Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-PSYCHROZW-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | magisterski |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | II |
Profil kształcenia: | uniwersytecki |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Mieszany: realizowany zdalnie i w sali |
Wymagania: | Brak |
Literatura uzupełniająca: | Literatura uzupełniająca • Kaja B.(2011), Psychologia wspomagania rozwoju. Zrozumieć świat życia człowieka. Gdańsk, GWP • Oleś P. (2011) Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa PWN • Bokszczanin A. (2013). Stasiu, nie strzelaj…! Zabawki militarne w opiniach naukowców, rodziców i profesjonalistów, (red.), A. Krasnodębska, E. Konieczna. W: Człowiek wobec wyzwań współczesności. Konteksty edukacyjne (s. 109-117). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. |
Nakład pracy studenta: | Liczba punktów ECTS: 7* • Udział w wykładach 18 h • Udział w ćwiczeniach 18 h • Przygotowanie do zajęć 25 h • Samodzielne przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego i obecności : 30h • Udział w konsultacjach z nauczycielem: 15 h • Samodzielne przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 25 h |
Założenia: | Cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi teoriami rozwoju człowieka oraz zjawiskami, które determinują jego rozwój na poszczególnych etapach życia. Prawidłowości i odchylenia od normy rozwojowej bedą omawiane w kontekście rozwoju dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych. |
Skrócony opis: |
Wykład zawiera omówienie najważniejszych prawidłowości rozwojowych występujących u ludzi w poszczególnych okresach życia. Na ćwiczeniach realizowane są zagadnienia szczegółowe, uzupełniające treści wykładu. Studenci samodzielnie dokonują obserwacji i omawiają, na podstawie literatury, zaobserwowane prawidłowości rozwoju oraz odchylenia od normy. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Treści realizowane podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć. A. Problematyka wykładu: 1. Studiowanie rozwoju człowieka w ciągu życia. 2. Teorie rozwoju ich rola, podział i charakterystyka. 3. Rozwój fizyczny i poznawczy w czasie pierwszych 2 lat życia. 4. Rozwój psychospołeczny w czasie pierwszych 2 lat życia. 5. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie wczesnego dzieciństwa. 6. Rozwój psychospołeczny w czasie wczesnego dzieciństwa. 7. Rozwój fizyczny i poznawczy w czasie średniego dzieciństwa. 8. Rozwój psychospołeczny w okresie średniego dzieciństwa. 9. Rozwój fizyczny i poznawczy w czasie adolescencji. 10. Rozwój psychospołeczny w czasie adolescencji. 11. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie wczesnej dorosłości. 12. Rozwój psychospołeczny w czasie wczesnej dorosłości. 13. Rozwój fizyczny i poznawczy w okresie średniej dorosłości. 14. Rozwój psychospołeczny w czasie wczesnej dorosłości. 15. Rozwój fizyczny, poznawczy i psychospołeczny w czasie późnej dorosłości. B. Problematyka ćw.: 1. Problematyka rozwoju człowieka - podstawowe pojęcia 2. Ciąża i poród 3. Obserwacja dzieci 5. Zainteresowania dzieci i młodzieży. 6. Rozwój zawodowy 8. Wpływ wydarzeń z dzieciństwa na rozwój człowieka w okresie późnej dorosłości |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć • Bee H., (2006) Psychologia rozwoju człowieka. Poznań, Zysk i S-ka • Trempała J., (2011) Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, PWN A.2. studiowana samodzielnie przez studenta • Birch A., (2007). Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. • Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.1. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.2. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN. • Harwas - Napierała B., Trempała J. (red.) (2007). Psychologia rozwoju człowieka. t.3. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN . |
Efekty uczenia się: |
- W zakresie wiedzy: wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą zjawisk występujących w rozwoju człowieka od momentu poczęcia do okresu późnej starości. - W zakresie umiejętności: internalizacja wiedzy teoretycznej, która prowadzi do praktycznego jej wykorzystania - W zakresie kompetencji: uwrażliwienie na specyfikę rozwoju człowieka, jej prawidłowości indywidualny jak i uniwersalny charakter rozwoju |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład kończy się egzaminem- testem wyboru. Ocena końcowa z poszczególnych form zajęć zostanie ustalona na podstawione uzyskanej liczby punktów wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz, Angelika Szklarska, Natalia Wójcik | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz, Angelika Szklarska, Natalia Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.