Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tropiciele mitów - czyli praktyczne zastosowania wiedzy metodologicznej w codziennym życiu psychologa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-FAK186-Z1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Tropiciele mitów - czyli praktyczne zastosowania wiedzy metodologicznej w codziennym życiu psychologa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ugruntowanie wiedzy o przedmiocie zainteresowań psychologii, wiedzy z zakresu metodologii i statystyki, pogłębienie wiedzy w zakresie badań psychologicznych, tworzenia i weryfikowania planów i narzędzi badawczych oraz przypomnienie i ugruntowanie wiedzy na temat zastosowań terminologii statystycznej i metodologicznej.

Pełny opis:

Podstawowym celem zajęć jest praktyczne ugruntowanie teoretycznej wiedzy z obszaru metodologii i statystyki.

Zajęcia obejmują:

WPROWADZENIE TEORETYCZNE DO TROPIENIA MITÓW

TEMAT 1: Psychologia jako nauka vs Psychologia i mądrość ludowa

Dlaczego psychologia jest nauką empiryczną? Podstawowe założenia badań empirycznych

Dlaczego mądrość ludowa nie zawsze idzie w parze z wynikami badań empirycznych?

TEMAT 2: Falsyfikowalność teorii a mądrości w prasie codziennej i nie tylko

Dlaczego niektóre teorie teoriami nie są

O badaniach korelacyjnych przebranych w szaty przyczynowości

TEMAT 3: To takie teoretyzowanie

Dobór losowy, badania wywodzące się z teorii i badania aplikacyjne

TROPIENIE PSYCHOMITÓW

TEMAT 1: Lucy – przeciętny człowiek wykorzystuje 10% mózgu

Jaką część mózgu naprawdę wykorzystujemy?

Uczenie się przez sen

Czy możliwe jest przyswajanie dużych (lub małych) porcji wiedzy przez sen?

TEMAT 2: Jak wychować super inteligentne dziecko?

Słuchanie muzyki Mozarta stymuluje rozwój inteligencji u niemowląt

Siła sugestii pokonuje raka

Czy nasze nastawienie może dopomóc nam w pokonaniu choroby nowotworowej?

Literatura:

Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J. i Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Warszawa: Wydaw-nictwo CiS.

Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. i Zechmeister, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne

Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Pomiędzy nauką a szarlatanerią. Taszów: Moderator

Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia. Nauka kultu cargo i jej owoce. Warszawa: Wydawnictwo CiS

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Wykazać się znajomością terminologii używanej w psychologii oraz jej zastosowaniem w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

• Wykazać się pogłębioną i poszerzoną wiedzą o źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk

• Wykazać się pogłębioną wiedzą o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów psychologicznych, zwłaszcza psychologii rodziny oraz psychologii grupy

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• Pogłębionego obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań

• Generowania oryginalnych rozwiązań złożonych problemów psychologicznych i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych; dobierania środków i metod pracy

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumienie potrzeby ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego oraz uczenia się przez całe życie

• Zdolność do określania priorytetów oraz identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa

• Rozwagę, dojrzałość i zaangażowanie w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań psychologicznych

Metody i kryteria oceniania:

• Test sprawdzający wiedzę z części wprowadzającej

• Przygotowanie projektu wraz z handoutami i ustną prezentacją

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www3-1 (2024-04-02)