Metodologia nauk społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.45.D2-KRK-01MNS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk społecznych |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Bereźnicki F. Prace magisterskie z pedagogiki, Kraków 2008. Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004. Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. D. Kubinowski, M. Nowak, Kraków 2006. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998. Palka S., Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006. |
Skrócony opis: |
C1. Student zapoznaje się z wielowymiarową problematyką naukowych badań empirycznych. C2. Student poznaje funkcjonujące sposoby (paradygmaty) badania rzeczywistości oraz gromadzenia i zarządzania wiedzą we współczesnym społeczeństwie. C3. Student nabywa wiedzę z zakresu definiowania reguł i procedur pozwalających poznać i badać rzeczywistość ludzką w sposób uporządkowany i obiektywny. C4. Student nabywa umiejętności z zakresu konstrukcji schematu badawczego i budowy narzędzi badawczych. C5. Student kształtuje kompetencje społeczne rodzące się w trakcie empirycznych sytuacji badawczych, szczególnie z uwzględnieniem kwestii etyki badań. |
Pełny opis: |
Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa. Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Pomiar w empirycznych badaniach społecznych. Metody i techniki badawcze w naukach społecznych. Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne. Analiza faz procesu badawczego. Konstruowanie problemów i hipotez badawczych. Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Analiza materiału badawczego. Etyczna strona badań społecznych. Autorskie doświadczenia badawcze. |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993. Kruger Heinz-Herman, Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2004. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 2004. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
Student ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk P7S_WG Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) P7S_WG Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych P7S_UW Student posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki P7S_UW Student jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych P7S_KR P7S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Dyskusja, analiza tekstów i materiałów źródłowych, analiza wykonanych schematów badań. Kolokwium 20%, Praca indywidualna 30%, Egzamin 50%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania, Edward Nycz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.