Psychologia konfliktów społecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSKONF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia konfliktów społecznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia problematykę powstawania, eskalacji oraz przeciwdziałania i wygaszania konfliktów społecznych. Wychodząc od mechanizmu wewnętrznych poprzez małe grupy aż po konflikty międzynarodowe, przedmiot koncertuje się na psychologicznych mechanizmach odpowiedzialnych za współczesny kształt konfliktów. |
Literatura: |
A.1. wykorzystywana podczas zajęć ▫ Deutsch M., Coleman P.(2005) Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i Praktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ ▫ Chełpa S., Witkowski T.(1995) Psychologia konfliktów. Wrocław: Moderator A.2. studiowana samodzielnie przez studenta ▫ Grzelak J. (2001). Ja, my, oni? Interes własny a procesy poznawcze i zachowanie ludzi w sytuacji konfliktu, w: M. Kofta, T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć, s. 117-145. Warszawa: PWN. ▫ Doliński D. (1998). Ciemna strona rywalizacji, Przegląd Psychologiczny, 41/3-4, s. 181-200. ▫ Tyszka T. (1998). Jasne strony rywalizacji. Przegląd Psychologiczny, 42/3-4, s. 201-212. B. Literatura uzupełniająca ▫ Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2006). Relacje interpersonalne, Poznań: Rebis ▫ Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań:Zysk i S-ka ▫ Stewart J. (red.) (2000). Mosty zamiast murów. Warszawa: PWN, (Szczególnie rozdz. 14. Konflikt) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • wymienić i opisać podstawowe rodzaje i podejścia konfliktu; • zrozumieć rodzaje rozwiązań konfliktu i ich aplikowalność; • mieć uporządkowaną i poszerzoną wiedzę konfliktach, ich przyczynach i konsekwencjach, • znać wybrane teorie psychologiczne stosowane do radzenia sobie konfliktami; Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • Rozpoznawać rodzaje konfliktów • Proponować różne rozwiązania konfliktów w zależności od ich rodzaju, złożoności, uczestników czy etapu • opracować praktyczny podejście do konfliktu z zastosowaniem wiedzy psychologicznej • wykorzystywać posiadaną wiedzę przy rozwiązywaniu konfliktów • pracować z uczestnikami konfliktów • przyjmować różne role w rozwiązywaniu konfliktów • Przekształcać konflikty rywalizacyjne w kooperacyjne Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • kompetencje w zakresie wykorzystywania wiedzy psychologicznej do rozumienia i współdziałania przy konflikcie |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wykład: • egzamin pisemny • przygotowanie ćwiczeń/warsztatów, obrazujących konkretne rodzaje konfliktów • aktywny udział w modelowaniu konfliktów podczas zajęć C. Podstawowe kryteria: Ocena zostanie ustalona indywidualnie na podstawie jakości i wkładu własnego w warsztaty, aktywności podczas zajęć (ćwiczenia). Ocena z egzaminu zostanie oparta o wyniki uzyskane przez grupę, z takim założeniem iż minimum 50%+1 punktów jest koniecznych do zaliczenia na ocenę dst. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.