Badanie naukowe w praktyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK182 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Badanie naukowe w praktyce |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: zna i definiuje terminologię i pojęcia używane w metodologii badań psychologicznych: empirycznych; znać specyfikę metodologiczną psychologii (modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w na-ukach społecznych); zna bardziej zawansowane modele badawcze z udziałem procesów mediacji i moderacji rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej; - w zakresie umiejętności: posiada umiejętność formułowania problemów badawczych, hipotez oraz zaprojektowania, przeprowadzenia oraz analizowania badań zaawansowanych;. - w zakresie kompetencji: wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowanie badań psychologicznych; wykazuje świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne |
Pełny opis: |
Propozycja treści programowych ●Wprowadzenie w problematykę zajęć - po co psychologom metodologia i statystyka? ●Problemy, pytania i hipotezy badawcze: schemat postępowania badawczego w psychologii; poszukiwanie problemu badawczego; poprawne stawianie pytania badawczego oraz hipotez badawczych w zależności od modelu badawczego i statystycznego, weryfikacja hipotez, ● Zmienne, operacjonalizacja zmiennych i projektowanie badań: czym jest zmienna; zmienne ilościowe i jakościowe; pomiar; rodzaje skal do pomiaru zmiennych; Stevensa klasyfikacja zmiennych; rodzaje zmiennych w eksperymentach psychologicznych, badaniach różnicowych i korelacyjnych, zmienne moderujące i mediujące terminy teoretyczne i terminy empiryczne - czynnik teoretyczny i wskaźnik empiryczny; operacjonalizacja poprzez budowanie wskaźników; procedura operacjonalizacji; dobór narzędzia pomiarowego i pomiaru zmiennej (dobór skali); modelowanie badań empirycznych; plany eksperymentalne; badania różnicowe i korelacyjne (bez manipulacji), badania eksploracyjne i konfirmacyjne. ● Zastosowanie , analiza i interpretacja statystyk opisowych w różnych badaniach psychologicznych: (średnia arytmetyczna, mediana, moda, kwartyle, skośność, kurtoza), wskaźniki zmienności ( wariancja, odchylenie standardowe, rozstęp). ● Wyodrębnienia różnic indywidualnych w badaniach psychologicznych (analiza skupień, mediana, kwartale) ● Analiza i interpretacja wyników badań – testowanie przy pomocy pakietu Statistica: kiedy i jakie stosujemy testy statystycz-ne (test t, ANOVA, MANOVA, regresja, testy nieparametryczne), korelacje, siły związku, testowanie modeli mediacji i mode-racji) ● Zmienne mediujące i moderujące w badaniach psychologicznych. ● Jak i co pisać? Struktura prac badawczych (np. praca magisterska oraz artykułów empirycznych w psychologii. ● Konsultacje własnych prac badawczych. |
Literatura: |
Wykaz literatury* A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć i A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Baron, R. M., Kenny, D. A (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182. Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Piber – Dąbrowska K. Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft. Wojciszke B. (2004). Systematycznie Modyfikowane Autoreplikacje: logika programu badań empirycznych w psychologii. W: Brzeziński J. (red). Metodologia badań psychologicznych.. Wybór tekstów. (s. 44- 68). Warszawa: PWN. B. Literatura uzupełniająca Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Nachmias Ch. F. i Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c. Wieczorkowska G. Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: * znać terminologię i pojęcia używane w metodologii badań psychologicznych ; *znać specyfikę metodologiczną psychologii (modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych); *rozumieć zasady i normy etyczne i z etyki zawodowej Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student: *posiada umiejętność sformułowania problemu badawczego i hipotez oraz zaprojektowania, przeprowadzenia oraz zanalizowania badania empirycznego, opracowania raportu z przeprowadzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz prezentowania i interpretowania wyników badań ( tworzenia prezentacji multimedialnej), potrafi zastosować pakiet statystyczny do analizy danych z badań. Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma: *gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; *angażuje się we współpracę potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowanie badań psychologicznych; wykazuje świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; * potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne |
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena realizacji zadań praktycznych podczas zajęć • ocena pracy zalicze-niowej wykonanie pracy zaliczeniowej- przygotowanie projektu badawczego, Podstawowe kryteria ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na pod-stawione uzyskanej oceny pracy wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 50% wymagań projektu • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% wymagań projektu • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% wymagań projektu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.