Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwojowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-PSYCHROZW-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia rozwojowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Poziom studiów:

magisterski

Kierunek studiów:

psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

II

Profil kształcenia:

uniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Mieszany: realizowany zdalnie i w sali

Wymagania:

Brak

Literatura uzupełniająca:

Literatura uzupełniająca

• Kaja B.(2011), Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk, GWP

• Oleś P. (2011) Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa PWN

• Bokszczanin A. (2013). Stasiu, nie strzelaj…! Zabawki militarne w opiniach naukowców, rodziców i profesjonalistów, (red.), A. Krasnodębska, E. Konieczna. W: Człowiek wobec wyzwań współczesności. Konteksty edukacyjne (s. 109-117). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 7*

• Udział w wykładach 18 h

• Udział w ćwiczeniach 18 h

• Przygotowanie do zajęć 25 h

• Samodzielne przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i obecności : 30h

• Udział w konsultacjach z nauczycielem: 15 h

• Samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 25 h



Założenia:

Cele przedmiotu:


Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi teoriami rozwoju człowieka oraz zjawiskami, które determinują jego rozwój na poszczególnych etapach życia. Prawidłowości i odchylenia od normy rozwojowej bedą omawiane w kontekście rozwoju dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.

Skrócony opis:

Wykład zawiera omówienie najważniejszych prawidłowości rozwojowych występujących u ludzi w poszczególnych okresach życia.

Na ćwiczeniach realizowane są zagadnienia szczegółowe, uzupełniające treści wykładu. Studenci samodzielnie dokonują obserwacji i omawiają, na podstawie literatury, zaobserwowane prawidłowości rozwoju oraz odchylenia od normy.

Pełny opis:

Treści programowe:

Treści realizowane podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć.

A. Problematyka wykładu:

1. Studiowanie rozwoju człowieka w ciągu życia.

2. Teorie rozwoju ich rola, podział i charakterystyka.

3. Rozwój fizyczny i poznawczy w czasie pierwszych 2 lat życia.

4. Rozwój psychospołeczny w czasie pierwszych 2 lat życia.

5. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie wczesnego dzieciństwa.

6. Rozwój psychospołeczny w czasie wczesnego dzieciństwa.

7. Rozwój fizyczny i poznawczy w czasie średniego dzieciństwa.

8. Rozwój psychospołeczny w okresie średniego dzieciństwa.

9. Rozwój fizyczny i poznawczy w czasie adolescencji.

10. Rozwój psychospołeczny w czasie adolescencji.

11. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie wczesnej dorosłości.

12. Rozwój psychospołeczny w czasie wczesnej dorosłości.

13. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie średniej dorosłości.

14. Rozwój psychospołeczny w czasie wczesnej dorosłości.

15. Rozwój fizyczny, poznawczy i psychospołeczny w czasie późnej dorosłości.

B. Problematyka ćw.:

1. Problematyka rozwoju człowieka - podstawowe pojęcia

2. Ciąża i poród

3. Obserwacja dzieci

5. Zainteresowania dzieci i młodzieży.

6. Rozwój zawodowy

8. Wpływ wydarzeń z dzieciństwa na rozwój człowieka w okresie późnej dorosłości

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

• Bee H., (2006) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk i S-ka

• Trempała J., (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, PWN

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

• Birch A., (2007). Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

• Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN

• Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN.

• Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN .

Efekty uczenia się:

- W zakresie wiedzy: wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu

poczęcia do okresu późnej starości.

- W zakresie umiejętności: internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania

- W zakresie kompetencji: uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości indywidualny jak i uniwersalny

charakter rozwoju

Metody i kryteria oceniania:

Wykład kończy się egzaminem- testem wyboru.

Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Praktyki zawodowe:

Brak.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-03-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Pysz, Angelika Szklarska, Natalia Wójcik
Prowadzący grup: Magdalena Pysz, Angelika Szklarska, Natalia Wójcik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)