Konteksty pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KONTEKST |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konteksty pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Literatura uzupełniająca: | 1. 1.Sęk H. (red.) „Psychologia kliniczna”, WN PWN, Warszawa, 2006 2. Grzesiuk L. (red.) „Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy”, WN PWN, Warszawa, 2000 3. Strelau J. (red.)”Psychologia. Podręcznik akademicki”, GWP, Gdańsk, 2003 |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: − w zakresie wiedzy celem kursu jest gruntowne poznanie istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną − w zakresie umiejętności wykształcenie umiejetności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru danej strategii pomocy psychologicznej do danej sytuacji kryzysowej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych − w zakresie kompetencji uwrażliwienie na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego, uswiadomienie konieczności niesienia pomocy w sposób poprawny etycznie i profesjonalny, uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej |
Pełny opis: |
1. rodzaje pomocy psychologicznej 2. kompetencje pomagającego 3. czynniki pomocne w relacji z psychologiem i czynniki utrudniające relację 4. Ustalenie kontraktu z klientem. 5. Sytuacje trudne w kontakcie z klientem. 6. Zrozumienie problemu pacjenta. 7. Konceptualizacja poznawcza problemu klienta. 8. Rozpoznawanie sytuacji problemowych przez klienta. 9. Rozpoznawanie emocji pacjenta. 10. Pomoc indywidualna a grupowa. |
Literatura: |
1. Santorski J. „ABC pomocy psychologicznej” Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1993 2. Padesky Ch.A., Greenberg D. „Umysł ponad nastrojem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2004 3. Beck J.S. „Terapia poznawcza” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Greenstone J.L., Leviton S.C. „Interwencja kryzysowa” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. 2. Badura Madej W., Dobrzyńska Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2000 3. Czabała J. Cz. „Czynniki leczące w psychoterapii', WN PWN, Warszawa, 2008 4. Richard J., Burl G. „Strategie interwencji kryzysowej”, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa, 2008 5. Kotller J. „Skuteczny terapeuta” GWP, Gdańsk, 2003 6. Hayes J., Gelso Ch. „Relacja terapeutyczna” GWP, Gdańsk, 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować poszczególne rodzaje sytuacji pomocowych, kryzysowych • wymienić i opisać źródła zaburzeń i dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej • scharakteryzować obszary funkcjonowania człowieka których dysfunkcje wymagają stosowania pomocy psychologicznej • scharakteryzować dysunkcje człowieka w jego cyklach rozwojowych • scharakteryzować dysfuncje społeczne prowadzące do zaburzeń wymagających pomocy psychologicznej • znać zasady i normy etyczne przy udzielaniu pomocy psychologicznej • znać działania profilaktyczne i interwencyjne związane z pomocą psychologicznąUmiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • interpretowania na podstawie obserwacji i wywiadu dysfuncji człowieka warunkujacych udzielenie pomocy psychologicznej • wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pomocy psychologicznej w sytuacji wymagajacej interwencji psychologicznej • sprawnie nawiazać dobry kontakt terapeutyczny i kontrolować jakość tego kontaktu • twórczego i indywidualnego podejścia do problemów pacjenta opartego na podstawach teoretycznych i etycznych • wieloaspektowej i wnikliwej obserwacji i diagnozowania sytuacji kryzysowych człowieka • prowadzenia rozmowy i udzielenia pomocy zarówno w kontakcie indywidualnym jak i grupowymKompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat pomocy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu terapetycznego • jest gotowy do niesienia pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysu człowieka • rozwagę w podejmowaniu działań pomocowych • jest odpowiedzialny za kontakt z czlowiekiem potrzebującym pomocy i wsparcia psychologicznego • jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem • jest świadomy specyfiki pracy z człowiekiem potrzebujacym pomocy psychologicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Do zaliczenia warsztatów wymagana jest obecność podczas zajęć, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach 1. Warsztaty: kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru 2. Wykonanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji multimedialnej – wywiad z osoba korzystającą z pomocy psychologa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.