Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności klinicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5-TRENING-KL-Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening umiejętności klinicznych
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Literatura uzupełniająca:

Yalom, I.D., Leszcz,M. (2006). Psychoterapia Grupowa : Teoria I Praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.



Nakład pracy studenta:

59h =2ECTS

9h – udział w zajęciach

35h – przygotowanie do zajęć poprzez czytanie literatury i artykułów umożliwiających aktywność podczas zajęć

15h – przygotowanie prezentacji z przykładem do-brych praktyk klinicznych na podstawie literatury lub filmu



Skrócony opis:

Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych technik pracy z klientem w procesie terapeutycznym. Uczestnictwo w zajęciach umożliwia ćwiczenie nawiązywania kontaktu terapeutycznego i formułowanie pytań, które m.in. zbliżają do poznania potrzeb i celów klienta.

Pełny opis:

Problematyka laboratoriów.:

1. Nawiązywanie kontaktu z klientem.

2. Rodzaje pytań w pracy klinicznej.

3. Techniki pracy w rozmowie terapeutycznej.

4. Praca z klientami o różnym stopniu motywacji do pracy terapeutycznej.

Literatura:

Dolan, Y. (2019). Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Wydawnictwo Jacek Santorski & Co

Ratner, H., George, E., Iveson,Ch. (2017). Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana Na Rozwiązaniu : 100 Najważniejszych Tez, Założeń I Technik. Wydawnictwo Poligraf.

Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza Psychologiczna : Diagnozowanie Jako Kompetencja Profesjonalna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Yalom, I.D. (2022). Dar terapii. Czarna Owca

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

-zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii

-ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu, wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich

-posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

-Obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat zjawisk psychologicznych i społecznych

-Integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturowych i pomocowych

-Wyciągać wnioski

-Oceniać złożone sytuacje psychologiczne i analizować motywy i wzory ludzkich zachowań

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

-Gotowość do realizowania zadań zawodowych

-Umiejętność formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność podczas zajęć

Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat dobrych praktyk klinicznych z literatury lub filmu

Ocena końcowa z poszczególnych zadań zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów wg. zasady:

-ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów

-ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów

-ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Stawiarska-Lietzau
Prowadzący grup: Monika Stawiarska-Lietzau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Założenia:

Celem zajęć jest trening i pogłębienie umiejętności związanych z nawiązywaniem kontaktu z klientem, prowadzeniem rozmowy i budowaniem relacji terapeutycznej, które są niezbędne w pracy klinicznej psychologa, zarówno na etapie diagnozy, jak i podejmowania działań o charakterze pomocowym. Podstawą treningu jest doświadczenie własne studentów związane z ćwiczeniem powyższych umiejętności.


Skrócony opis:

W czasie zajęć trenowane będą następujące umiejętności

1. Nawiązywanie kontaktu – empatyczne dostrojenie

2. Słuchanie terapeutyczne z użyciem różnych technik

Pełny opis:

Program zajęć:

1. Nawiązywanie kontaktu – empatyczne dostrojenie

2. Techniki słuchania terapeutycznego

Literatura:

Enright. J. (1981). Structure of Human Experience, Pro Telos, Mill Valley, r. 5

Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Wydawnictwo Zysk i S-ka

Gelso Ch., Hayes J. (2005). Relacja terapeutyczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Heaton A (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)