Rodzina z człowiekiem chorym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-FAK54 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rodzina z człowiekiem chorym |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wymagania wstępne: Zakres wiadomości, umiejętności i kompetencji w zakresie psychologii rodziny w sytuacji trudnej, psychologii zdrowia, psychologii rozwoju człowieka oraz psychologii stresu. Cele: - w zakresie wiedzy – dostarczenie studentowi wiedzy dotyczącej psychologicznego funkcjonowania rodziny w kryzysie nienormatywnym spowodowanym chorobą, wiedzy dotyczącej psychologii choroby oraz wiedzy medycznej w zakresie wybranych chorób; - w zakresie umiejętności - ukształtowanie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu psychologii i nauk medycznych; - w zakresie kompetencji - uwrażliwienie na potrzebę ciągłego rozwoju w zakresie psychologii rodziny, psychologii choroby oraz dialogu na płaszczyźnie psycholog – lekarz. Uwrażliwienie na potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej. Liczba punktów ECTS: 2 • udział w zajęciach ćw.: 30h • przygotowanie do zajęć ćw:30h • zadania do samodzielnego wykonania poza godzi-nami zajęć: 5h |
Pełny opis: |
A. Problematyka ćwiczeń: 1. Choroba – charakterystyka medyczna i psychologiczna pojęcie. 2. Wybrane aspekty chorób psychosomatycznych w rodzinie. 3. Wybrane aspekty psychoonkologii 4. Choroba terminalna w rodzinie – formy pomocy osobie chorej i rodzinie. 5. Medyczne rozumienie śmierci mózgu. Elementy transplantologii. 6. Śmierć i żałoba w rodzinie 7. Specyfika komunikacji psycholog/lekarz z pacjentem umierającym i jego rodziną. 8. Wybrane metody diagnostyczne w pracy z rodziną w sytuacji choroby 9. Psychologiczne aspekty transplantologii. 10. Niepowodzenia prokreacyjne w rodzinie. 11. System wsparcia dla rodziny w sytuacji choroby. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Świętochowski W. (2010). System rodzinny wobec przewlekłej choroby somatyczne: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Buczyński F. (1999). Rodzina z dzieckiem chorym na białaczkę: Wydawnictwo KUL. Farnicka M. (2013). Między wyborem a przymusem. Rodzina a sposób radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych: Engram. Kalus A. (2010). Choroba w rodzinie. Empiryczna użyteczność wybranych modeli teoretycznych. W: J. Dzierżanowska-Peszko (red.). Człowiek chory w rodzinie. Analiza problemów i form pomocy, Opole, s. 7-17: RWWTU. Bartoszewska E. (2005). Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum. Kraków: IMPULS A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Pietrzyk A.(2006). Ta choroba w rodzinie. Psycholog o raku: Kraków Impuls Krakowiak P. (2009). Zdążyć z prawdą. O sztuce komunikacji w hospicjum. Gdańsk K. Duka (2017). Żałoba jest podróżą. Warszawa: CHARAKTERY B. Literatura uzupełniająca Kubler-Ross. E. (1998). Rozmowy o śmierci i umieraniu. Poznań: media Rodzina. Kubler-Ross E. (2007). Dzieci i śmierć. Poznań: Media Rodzina. Pilecka W. (2011). Percepcja i rozumienie bólu przez dzieci. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 229-243. Ryżanowska D. (2011). Dziecko wobec cierpienia. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wy-dawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 244-254. Majewicz P., Ryżanowska D. (2011). Dziecko w roli pacjenta. W: W. Pilecka (red.). Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, ss. 254-266. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować pojęcie sytuacji trudnej, kryzysu rodzinnego oraz choroby; • zna charakterystykę wybranych chorób w perspektywie medycznej • scharakteryzować wybrane modele teoretyczne dla badań nad rodziną w sytuacji choroby; • scharakteryzować funkcjonowanie rodziny w sytuacji choroby jej członka: dziecka, rodzica; • zrozumieć funkcjonowanie rodziny w sytuacji choroby nowotworowej, przewlekłej i terminalnej; • znać rozwojowe uwarunkowania rozumienia choroby, bólu, cierpienia i śmierci u dzieci; • mieć psychologiczną wiedzę dotycząca normatywnej i patologicznej żałoby w rodzinie; • znać teoretyczne podstawy działań interwencyjnych na rzecz rodziny w sytuacji choroby Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić: • Interpretować dane obserwacyjne dotyczące rodziny w sytuacji choroby w odniesieniu do modeli teoretycznych • wybrać właściwy sposób pomocy dziecku i rodzinie w sytuacji choroby • wytłumaczyć mechanizmy funkcjonowania rodziny w sytuacji choroby i odnieść je do praktyki w zakresie doboru metod pracy z rodziną oraz właściwych instytucji; • potrafi integrować wiedzę psychologiczną z wiedzą medyczną w celu analizy złożonych problemów pomocowych i terapeutycznych a także diagnostycznych rodziny w sytuacji choroby • potrafi sprawnie komunikować się z lekarzami w procesie diagnozy i terapii rodziny w sytuacji choroby Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy dotyczącej rodziny w sytuacji trudnej; • rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; • ma świadomość specyfiki kontaktu z rodziną w sytuacji trudnej • wrażliwość na zagadnienia etyki zawodowej psychologa |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • praca z tekstem naukowym – analiza i synteza wy-branych tekstów z zakresu nauk medycznych i psy-chologii • warsztaty grupowe • analiza treści zamieszczonych w internecie: fora tematyczne, grupy wsparcia oraz formy pomocy in-stytucjonalnej rodzinie w sytuacji choroby, śmierci, żałoby • spotkanie z psychoonkologiem i lekarzem z do-świadczeniem w pracy z rodziną w sytuacji choroby, śmierci i udzielania zgodny na przeszczep narządów • elementy diagnozy środowiska lokalnego w zakresie istniejących form pomocy rodzinie w sytuacji trudnej. Formy zaliczenia: 2. Ćwiczenia – a. pisemne kolokwium z wiedzy psychologicznej i medycznej b. przygotowanie prezentacji (opcjonalnie) c. zaliczenie ustne – projektowanie działań w zakresie pomocy rodzinie w sytuacji choroby |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.