Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-DIAGDOR-L-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | Anastasi, A. i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Suchańska, A. (2007). Rozmowa i obserwacja w rozmowie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjo-nalne. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: • nabycie podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego; • znajomość i umiejętność zastosowania w praktyce wybranych metod diagnozy psychologicznej; • umiejętność interpretacji uzyskanych wyników. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Ćwiczenie praktycznych umiejętności w: 1. posługiwaniu się wybranymi metodami diagnostycznymi, 2. prawidłowym obliczaniu i interpretowaniu danych, 3. prowadzeniu wywiadu i obserwacji psychologicznej 4. Konstruowaniu opinii/ diagnozy |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005) Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicz-nych PTP. • Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP • Stemplewska-Żakowicz, K. i Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Strelau i D. Doliń-ski (red.), Psychologia. Gdańsk: GWP. • Hornowska, E. (2004) Skala Inteligencji dla Dorosłych Davida Wechslera WAIS- R oraz WAIS- III. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe Scholar • Podręczniki do przerabianych testów A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • Anastasi, A., Urbina, S. (1999) Testy Psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. • Kucharski, T., Gomuła, J. (1998) Wprowadzenie do kwestionariusza MMPI. Pracownia Pszchologii Klinicznej I Roz-woju Osobowości. Toruń • Hornowska, E. (2004) Skala Inteligencji dla Dorosłych Davida Wechslera WAIS- R oraz WAIS- III. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe Scholar • Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005) Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicz-nych PTP. • Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP • Suchańska, A.(2007). Rozmowa i obserwacja w rozmowie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne • Podręczniki do przerabianych testów B. Literatura uzupełniająca • Paluchowski W. (2001) Diagnoza Psychologiczna. Podejście ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Nau-kowe Scholar • Paluchowski, W. J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces - narzędzia - standardy. Warszawa: Wydawnictwa Aka-demickie i Profesjonalne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować podstawowe pojęcia i zasady z zakresu diagnozy psychologicznej; • scharakteryzować proces diagnostyczny na jego poszczególnych etapach; • wymienić i opisać metody diagnozy psychologicznej stosowane do badania poszczególnych obszarów funkcjonowania człowieka; • wybrać najlepszą metodę/-y diagnozy dla postawionego problemu czy pytania diagnostycznego; • wytłumaczyć/objaśniać mechanizmy psychologiczne formułowanych problemów; Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: • zastosować w praktyce podstawowe narzędzia diagnozy psychologicznej • zbierać i weryfikować dane uzyskane różnymi technikami i metodami • całościowo interpretować wyniki badań • opracować raport psychologiczny • formułować problemy i pytania diagnostyczne • wykorzystywać literaturę naukową z różnych źródeł Kompetencje społeczne (postawy) w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: • rozumie znaczenie ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy • ma świadomość wagi postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodu psychologa • wykazuje odpowiedzialność w przygotowaniu do pracy, w podejmowaniu decyzji i prowadzeniu działań na rzecz innych ludzi • potrafi określać priorytety, identyfikować dylematy związane z pracą psychologa • ma świadomość specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem i jest wrażliwy na znaczenie relacji interpersonalnej w kontakcie psychologicznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • ćwiczenia laboratoryjne: • wykonywanie poszczególnych testów psychologicznych oraz interpretacja uzyskanych wyników • dyskusja wyników i możliwych interpretacji • opracowanie raportów z prowadzonych ba-dań diagnostycznych • ćwiczenia umiejętności prowadzenia wywiadu • analizy studium przypadku - wykorzystanie materiałów z przeprowadzonych wyników badań psychologicznych • komputerowe obliczanie wyników i interpretacja profilu • prezentacje wybranych zagadnień Kryteria zaliczenia: • wykonanie pracy zaliczeniowej: samodzielne przeprowadzenie pełnej diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego, obliczenie wyników, opis badania • opracowanie sprawozdań z wyników badań diagnostycznych wykonywanych w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz, Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz, Ewelina Wojtarkowska-Forczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.