Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem, rodziną i grupa społeczną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.3.45.D2-KRK-02PSPD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem, rodziną i grupa społeczną |
Jednostka: | Instytut Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 1999. Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. I., Opole 2012. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. II., Opole 2013. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, t. III., Opole 2014. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Zadania pedagogiki społecznej w kontekście działań społeczno-pedagogicznych na rzecz jednostki, rodziny i grupy społecznej. 2. Siły społeczne i wsparcie społecznej jako kluczowe kategorie w teorii i praktyce pedagogiki społecznej. 3. Diagnostyka, profilaktyka i poradnictwo w perspektywie pedagogiki społecznej. 4. Metody pracy z jednostką i grupą w perspektywie pedagogiki społecznej i pracy socjalnej. 5. Rządowe i pozarządowe inicjatywy na rzecz wspierania rozwoju i funkcjonowania dziecka, rodziny i wybranych grup społecznych. Ćwiczenia: 1. Analiza metod pracy z indywidualnym przypadkiem, metod pracy grupowej i organizowania środowiska jako ważniejszych zadań pedagogiki społecznej. 2. Pedagogika społeczna w pracy z dzieckiem: - wspieranie rozwoju biopsychospołecznego dziecka, - wyrównywanie szans rozwojowych dzieci i młodzieży, - pomoc psychopedagogiczna dziecku specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, - opieka nad dzieckiem w sytuacji zagrożenia. 3. Pedagogika społeczna w pracy z rodziną: - działania na rzecz wspomagania rozwoju i funkcjonowania współczesnej rodziny, - przezwyciężanie sytuacji trudnych i kryzysowych w rodzinie, - poradnictwo socjalne dla rodziny. 4. Pedagogika społeczna w pracy z grupą społeczną: - aktywizacja pierwotnych grup społecznych, - przezwyciężanie problemów marginalizowanych grup społecznych. 5. Projektowanie i realizacja działań społecznych na rzecz dziecka, rodziny i grupy społecznej w warunkach zmieniającej się rzeczywistości. |
Literatura: |
Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania - Aktualność - Perspektywy, Toruń 2006. Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2008. Pilch T., I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2008. Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspierania, Kraków 2001. |
Efekty uczenia się: |
K_W02 Zna terminologię używaną w pedagogice społecznej na poziomie rozszerzonym oraz jej odniesienia do innych dyscyplin humanistycznych i społecznych. K_W06 Posiada pogłębioną wiedzę o zasobach i potencjale indywidualnym, tkwiącym we współczesnym społeczeństwie. Ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych aspektów jej przemian oraz kształtowania prawidłowych relacji jednostki w rodzinie i grupie społecznej. K_W19 Posiada pogłębioną wiedzę o aktualnych problemach społecznych podejmowanych na gruncie dyscyplin podstawowych w obszarze nauk społecznych. Posiada wiedzę na temat funkcji, uwarunkowań i relacji środowiskowych w pracy z dzieckiem, rodziną i grupą społeczną. K_U01 Potrafi interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w rodzinie i grupie społecznej oraz wzajemne relacje między nimi w obszarze problemów i kwestii społecznych stanowiących przedmiot zainteresowania pedagogiki społecznej. K_U06 Odwołując się do posiadanej wiedzy i analizy sytuacji potrafi trafnie antycypować zagrożenia zarówno w pracy z dzieckiem i rodziną, jak i w grupie społecznej. Trafnie identyfikuje sytuacje trudne wskazując na możliwe sposoby ich przezwyciężania i minimalizowania ich negatywnych skutków. K_K06 Jest wrażliwy na problem przestrzegania praw człowieka we wszelkich aspektach działalności zawodowej oraz w szerszych układach społecznych. Uznaje wartość jednostki (zarówno dziecka jak i osoby dorosłej) oraz rodziny. Planuje oraz podejmuje działania na rzecz przezwyciężania sytuacji trudnych pojawiających się w życiu dziecka, rodziny i grupy społecznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład konwersatoryjny z prezentacją multimedialną, dyskusja, metoda zadaniowa (przygotowanie projektu pracy z dzieckiem i rodziną w sytuacji trudnej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Kania | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.