Pozytywne starzenie się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK181 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pozytywne starzenie się |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy Celem kursu jest scharakteryzowanie procesów związanych ze starzeniem się człowieka (zarówno w wymiarze fizjologicznym, jak i psychologicznym czy społecznym), jak i czynników wpływających na pozytywny/ pomyślny ich przebieg. - w zakresie umiejętności Zdobyta wiedza ma pozwolić słuchaczom nabyć podstawową umiejętność rozpoznawania etapów starzenia się i umiejętność określania czynników (zewnętrznych i wewnętrznych) sprzyjających pomyślnemu starzeniu się. Dodatkowo uczestnicy kursu potrafią stworzyć program interwencyjny dopasowany do potrzeb danej grupy i realiów placówki opiekuńczej - w zakresie kompetencji Uświadomienie, że starzenie się jest złożonym procesem, a starość człowieka jest wieloetapowa i wielowymiarowa. |
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1. Wprowadzenie w problematykę starzenia się i starości 2. Pozytywne starzenie się 3. Aktywność osób starszych 4. Mądrość życiowa 5. Wsparcie społeczne osób starszych 6. Postawy wobec własnej starości 7. Interwencja pozytywna 8-12. Zajęcia terenowe 13 – 15.Prezentacja projektów interwencji |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć : Hill, R.D. (2009). Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesienie życia. (rozdz.1,2,3 i 7). Warszawa : MT Biznes Kaczmarek, Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne: dobrostan a zachowania intencjonalne. Zysk i S-ka Wydawnictwo. Steuden, S. (2014/2011). Psychologia starzenia się i starości . Warszawa : PWN Steuden, S. i Marczuk M. (2006) Starzenie się a satysfakcja z życia. Lublin: Wydawnictwo KUL • rozdz. „Aktywność społeczna i osobista ludzi starszych” • rozdz. „Starość jako wyzwanie” • rozdz. „Rola człowieka starszego w rodzinie i społeczeństwie” B. Literatura uzupełniająca • Bień B. (1997) Starzenie się pomyślne versus zwyczajne, Gerontologia Polska, nr 5, 40–44 • Brzezińska M.(2011) Proaktywna starość. Strategie radzenia sobie ze stresem w okresie późnej dorosłości. Difin: Warszawa • Fredrickson, B. (2011). Pozytywność: naukowe podejście do emocji, które pomaga zmienić jakość życia. Wydawnictwo Zysk i S-ka. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza => w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Scharakteryzować podstawowe terminy związane z psychologią starzenia się • Znać etapy starzenia się człowieka • Scharakteryzować główne czynniki związane z pomyślnym starzeniem się • Zdefiniować zasady interwencji pozytywnej [Sposoby weryfikacji] • Ocena odpowiedzi na zadania problemowe omawiane podczas zajęć • Ocena przestawionych projektów zaliczeniowych [Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia] K_W01, K_W04, K_W06 Umiejętności => w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • sprawnie i precyzyjnie wyjaśniać w oparciu o wiedzę teoretyczną zjawiska związane z procesami starzenia się • wykorzystać wiedzę teoretyczną z psychologii starzenia się w konstruowaniu projektów badawczych i interwencji praktycznych [Sposoby weryfikacji] • Ocena odpowiedzi na zadania problemowe omawiane podczas zajęć • Ocena przestawionych projektów zaliczeniowych [Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia] K_U02 Kompetencje społeczne => w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • świadomość swojej wiedzy na temat procesów starzenia się człowieka z koniecznością wzbogacania jej o nowy doniesienia naukowe • posiada świadomość wpływu szeroko rozumianej aktywności oraz kontaktu z drugim człowiekiem na pozytywny przebieg procesu starzenia się człowieka [Sposoby weryfikacji] • Ocena odpowiedzi na zadania problemowe omawiane podczas zajęć • Ocena przestawionych projektów zaliczeniowych [Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia] K_K01, K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: Do zaliczenia ćwiczeń wymagana jest obecność podczas zajęć, uczestnictwo w zajęciach terenowych oraz przedstawienie projektu interwencji pozytywnej *Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. B. Formy zaliczenia: • Przedstawienie wybranego artykułu naukowego dot.tematyki zajęć • Złożenie projektu interwencji pozytywnej C. Podstawowe kryteria: • Zreferowanie wybranego artykułu naukowego • Pozytywna ocena złożonego projektu. Pozytywne oceny nie podlegają negocjacji. • Obecność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (opuszczenie 2 tematów zajęć). Wówczas nieobecność należy zaliczyć na konsultacjach lub w innym ustalony z prowadzącym terminie. Opuszczenie więcej niż trzech zajęć (tematów) w semestrze uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.