Metody psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK158 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody psychoterapii |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy zainteresowanie wiedzą o wybranych metodach psychoterapii ze względu na podejście psychoterapeutycz-ne lub rodzaj psychoterapii – do wyboru : podejścia tj. psychoanalityczne, psychodynamiczne, poznawczo–behawioralnego, Gestalt, psychoterapii zorientowanej na proces, egzystencjalnego, systemowego, hipnoterapii, integratywnego , Sytemowa Terapia Berta Helingera; zainteresowanie psychoterapią i zdobycie podstawowej wiedzy - czym jest i jak działa psychotera-pia. - w zakresie umiejętności : student pozna podstawy pracy psychoterapeutycznej (pierwszy kontakt, rozmowa, budowanie relacji, sposoby pracy różnymi metodami) - w zakresie kompetencji : elementarne metody pracy z pacjentem, świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1.Wprowadzenie w problematykę zajęć. 2 Co to jest psychoterapia, co jest skuteczne w psychoterapii (co leczy), znaczenie relacji psychoterapeutycznej. Znaczenie terapii własnej i doświadczenia osobistego terapeuty (self – experience) 3. Podstawy pracy z pacjentem w terapii indywidualnej i pary (pierwsza rozmowa, budowanie relacji, wstępne hipotezy, wstępna diagnoza i co dalej?). 4. Szkoły i podejścia psychoterapeutyczne w Polsce. Kształcenie psychoterapeuty wg. standardów polskich i europejskich (EAP), wymagane minimum. Status ustawy o psychoterapii w Polsce i szanse na zmiany. Zna-czenie Polskiej Rady Psychoterapii. Certyfikat Psychoterapeuty w Polsce i Europie (EAP) 5. Różne podejścia/kierunki w psychoterapii i metody pracy (do wyboru): Psychoanaliza (Freud) i psychoterapia analityczna (Jung). Psychologia procesu (Mindel) i terapia bioenergetyczna (Reich, Lowen), Gestalt i hipnoterapia (Erikson, Rossi), terapia Berta Helingera podejście integratywne vs eklektyczne, Psychologia / psychoterapia humanistyczna (Rogers) i Logoterapia (Frankl).Yalom – psychoterapia egzystencjalna. ; Arteterapia; Poznawcza, Systemowa; b 8. Praca z lękiem i depresją – podstawowe metody i zagadnienia. 8.. Pytania i odpowiedzi. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana: Prochaska, J. O. i Norcross J. C. (2006) Systemy psychoterapeutyczne. Analiza trans teoretyczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. (rozdz.1-7, 10-11, 14) Norcross J. C. & Wampold B. E, (2011). Evidence-Based Therapy Relationships: Research Conclusions and Clinical Practices. Psychotherapy. Vol. 48, No. 1, 98–102 B. Literatura uzupełniająca: Alford B. , A. i Beck, A., T. (2005). Terapia poznawcza, , Kraków: Wyd. UJ. Berne E. (1987). W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa: PWN. Dudek Z. (2006). Psychologia integralna Junga. Warszawa: Eneteia. Ellis A. (1999). Terapia krótkoterminowa. Gdańsk : GWP. Frankl V. E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu . Warszawa: Wyd. Czarna Owca Frankl V. E. (2010). Wola sensu . Założenia i zastosowania logoterapii. Warszawa: Wyd. Czarna Owca Freaud, S. (2007). Psychologia nieświadomości . Warszawa: Wyd. KR. Freaud, S. (2004). Wstęp do psychoanalizy. Wyd. XII. Warszawa: PWN Goldenberg H. i Goldenberg I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ. Hellinger B. i Nehrebecki A. (2012). Miłość zaklęta w chorobie. Kraków: Wyd. Pocieszka Jacobi J. (1993). Psychologia C. G. Junga. Warszawa: PAX. Lowen A. (2011). Bioenergetyka. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej. . Lowen A. (2010). Lęk przed życiem. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej. Lowen A. (2007). Miłość, seks i serce. Jak zadbać o zdrowie w codziennym stresie. Warszawa: Jacek Santorski CO. Mindel A. i Mindel A. (????) Tyłem do przodu. Praca z procesem w teorii i praktyce. Kraków: Wyd. AA Rogers C. R. (1991). Terapia nastawiona na klienta. Grupy spotkaniowe. Wrocław: Thesaurus-Press. Rossi E. (2005). Hipnoterapia. Psychologiczne mechanizmy uzdrawiania. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Segal Z. Teasdale J. i Williams M. (2009). Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Kraków: WU Sills Ch., Fish S., Lapworth P. (1999) Pomoc psychologiczna w ujęciu Gestalt. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP Szymkiewicz – Kowalska B. (2003). Po drugiej stronie kłopotów. Psychologia procesu w teorii i praktyce. Warszawa: Elders Academy Press. Willi J. (2012). Terapia pary. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament. Willi J. (2014). Związek dwojga. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Fundament. Yalom I.D. (2008). Patrząc w słońce. Jak przezwyciężyć grozę śmierci. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Yalom I. D. (2003). Dar terapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia. Zeig K. J. (1997). Spotkanie z Ericksonem. Niezwykły człowiek, niezwykła terapia. Gdańsk: GWP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki psychoterapii i obszaru badań • zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychoterapii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy problemów psychologicznych człowieka, pomocowych i terapeutycznych czy działań praktycznych; • potrafi samodzielnie zaplanować własne uczenie się w zakresie wybranej szkoły psychoterapii (szkolenia, warsztaty, studium) przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie (np. skierować na psychoterapię) Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma: • gotowość do realizowania zadań zawodowych w podstawach pomocy człowiekowi; wykazuje aktywność w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychoterapii, angażuje się we współpracę (np. posiada kompetencje by wiedzieć kiedy pomoże psycholog a kiedy potrzebny psychoterapeuta) • potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści |
Metody i kryteria oceniania: |
• Dyskusja - aktywność • Prezentacja zaliczeniowa - napisanie pracy pt. moje refleksje z zajęć Metody psychoterapii |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.