Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konteksty pomocy psychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-KONTEKST-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konteksty pomocy psychologicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Literatura uzupełniająca:

Grzesiuk, L. (red.) (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN.

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi metodami pracy psychologa w obszarze pomocy psychologicznej. Dyskutowane są praca indywidualna, grupowa oraz zagadnienia powiązane z superwizją.

Pełny opis:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy

zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu istoty i metod pomocy psychologicznej, dostarczenie wiedzy z zakresu rodzajów pomocy psychologicznej, czynników warunkujących profesjonalną pomoc psychologiczną

- w zakresie umiejętności

ukształtowanie u studenta umiejętności korzystania z technik pomocy psychologicznej, adekwatnego wyboru strategii pomocy psychologicznej, pracy z podstawowymi mechanizmami oporu do zmian funkcjonalnych

- w zakresie kompetencji

kształtowanie wrażliwości na złożoność i wieloaspektowość kontaktu terapeutycznego; uwrażliwienie na budowanie relacji terapeutycznej; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie diagnostycznym

Problematyka zajęć:

1. Ustalenie kontaktu terapeutycznego z pacjentem.

2. Sytuacje trudne w kontakcie z pacjentem.

3. Praca nad kontaktem z pacjentem zaburzonym psychicznie i chorym psychicznie.

4. Zrozumienie problemu pacjenta.

5. Konceptualizacja poznawcza problemu pacjenta.

6. Model poznawczy pacjenta. Myśli automatyczne, przekonania, postawy i zasady pacjenta.

7. Rozpoznawanie myśli automatycznych.

8. Praca z pacjentem nad rozpoznawaniem myśli automatycznych. Ujawnianie myśli automatycznych.

9. Rozpoznawanie sytuacji problemowych przez pacjenta. Odróżnianie myśli automatycznych od interpretacji.

10. Rozpoznawanie emocji pacjenta. Odróżnianie myśli automatycznych od emocji. Rozróżnianie emocji. Trudności w szacowaniu nasilenia emocji. Pomoc psychologiczna i jej formy.

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

wykorzystywana podczas zajęć

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Padesky, C.A., Greenberg, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

studiowana samodzielnie przez studenta

Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kotller, J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: GWP.

Literatura uzupełniająca

Grzesiuk, L. (red.) (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN.

Efekty uczenia się:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posługiwać się terminologią z zakresu sytuacji pomocowych i kryzysowych na poziomie rozszerzonym

• Posługiwać się wiedzą teoretyczną w obszarze działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii

• Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu źródeł zaburzeń, dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów zachowań osób potrzebujących pomocy psychologicznej

• Diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik

• Prowadzenia rozmowy z osobą poszukującą/ potrzebującą pomocy psychologicznej

W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę

• Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa

• Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą

Metody i kryteria oceniania:

• kolokwium

• praca własna studenta na zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-03-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www6 (2024-03-22)