Konteksty pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-KONTEKST-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konteksty pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | Grzesiuk, L. (red.) (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi metodami pracy psychologa w obszarze pomocy psychologicznej. Dyskutowane są praca indywidualna, grupowa oraz zagadnienia powiązane z superwizją. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną - w zakresie umiejętności ukształtowanie u studenta umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych - w zakresie kompetencji kształtowanie wrażliwości na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego; uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostycznym Problematyka zajęć: 1. Ustalenie kontaktu terapeutycznego z pacjentem. 2. Sytuacje trudne w kontakcie z pacjentem. 3. Praca nad kontaktem z pacjentem zaburzonym psychicznie i chorym psychicznie. 4. Zrozumienie problemu pacjenta. 5. Konceptualizacja poznawcza problemu pacjenta. 6. Model poznawczy pacjenta. Myśli automatyczne, przekonania, postawy i zasady pacjenta. 7. Rozpoznawanie myśli automatycznych. 8. Praca z pacjentem nad rozpoznawaniem myśli automatycznych. Ujawnianie myśli automatycznych. 9. Rozpoznawanie sytuacji problemowych przez pacjenta. Odróżnianie myśli automatycznych od interpretacji. 10. Rozpoznawanie emocji pacjenta. Odróżnianie myśli automatycznych od emocji. Rozróżnianie emocji. Trudności w szacowaniu nasilenia emocji. Pomoc psychologiczna i jej formy. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): wykorzystywana podczas zajęć Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza Padesky, C.A., Greenberg, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego studiowana samodzielnie przez studenta Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Kotller, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP. Literatura uzupełniająca Grzesiuk, L. (red.) (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN. |
Efekty uczenia się: |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią z zakresu sytuacji pomocowych i kryzysowych na poziomie rozszerzonym • Posługiwać się wiedzą teoretyczną w obszarze działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii • Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu źródeł zaburzeń, dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów zachowań osób potrzebujących pomocy psychologicznej • Diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik • Prowadzenia rozmowy z osobą poszukującą/ potrzebującą pomocy psychologicznej W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • Gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę • Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa • Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą |
Metody i kryteria oceniania: |
• kolokwium • praca własna studenta na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.