Stres i sytuacje trudne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-STRES-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Stres i sytuacje trudne |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem tego kursu jest: - w zakresie wiedzy: dostarczenie wiedzy w zakresie fizjologicznych podstaw reakcji stresowych, w zakresie związków stresu, zdrowia psychofizycznego, osobowości i funkcji poznawczych - w zakresie umiejętności: ukształtowanie umiejętności rozpoznawania stresorów w różnych sytuacjach trudnych i objawów reakcji stresowych oraz syndromu PTSD) - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na funkcjonalność i dysfunkcjonalność stresu, uświadomienie związków stresu z procesami adaptacji oraz roli wsparcia w radzeniu sobie ze stresem |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje następujące treści programowe : 1. Koncepcje teoretyczne stresu 2. OUN, AUN i UH a stres 3. Stresory w pracy 4. Stres ryzykantów 5. Stres w konflikcie rodzina-praca i praca rodzina 6. Strategie i formy radzenia sobie ze stresem 7. Badanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych 8. Regulacja emocjonalna a sytuacje trudne i stresowe 9. Temperament i osobowość a stres 10. Choroba jako źródło stresu 11. Stres a zaburzenia psychosomatyczne 12. Korzyści ze stresu Ich przestudiowanie daje podstawy do zrozumienia podstaw reakcji biologicznych i psychologicznych na stresory życia codziennego, a także stresory zawodowe. Pozwala zrozumieć związki stresu z procesami poznawczymi, osobowością oraz zdrowiem. Daje wgląd w sposoby radzenia sobie ze stresem oraz jego potencjalne korzyści adaptacyjne. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Heszen-Niejodek I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN. Sapolsky R. (2010). Dlaczego zebry nie mają wrzodów: W-wa: PWN Terelak, J.F. (2008). Człowiek i stres: Koncepcje, reakcje, radzenie sobie, modyfikatory. Bydgoszcz: Branta. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Derbis, R. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów i wypalenia zawo-dowego. (wspólnie z Baka, Ł.). CzasopismoPsychologiczne,2.,277-287. 2. Derbis, R. (2012). Zasoby w relacji stresory - jakość życia strażaków, Forum Psychologiczne,1, 119-138. 3. Derbis, R., Baka, Ł. (2013). Emocje i kontrola w pracy jako regulatory związku stresory w pracy - zachowania nieproduktywne. Empiryczna weryfikacja modelu stresory - emocje. , Psychologia Społeczna.: ,3, 191-205. 4. Derbis R., Lubiewska, K. (2016). Relations between Parenting Stress, Attachment, and Life Satisfaction in Mothers of Adolescent Children Polish. Journal of Applied Psychology,2, 87 -112., B. Literatura uzupełniająca Hobfoll, S. E. (2006). Stres, kultura i społeczność: Psychologia i filozofia stresu. Gdańsk: GWP |
Efekty uczenia się: |
IEDZA w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować podstawowe pojęcia z problematyki stresu • scharakteryzować główne modele stresu • zrozumieć związki stresu, zachowania człowieka i zaburzeń psychosomatycznych UMIEJĘTNOŚCI w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • wytłumaczyć mechanizmy reakcji stresowych • zastosować wiedzę o modelach stresu do identyfikacji stresorów i radzenia sobie z nimi KOMPETENCJE SPOŁECZNE w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • pogłębioną świadomość mechanizmów stresu i ich związków ze środowiskiem • gotowość do buforowania stresorów w różnych sytuacjach trudnych • zaangażowanie w propagowanie sposobów radzenia sobie ze stresem • odpowiedzialność w pomaganiu osobom dotkniętym stresem chronicznym oraz dotkniętych syndromem PTSD |
Metody i kryteria oceniania: |
SPOSOBY WERYFIKACJI • ocena odpowiedzi na pytania dotyczące lektur zadawane przez prowadzącego w trakcie ćwiczeń • ocena udziału dyskusji w małych grupach • referat, prezentacja ( student w razie więcej niż dwóch nieobecności może starać się o zgodę prowadzącego na taką dodatkową pracę , która zwiększy jego szansę na zaliczenie przedmiotu) • pozytywny wynik kolokwium, które można poprawiać tylko raz (brak możliwości poprawy oceny pozytywnej) • maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.