Pomoc społeczna w obliczu starości i niepełnosprawności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.43.Z2.KRK-04PSOS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pomoc społeczna w obliczu starości i niepełnosprawności |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Dykcik W. (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy, Poznań 2002. Mielczarek A., Zadania lokalnych organizacji pozarządowych i instytucji wsparcia społecznego, „Praca Socjalna” nr 6 2010. Szarota Z. (red.), Aktywizacja, rozwój, integracja – ku niezależnej starości, Kraków 2011. Trzeciecki A., Spółdzielnie socjalne dla niepełnosprawnych, „Praca Socjalna” nr 5 2011. Wojewódzki Program Pomocy i Integracji Społecznej na lata 2010-2015. |
Skrócony opis: |
C1. Student zdobywa wiedzę na temat funkcjonowania osób w okresie późnej dorosłości, ich stanu psychofizycznego oraz potrzeb i możliwości rozwojowych. C2. Student pogłębia swoją wiedzę dotyczącą funkcjonowania w środowisku osób z niepełnosprawnościami, ich potrzeb, możliwości i ograniczeń. C3. Student potrafi zorganizować dla osób starszych i niepełnosprawnych różne formy aktywności przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu. C4. Student ma wiedzę na temat wsparcia i możliwości pomocy świadczonej przez instytucje pomocy społecznej dla osób starszych i niepełnosprawnych. |
Pełny opis: |
Pomoc społeczna- ujęcie definicyjne i podstawy prawne; Ludzie starsi i niepełnosprawni jako beneficjenci pomocy społecznej; Sytuacja społeczna i psychofizyczna osób starszych i niepełnosprawnych; Podstawowe problemy ludzi starych i niepełnosprawnych; Zadania i formy pomocy społecznej wobec osób starszych i niepełnosprawnych; Wykluczenie społeczne ludzi starszych i niepełnosprawnych jako wyzwanie dla polityki społecznej, Polityka aktywnego starzenia się; Integracja i aktywizacja społeczna ludzi starszych i niepełnosprawnych; Doskonalenie usług socjalnych na rzecz osób starszych; Przygotowanie kadr pomocy społecznej w obszarze wsparcia wybranych grup społecznych;Instytucje pomocy społecznej wspierająca osoby starsze i niepełnosprawne; Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością; Inicjatywy społeczne poprawiające jakość życia osób starszych i niepełnosprawnych; Obszary i formy aktywności osób starszych w systemie pomocy społecznej; Obszary i formy aktywności osób niepełnosprawnych w systemie pomocy społecznej; Organizacja aktywności wybranej grupy społecznej; Edukacja narzędziem przeciw wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych; Spółdzielnie socjalne dla niepełnosprawnych; Lokalne formy pomocy społecznej (programy, działania); Znaczenie środowiska lokalnego dla jakości życia osób starszych i niepełnosprawnych. |
Literatura: |
Marzec-Holka K., Rutkowska A., Joachimowska M. (red.), Praca socjalna i polityka społeczna – obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego, Bydgoszcz 2008. Pomoc społeczna w praktyce. Fachowy poradnik dla pracowników socjalnych i osób zarządzających placówkami socjalnymi, Zespół autorów pod redakcją J. Sobczak i A. Wiśniewskiej-Mucha. Sidor-Piekarska B. (red.), Kompetentne wspieranie osób z niepełnosprawnością, Lublin 2013. Szarota Z. (red.), Starość zależna – opieka i pomoc społeczna, Kraków 2011. |
Efekty uczenia się: |
K_W28 Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury z uwzględnieniem jego stanu psychofizycznego funkcjonowania, w tym starości i niepełnosprawności. Posiada pogłębioną wiedzę na temat organizowania w odniesieniu do niepełnosprawnych i starszych wybranych obszarów ich aktywności w systemie pomocy społecznej. K_W03 Ma pogłębioną wiedzę na temat działania instytucji pomocowych i ich roli w walce z ekskluzją społeczną jednostki i rodziny. U_01 Potrafi angażować klientów (osoby, grupy, społeczności) w starania na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów skutecznie wykorzystując umiejętność kierowania zespołem i pracy grupowej. K_U21 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, w tym związanych ze starością i niepełnosprawnością, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem określonej metody badawczej oraz umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć przy wykorzystaniu instrumentów pomocy społecznej w tym zakresie. K_K07 Jest przekonany, że każdy człowiek niezależnie od poziomu bio-socjo-kulturowych nieadekwatności posiada potencjał i zasoby umożliwiające pracę nad zmianą jego sytuacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
praca na zajęciach, praca grupowa - pisemne opracowanie ustalonego tematu lub przygotowanie prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Janik-Komar | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Buchta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.