Podstawy pomocy psychologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PODSTPOM-Z1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pomocy psychologicznej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Literatura uzupełniająca: | Bednarek, D. (2016). Zawód psycholog. Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kleszczewska-Albińska, A. (2008). Tłumienie i wyolbrzymianie bodźców emocjonalnych – próba systematyzacji badań. Studia Psychologiczne, 46 (3), 5-16. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: zapoznanie studenta ze specyfiką języka naukowego w psychologii; rozwijanie wiedzy w zakresie rozróżnienia pojęć naukowych i potocznych; zapoznanie z podstawową wiedzą na temat głównych nurtów psychologii naukowej kształtowanie umiejętności rozumowania i wnioskowania w oparciu o zasady logiki; rozwijanie umiejętności wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i integrowania informacji z różnych źródeł; kształtowanie umiejętności samodzielnego pisemnego opracowania materiałów zgodnie z zasadami obowiązującymi w pracach o charakterze naukowym kształtowanie gotowości do stałego samokształcenia i rozwoju, uwzględniającego ograniczenia związane z wczesnym etapem nabywania wiedzy; kształtowanie umiejętności adekwatnego do potrzeb zarządzania czasem i rozwijanie umiejętności podejmowania działań indywidualnych i grupowych; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu: 1. Wprowadzenie do zagadnienia pracy psychologa – kim jesteśmy i gdzie pracujemy 2. Zawód psycholog - ujęcie praktyczne 3. Psychologia jako nauka empiryczna 4. Podstawowe terminy empiryczne używane w psychologii 5. Tworzenie własnej bazy teoretycznej – jak i gdzie szukać materiałów 6. Umiejętność czytania tekstów empirycznych (analiza wyników i wnioskowanie) 7. Źródła pomocne w planowaniu i opracowywaniu własnych projektów badawczych 8. Komunikowanie wyników badań własnych 9. Teksty naukowe a popularnonaukowe 10. Ochrona własności intelektualnej i plagiat |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Piber-Dąbrowska, K. , Cyryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Shaughnessy, J.J., Zechmeister, E.B. i Zechmiester, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP. B. Literatura uzupełniająca Bednarek, D. (2016). Zawód psycholog. Warszawa: PWN. Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Kleszczewska-Albińska, A. (2008). Tłumienie i wyolbrzymianie bodźców emocjonalnych – próba systematyzacji badań. Studia Psychologiczne, 46 (3), 5-16. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • Posługiwać się terminologią używaną w psychologii uwzględniającej badania empiryczne na poziomie rozszerzonym; • korzystać z pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii (znać główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i meto-dy badań stosowanych w naukach społecznych); • wykorzystać ze zrozumieniem podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • pogłębionego obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych również przy wykorzystaniu źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT); • formułowania problemów badawczych; prezentowania i interpretowania wyników ba-dań, wyciągania wniosków; • samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenia się Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do realizowania zadań zawodowych; aktywność, wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; zaangażowanie we współpracę; • krytycyzm wobec odbieranych treści, zwłaszcza prezentowanych w materiałach popularnonaukowych |
Metody i kryteria oceniania: |
wykonanie zadań zaliczeniowych oddawanych w formie pisemnej: o sporządzenie spisu literatury psychologicznej na wy-brany temat zgodnie ze standardami APA o sparafrazowanie i podsumowanie wybranego fragmentu wstępu teoretycznego artykułu naukowego o przygotowanie krótkiego streszczenia wyników opisanych w wybranym artykule naukowym |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.