Praktyka metodologiczna i statystyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METBAD-PR-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka metodologiczna i statystyczna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 3 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important. Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza studentów w metodykę prowadzenia badań z zakresu nauk społecznych - psychologii. Przedmiot skupia się głównie na badaniach ilościowych, metodyce badawczej, zagadnieniem teoretycznym, sposobie komunikowania wyników badań itp. |
Pełny opis: |
Problematyka laboratoriów realizowana w przeciągu 2 semestrów: 1. Interfejs programu Statistica. 2. Jak wykonać podstawowe operacje na zmiennych 3 . Statystyki opisowe i wizualizacje danych 4. Porównania międzygrupowe - test t oraz analiza ANOVA. 5. Analiza związków pomiędzy zmiennymi - korelacja r Pearsona i regresja wieloraka. 6. Testy nieparametryczne i ich zastosowanie. |
Literatura: |
Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage. |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna terminologię z zakresu statystyki używaną w psychologii jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; K_W02 ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o znaczeniu statystyki i metodologii badań w dyscyplinie psychologii K_U01 posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu metod statystycznych K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii; K_K02 jest przekonany o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej we wnioskowaniu statystycznym |
Metody i kryteria oceniania: |
test praktyczny – wykonanie zadań przy pomocy programu statystycznego - czyli test sprawdzający praktyczne wykorzystanie wiedzy/ kompetencji oraz umiejętności) + zadania domowe (komplet zadań domowych upoważnia do podwyższenia oceny o 0,5) ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.