej. Domy Pomocy Dziennej. Świetlice środowiskowe. Warsztaty Terapii Zajęciowej. Hospicja i ośrodki opieki paliatywnej. |
Literatura: |
Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, D. Lalak, T. Pilch (red.), Warszawa 1999. Kamiński T., Publiczna i pozarządowa pomoc społeczna w poszukiwaniu modelu relacji , [w:] Problemy społeczne, pomoc społeczna , praca socjalna – wymiar polski i europejski. J. Krzyszkowski , R. Majer (red.), Częstochowa 2004. Koczur W., Pomoc społeczna jako zadanie samorządu terytorialnego, [w:] Zarządzanie publiczne w lokalnej polityce społecznej, A. Frączkiewicz-Wronka (red.), Warszawa 2007. Kwaśniewski J., Praca socjalna. Pomoc społeczna, Warszawa 1995. Współczesne tendencje w pomocy społecznej i pracy socjalnej, M. Grewiński, J. Krzyszkowski (red.), Warszawa 2001 (e-buk). Zalewska D., Opieka i pomoc społeczna – dynamika instytucji, Warszawa 2005 O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej , J. Staręga-Piasek, A. Hryniewiecka, (red.), Warszawa 2008. Praca socjalna i pomoc społeczna. Aspekty teoretyczne- Kształcenie aplikacji , M. Malikowski (red.), Rzeszów 1999. Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej A. Weissbrot-Koziarska, P. Sikora (red.), Opole 2012. T. Kaźmierczak, Pomoc społeczna. Szkic socjologiczny, Warszawa 2008. Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004 r., Dz. U. 2004 Nr 64. Poz. 593. Ustawa o pomocy społecznej z 29 listopada 1990 r. Dz. U. 2004, nr 64 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W03 Ma pogłębioną wiedzę na temat działania instytucji pomocowych i ich roli w walce z ekskluzją społeczną jednostki i rodziny. K_W15Ma pogłębioną wiedzę na temat działania instytucji pomocowych i ich roli w walce z ekskluzją społeczną jednostki i rodziny. K_W29 Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu pracy socjalnej i funkcjonowania instytucji pomocowych Umiejętności K_U12 Potrafi angażować klientów (osoby, grupy, społeczności) w starania na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów skutecznie wykorzystując umiejętność kierowania zespołem i pracy grupowej. Kompetencje społeczne K_K09 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody prowadzenia zajęć: Wykład problemowy, prezentacja dydaktyczna, analiza dokumentów, dyskusja Egzamin pisemny (min. 55% ustalonej punktacji, Zaliczenie ćwiczeń – zaliczenie na ocenę (uczęszczanie na zajęcia, sprawdziany pisemne, przygotowanie raportu dotyczącego działalności pomocowej organizacji pozarządowej) egzamin pisemny (zdany min. 55% punktów całości), zaliczenie na ocenę – średnia cząstkowa dająca pozytywna ocenę końcową (powyżej 2,75) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Joanna Janik-Komar | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.