Tropiciele mitów - czyli praktyczne zastosowania wiedzy metodologicznej w codziennym życiu psychologa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK186-Z1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Tropiciele mitów - czyli praktyczne zastosowania wiedzy metodologicznej w codziennym życiu psychologa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ugruntowanie wiedzy o przedmiocie zainteresowań psychologii, wiedzy z zakresu metodologii i statystyki, pogłębienie wiedzy w zakresie badań psychologicznych, tworzenia i weryfikowania planów i narzędzi badawczych oraz przypomnienie i ugruntowanie wiedzy na temat zastosowań terminologii statystycznej i metodologicznej. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest praktyczne ugruntowanie teoretycznej wiedzy z obszaru metodologii i statystyki. Zajęcia obejmują: WPROWADZENIE TEORETYCZNE DO TROPIENIA MITÓW TEMAT 1: Psychologia jako nauka vs Psychologia i mądrość ludowa Dlaczego psychologia jest nauką empiryczną? Podstawowe założenia badań empirycznych Dlaczego mądrość ludowa nie zawsze idzie w parze z wynikami badań empirycznych? TEMAT 2: Falsyfikowalność teorii a mądrości w prasie codziennej i nie tylko Dlaczego niektóre teorie teoriami nie są O badaniach korelacyjnych przebranych w szaty przyczynowości TEMAT 3: To takie teoretyzowanie Dobór losowy, badania wywodzące się z teorii i badania aplikacyjne TROPIENIE PSYCHOMITÓW TEMAT 1: Lucy – przeciętny człowiek wykorzystuje 10% mózgu Jaką część mózgu naprawdę wykorzystujemy? Uczenie się przez sen Czy możliwe jest przyswajanie dużych (lub małych) porcji wiedzy przez sen? TEMAT 2: Jak wychować super inteligentne dziecko? Słuchanie muzyki Mozarta stymuluje rozwój inteligencji u niemowląt Siła sugestii pokonuje raka Czy nasze nastawienie może dopomóc nam w pokonaniu choroby nowotworowej? |
Literatura: |
Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. i Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydaw-nictwo CiS. Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. i Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią. Taszów: Moderator Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia. Nauka kultu cargo i jej owoce. Warszawa: Wydawnictwo CiS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Wykazać się znajomością terminologii używanej w psychologii oraz jej zastosowaniem w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym • Wykazać się pogłębioną i poszerzoną wiedzą o źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk • Wykazać się pogłębioną wiedzą o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii rodziny oraz psychologii grupy Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • Pogłębionego obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań • Generowania oryginalnych rozwiązań złożonych problemów psychologicznych i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; dobierania środków i metod pracy Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumienie potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie • Zdolność do określania priorytetów oraz identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa • Rozwagę, dojrzałość i zaangażowanie w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
• Test sprawdzający wiedzę z części wprowadzającej • Przygotowanie projektu wraz z handoutami i ustną prezentacją |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.