Metodologia badań psychologicznych - od teorii do hipotez
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-METBAD-TH-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań psychologicznych - od teorii do hipotez |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 3 - psychologia zaoczna Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Literatura uzupełniająca: | 1. Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 2. Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academi-ca. 3. Wieczorkowska G. Wierzbiński J. (2007). Statystyka. Analiza badań społecznych. Warszawa: Scholar. 4. Nachmias Ch. F. i Nachmias D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Zysk i S-ka Wydaw-nictwo s.c. 5. Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów umiejętności zaprojektowania i przeprowadzenia badania empirycznego, zgodnie ze standardami metodologicznymi i etycznymi obowiązującymi w psychologii. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: poznanie pojęć używanych w metodologii badań psychologicznych; poznanie specyfiki metodolo-gicznej psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych) - w zakresie umiejętności: nabycie umiejętności sformułowania problemu badawczego i hipotez oraz zaprojektowania, przeprowadzenia oraz zanalizowania badania empirycznego; nabycie umiejętności opracowania raportu z przeprowa-dzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz zaprezentowania wyników badań ( tworzenia prezentacji multime-dialnej). - w zakresie kompetencji: kształtowanie gotowości do podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażowania się we współpracę w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu badań psycholo-gicznych; poszerzanie świadomości w zakresie zasad etyki badań psychologicznych. Treści programowe: 1. Hipoteza jako wysnuta z teorii odpowiedź na pytanie badawcze a) jak w praktyce wygląda schemat postępowania badawczego w psychologii b) jak poszukiwać problemu badawczego c) rodzaje hipotez d) ćwiczenia w poprawnym stawianiu pytań oraz hipotez badawczych e) stawianie własnych hipotez w oparciu o wybrane makro-teorie 2. Zmienne i ich operacjonalizacja: ćwiczenia w zastosowaniu klasyfikacja Stevensa w tworzeniu i pomiarze zmiennych w badaniach empirycznych; budowanie wskaźników zmiennych i dobór narzędzi pomiarowych; przykłady i ćwiczenia w modelowaniu badań empirycznych: badania różnicowe i korelacyjne (bez manipulacji). 3. „Małe” projekty badawcze (Chi2-T-test-Korelacja-U-Manna-Whitneya) - praca w grupach nad projektami badawczymi i prezentacje projektów. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć i A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Brzezinski, J., Zakrzewska, M. (2008). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia ba-da naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliski (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2. Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. 3. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL 4. Piber – Dąbrowska K., Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica 5. Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych: • znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycznych; • znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych); • rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w odniesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochro-nie; • rozumieć zasady etyki zawodowej; rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowania metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość społeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy oraz zaprojektować i przeprowadzić bada-nie empiryczne; • prezentować i interpretować wyniki badań (prezentacje multimedialne, raporty i ustne wypowiedzi¬); • na podstawie wyników badań generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych. Kompetencje społeczne – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażu-je się we współpracę; • potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych; • ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej; • potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia: ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej, którą jest projekt badawczy 2) prezentacji pracy zaliczeniowej (pisemnej w formie raportu i/lub multimedialnej) 3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań Kryteria oceny: poprawność wnioskowania (wywodu), poprawność pytań i hipotez, oryginalność, poprawność formalna (językowa, edycyjna, podstawy stylu APA) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.