Kompetencje osobiste
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK184 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompetencje osobiste |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Literatura uzupełniająca: | Davis, H.,M. (2001). Empatia. O umiejętności współodczuwania.Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F., (2001&) Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań Argyle M., (20012) Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa Król-Fijewska M.,(2005) Stanowczo, łagodnie, bez lęku, Warszawa 2005. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie praktycznych umiejętności potrzebnych w kontaktach interpersonalnych oraz w pracy psychologa. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie praktycznych umiejętności potrzebnych w kontaktach interpersonalnych oraz w pracy psychologa. Umiejętności te dotyczą między innymi rozumienie własnych stanów emocjonalnych, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, budowania kontaktu z drugim człowiekiem, rozwijania i utrzymywania zaufania, asertywności, konstruktywnego wyrażania myśli i uczuć, |
Literatura: |
Plummer, D, M. (2010) Jak kształtować umiejętności społeczne, Warszawa 2010. Floyer, A,.,A. (2000), Doskonałe umiejętności interpersonalne. Mika S. — O różnych drogach samodoskonalenia, Warszawa, 1992, WSIPi Jedliński K.,( 1997) Trening interpersonalny, Warszawa: WAB Argyle M., (20012) Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Zna podstawową terminologię używaną w psychologii relacji z drugim człowiekiem Ma wiedzę o człowieku i jego zachowaniu stanowiącą teoretyczne podstawy działalności psychologa posiada wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń UMIEJĘTNOŚCI Student potrafi definiować i poprawnie identyfikować omawiane zjawiska z zakresu treningu umiejętności osobistych i społecznych, takich jak: asertywność, poczucie własnej wartości, radzenie sobie ze stresem i emocjami, zachowania prospołeczne student, potrafi konstruktywnie wyrażać swoje myśli i uczucia oraz efektywnie komunikować się w sytuacji pomocy psychologicznej, potrafi także odpowiednio budować kontakt z drugą osobą wykorzystując sposoby rozwoju oraz utrzymywania zaufania oraz stosując techniki aktywnego słuchania i zadawania pytań. t potrafi zachowywać się asertywnie w różnych sytuacjach społecznych, kon- struktywnie rozwiązywać konflikty interpersonalne, skutecznie komunikować się przełamując bariery i błędy komunikacyjne wynikające z tzw. szumów społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
• dyskusja dydaktyczna • klasyczna metoda problemowa • konsultacje • objaśnienie lub wyjaśnienie • pokaz • symulacja • warsztaty grupowe • mini wykład informacyjny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.