Podstawy psychologii klinicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTPK-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii klinicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: W zakresie wiedzy -poznanie i zrozumienie: podstawowych zadań psychologii klinicznej, podstawowych pojęć, koncepcji wyja-śniających, elementów diagnozy klinicznej oraz wybranych form pomocy psychologicznej. W zakresie umiejętności -nabycie umiejętności krytycznej oceny modeli teoretycznych i praktycznych wykorzystywanych w psychologii klinicznej. -w zakresie kompetencji - świadomość własnej wiedzy i umiejętności w poznanych obszarach oraz świadomość konieczności ciągłego rozwijania się; świadomość i odpowiedzialność w sytuacjach kontaktu z drugim człowiekiem. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Wprowadzenie w obszar psychologii klinicznej 2. Norma i patologia 3. Zdrowie i choroba 4. Wybrane koncepcje teoretyczne wykorzystywane w psychologii klinicznej 5. Psychologiczna diagnoza kliniczna 7. Zastosowanie psychologii klinicznej 8. Specyfika pracy psychologa klinicznego |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Cierpiałkowska L., Sęk H. (red.) (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. Sęk H. (2008) Psychologia kliniczna t 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Sęk H. (2005) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: GWP. Seligman M.E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L.(2003). Psychopatologia. Warszawa: Zysk i S-ka. B. Literatura uzupełniająca De Barbabro B. red. (2014). Konteksty psychiatrii . Kraków: Seria Katedry Psychiatrii UJ CM Heszen I., Sęk H. (2008). Psychologia wobec problematyki zdrowia, rozdz. 19.2. (W:) Strelau J., Doliński D., Psychologia. Pod-ręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GWP. Kaplan H., Sadock B. (1995). Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner. Sęk H., Brzezińska A.I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej, rozdz. 20. (W:) Strelau J., Doliński D., Psychologia. Pod-ręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GWP. Sęk H. (1993). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Heszen-Niejodek I., Kądzielawa D., Toeplitz-Winiewska M. (2000). Zdrowie i choroba , dział XI (W:) Strelau J., Psychologia t.3, Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: • znać terminologię używaną w psychologii klinicznej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym; • zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii klinicznej; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologicznym; • ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych) w kontekście psychologii klinicznej (klinicznego zrozumienia człowieka) Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: • potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii klinicznej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; • ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań; • posiada umiejętności potrzebne do przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z grupą a także kierowania nią; • potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student: • jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych w zakresie psychologii klinicznej; angażuje się we współpracę; •jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą • potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • egzamin B. Formy zaliczenia: • zaliczenie pisemne testu wiedzy C. Podstawowe kryteria: Ocena jest ustalana na podstawie liczby punków uzyskanych z testu: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.