Psychologia szczęścia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK128 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia szczęścia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy - dostarczenie wiedzy z zakresu psychologii szczęścia. Celem zajęć jest refleksja nad szczęściem z perspektywy różnych teorii i badań psychologicznych. Zostaną pokazane również zastosowania praktyczne zgromadzonej wiedzy w postaci różnych kursów i szkoleń zwiększających poziom szczęścia. - w zakresie umiejętności - ukształtowanie umiejętności rozumienia uwarunkowań i konsekwencji poczucia szczęścia jednostki - w zakresie kompetencji - uwrażliwienie na rolę relacji z ludźmi i rozwoju cnót w kształtowaniu poczuciu szczęścia |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Powstanie i rozwój psychologii pozytywnej. 2. Biologiczne, demograficzne i psychiczne uwarunkowania dobrego życia. Katalogi cnót i cnoty nadrzędne. Charakterystyka wybranych cnót w świetle badań psychologicznych. Cnoty a dobrostan psychiczny jednostki. 3. Wykorzystanie dorobku psychologii pozytywnej na rzecz dobrego życia w praktyce: a. Pomoc w wychodzeniu z kryzysów psychicznych b. Oddziaływania na dobrostan zbiorowości czyli jak zmieniać świat na lepsze 4. Szczęście w teoriach i badaniach psychologicznych. Teoria dobrostanu psychicznego i sposób jego pomiaru wg M. Seligmana Teoria przepływu (flow) - M. Csikszentmihalyi. 5. Cebulowa teoria szczęścia J. Czapińskiego i jej empiryczna weryfikacja. Metody pomiaru szczęścia. 6. Poczucie szczęścia Polaków w świetle Diagnozy Społecznej i innych sondaży (World Happiness Report). Wyznaczniki i konsekwencje szczęścia. 7. Wdzięczność a szczęście. 8. Opracowanie planu wywiadu o szczęściu i przygotowanie do jego przeprowadzenia. Wywiad jako postępowanie badawcze. Jak zrobić dobry wywiad psychologiczny? 9-10.Tworzenie szczęścia: ćwiczenia z psychologii pozytywnej. Kursy szczęścia – programy trwałego podwyższania poczucia szczęścia. Projekt „dobre życie”. Dbaj o siebie. 11-12. Pytania do wywiadu a wybrana koncepcja szczęścia. 13-15. Prezentacje wniosków z wywiadów. Podsumowanie. |
Literatura: |
Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć : A.1. wykorzystywana podczas zajęć CZAPIŃSKI, J. (2001). Szczęście-złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świetle nowych danych empirycznych. [W]: M. KOFTA, T. SZUTROWA (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć. Szkice ze społecznej psychologii osobowości (s. 266-306). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Csikszentmihalyi M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Warszawa: Wyd. Santorski. Gruszecka E. (2011). Wdzięczność a szczęśliwe życie. Psychologia Społeczna, 6/4, 316-330. Gruszecka E. (2003). Poczucie wdzięczności: próba opisu i wyjaśnienia. Psychologia Jakości Życia, 2, 207-228. Seligman, M. (2011). Pełnia życia : nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia. Poznań: Media Rodzina. Trzebińska, E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Wojciszke B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Rozdz. 10. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Argyle, M. (2004). Psychologia szczęścia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Czapiński, J. (red.) (2004). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Diener E., Biswas-Diener R. (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: SAW Smak Słowa. Haidt, J. (2006). Szczęście: od mądrości starożytnych po koncepcje współczesne. Gdańsk: GWP. Kobylińska D., Lewczuk K., Marchlewska M., Pietraszek A. (2018). For Body and Mind: Practicing Yoga and Emotion Regula-tion. Social Psychological Bulletin, https://spb.psychopen.eu/browse_journal_articles?sortby=1 Kossakowska M. (2016). Projekt Dobre Życie. Sopot: Smak słowa Narain N., Narain-Phillips K. (2018). Dbaj o siebie. Warszawa: Filo Krok D. (2009). Religijność a jakość życia w perspektywie mediatorów psychospołecznych. Opole: Uniwersytet Opolski. Seria: Człowiek Rodzina Społeczeństwo Lyubomuirsky S. (2008). Wybierz szczęście. Naukowe metody budowania życia jakiego pragniesz. Warszawa: Laurum. Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005) Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Trzebińska, E. (2004). Siła psychiczna. Psychologia Jakości Życia, 1, 5-34. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W0; K_W04 zna terminologię stosowaną w psychologii pozytywnej oraz jej zastosowanie w subdyscyplinach pokrewnych (psychologia zdrowia) zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii pozytywnej, zna zasady praktyki opartej na dowodach Umiejętności K_U02 wykorzystania i integrowania wiedzy teoretycznej za zakresu psychologii pozytywnej w celu analizy złożonych problemów indywidualnych i społecznych, a także projektowania działań praktycznych Kompetencje społeczne K_K01; K_K03 Jest gotowy do realizowania zadań zawodowych z zakresu psychologii szczęścia; Potrafi zachować krytycyzm wobec dorobku psychologii pozytywnej i jego znaczenia dla dalszego rozwoju psychologii w XXI wieku |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Przeprowadzenie i opracowanie wywiadu Podstawowe kryteria oceny pracy zaliczeniowej: • jakość opracowania wprowadzenia teoretycznego do wywiadu jakość pytań przygotowanych do wywiadu jakość analizy psychologicznej oraz wniosków z przeprowadzonego wywiadu Podstawą oceny końcowej jest ocena pracy zaliczeniowej (wywiadu). Aktywność ustna rejestrowana podczas zajęć i prezentacja wybranego zagadnienia pozwalają podwyższyć ocenę końcową (nie są koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu) - po zaliczeniu pracy pisemnej przynajmniej na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.