Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pomocy psychologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PODSTPOM-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pomocy psychologicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Przedmioty semestru 1 - psychologia zaoczna
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Literatura uzupełniająca:

Brzezińska, A.I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzie-ży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Kennedy, E., Charles, S. (2010). Jak pomagać dobra radą. Poradnik. Kraków: WAM.


Skrócony opis:

Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z udzielaniem pomocy psychologicznej, funkcjonowaniem w kryzysie i związanych z kryzysem zaburzeń.

Pełny opis:

Cele przedmiotu::

- w zakresie wiedzy

zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pomocy psychologicznej, z wiedzą na temat funkcjonowania w kryzysie i towarzyszących mu zaburzeń

- w zakresie umiejętności

ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod pracy w różnych obszarach pomocowych

- w zakresie kompetencji

kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań związanych z udzielaniem pomocy; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie udzielania pomocy

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

wykorzystywana podczas zajęć

Drat-Ruszczak, K., Drążkowska – Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Sęk, H., Brzezińska, A. I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t.2 (s. 735-784). Gdańsk: GWP.

studiowana samodzielnie przez studenta

James, R. K., Gilliland, B., E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. Warsza-wa: PARPA.

Kubacka- Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Aka-demickie i Profesjonalne.

Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.

Literatura uzupełniająca

Brzezińska, A.I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzie-ży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.

Kennedy, E., Charles, S. (2010). Jak pomagać dobra radą. Poradnik. Kraków: WAM.

Efekty uczenia się:

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Posługiwać się terminologią z zakresu pod-staw pomocy psychologicznej na poziomie rozszerzonym

• Zaprezentować teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii, z uwzględnieniem zasad praktyki opartej na dowodach

• Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wywiedzą obejmującą mechanizmy zaburzeń związanych z sytuacjami kryzysowymi

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów zachowań osób w kryzysie

• Diagnozowania wybranych właściwości z wykorzystaniem wybranych technik

• Obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów zachowań osób w kryzysie

W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

• Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa

• Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą

Metody i kryteria oceniania:

• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów

• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów

• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów

• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów

• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-29
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJXN1G8kgwcuICnZXzMcyj0LT8fKukGadYVExdse0UBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e41a33e0-6fd2-4c6d-a159-520fbb200c66&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Literatura uzupełniająca:

Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Założenia:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki pomocy psychologicznej : czym charakteryzuje się profesjonalna pomoc psychologiczna,

czym cechuje się relacja pomagania,

jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy,

jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej, czym cechuje się relacja pomagania,

jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy,

jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej oraz jakie zasady etyczne związane z tym procesem.



Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów do tematyki pomocy psychologicznej : czym charakteryzuje się profesjonalna pomoc psychologiczna,

czym cechuje się relacja pomagania,

jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy,

jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej, czym cechuje się relacja pomagania,

jakie czynniki i warunki wpływają na efektywność udzielania pomocy,

jakie są podstawowe rodzaje pomocy psychologicznej,

jakie kompetencje są wymagane do udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej oraz jakie zasady etyczne związane z tym procesem.

Pełny opis:

1. Pojęcie pomocy psychologicznej, cele i rodzaje pomocy - wprowadzenie

2. Charakterystyka relacji pomagania

3. Czynniki warunkujące skuteczność pomocy psychologicznej

4. Charakterystyka podstawowych form pomocy psychologicznej: psychoedukacja, promocja zdrowia, prewencja psychopatologii, poradnictwo psychologiczne, interwencja kryzysowa, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna osób niepełnosprawnych

5. Zasady etyczne udzielania pomocy psychologicznej

Literatura:

Literatura podstawowa:

Santorski, J. (1993). ABC pomocy psychologicznej. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza

Strelau, J. (2002) (red.) Psychologia podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (2015). Poradnictwo psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Literatura uzupełniająca:

Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN

Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo

Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Uwagi:

Zajęcia odbywają się na MSTeams

Link do zajęć

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJXN1G8kgwcuICnZXzMcyj0LT8fKukGadYVExdse0UBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e41a33e0-6fd2-4c6d-a159-520fbb200c66&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5

Proszę o dołączenie do zespołu najpóźniej 15 minut PRZED rozpoczęciem wykładu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-www5 (2024-03-22)