Skuteczność wybranych metod psychoterapeutycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK194 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Skuteczność wybranych metod psychoterapeutycznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | Studia jednolite magisterskie |
Kierunek studiów: | Psychologia |
Profil kształcenia: | Studia stacjonarne |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Literatura uzupełniająca: | Simonton, O. C., Matthews-Simonton, S., & Sparks, T. F. (1980). Psychological intervention in the treatment of cancer. Psychosomatics, 21(3), 226-233. Simonton, O. C. (1982). Committee on unproven methods of cancer treatment. CA, 36, 185-192. Chambless, D. L., Baker, M. J., Baucom, D. H., Beutler, L. E., Calhoun, K. S., Crits-Christoph, P., ... & Johnson, S. B. (1998). Update on empirically validated therapies, II. The clinical psychologist, 51(1), 3-16. Phillips, K. A., Osborne, R. H., Giles, G. G., Dite, G. S., Apicella, C., Hopper, J. L., & Milne, R. L. (2008). Psychoso-cial factors and survival of young women with breast cancer: a population-based prospective cohort study. Journal of Clinical Oncology, 26(28), 4666-4671. Nielsen, N. R., Zhang, Z. F., Kristensen, T. S., Netterstr, B., Schnohr, P., & Gr, M. (2005). Self reported stress and risk of breast cancer: prospective cohort study. Bmj, 331(7516), 548. American Academy of Pediatrics. (1982). The Doman-Delacato treatment of neurologically handicapped children. Pediatrics, 70(5), 810-812. Mercer, J., Sarner, L., & Rosa, L. (2003). Attachment therapy on trial: The torture and death of Candace Newmaker. Greenwood Publishing Group. Knekt, P., Lindfors, O., Laaksonen, M. A., Renlund, C., Haaramo, P., Härkänen, T., ... & Helsinki Psychotherapy Study Group. (2011). Quasi-experimental study on the effectiveness of psychoanalysis, long-term and short-term psychotherapy on psychiatric symptoms, work ability and functional capacity during a 5-year follow-up. Journal of Affective Disorders, 132(1), 37-47. |
Nakład pracy studenta: | 15h udział w zajęciach 15h przygotowanie do zajęć 20h samodzielna praca studenta Suma 50 h = 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Studenci poznają dane dotyczące skuteczności metod psychoterapii i pomocy psychologicznej oraz samodzielnie poszukują informacji na ten temat. |
Pełny opis: |
1. Sposoby badania metod psychoterapeutycznych 2. Terapie zdyskredytowane: a) Metoda Domana-Delacato b) Terapia Więzi c) Metoda Simontona 3. Skuteczność różnych form psychoterapii 4. Szkolenia ustawień Hellingerowskich 5. Skuteczność psychoanalizy 6. Skuteczność innych form pomocy psychologicznej 7. NLP i autoterapia 8. Evidence-based therapies 9. Testy projekcyjne |
Literatura: |
Rakowska, J. M. (2005). Skuteczność psychoterapii. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Witkowski, T. (2013). Zakazana psychologia (t. 2). Stare Groszki: Wydawnictwo CiS. Eysenck, H. J. (1971). Sens i nonsens w psychologii. Państwowe Wydawnictwo Naukowe Lilienfeld, S. O. (2007). Psychological treatments that cause harm. Perspectives on psychological science, 2(1), 53-70. Mercer, J., Sarner, L., & Rosa, L. (2003). Attachment therapy on trial: The torture and death of Candace Newmaker. Greenwood Publishing Group. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk; K_W02, • zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym; K_W04 Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT); K_U01 • potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; K_U02 Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: • Zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • Kolokwium (zostanie ustalone na pierwszych zajęciach) • Aktywność na zajęciach C. Podstawowe kryteria: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.