Trening umiejętności klinicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-TRENING-KL-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening umiejętności klinicznych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Yalom, I.D., Leszcz,M. (2006). Psychoterapia Grupowa : Teoria I Praktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Nakład pracy studenta: | 59h =2ECTS 9h – udział w zajęciach 35h – przygotowanie do zajęć poprzez czytanie literatury i artykułów umożliwiających aktywność podczas zajęć 15h – przygotowanie prezentacji z przykładem do-brych praktyk klinicznych na podstawie literatury lub filmu |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zdobycie wiedzy na temat podstawowych technik pracy z klientem w procesie terapeutycznym. Uczestnictwo w zajęciach umożliwia ćwiczenie nawiązywania kontaktu terapeutycznego i formułowanie pytań, które m.in. zbliżają do poznania potrzeb i celów klienta. |
Pełny opis: |
Problematyka laboratoriów.: 1. Nawiązywanie kontaktu z klientem. 2. Rodzaje pytań w pracy klinicznej. 3. Techniki pracy w rozmowie terapeutycznej. 4. Praca z klientami o różnym stopniu motywacji do pracy terapeutycznej. |
Literatura: |
Dolan, Y. (2019). Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Ratner, H., George, E., Iveson,Ch. (2017). Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana Na Rozwiązaniu : 100 Najważniejszych Tez, Założeń I Technik. Wydawnictwo Poligraf. Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza Psychologiczna : Diagnozowanie Jako Kompetencja Profesjonalna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Yalom, I.D. (2022). Dar terapii. Czarna Owca |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student : -zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii -ma rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu, wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich -posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: -Obserwować, wyszukiwać, przetwarzać i interpretować informacje na temat zjawisk psychologicznych i społecznych -Integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, kulturowych i pomocowych -Wyciągać wnioski -Oceniać złożone sytuacje psychologiczne i analizować motywy i wzory ludzkich zachowań Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: -Gotowość do realizowania zadań zawodowych -Umiejętność formułowania problemów moralnych i dylematów etycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność podczas zajęć Przygotowanie i przedstawienie prezentacji na temat dobrych praktyk klinicznych z literatury lub filmu Ocena końcowa z poszczególnych zadań zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów wg. zasady: -ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 60% punktów -ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 75% punktów -ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 90% punktów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO LAB
N LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Prowadzący grup: | Monika Stawiarska-Lietzau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Założenia: | Celem zajęć jest trening i pogłębienie umiejętności związanych z nawiązywaniem kontaktu z klientem, prowadzeniem rozmowy i budowaniem relacji terapeutycznej, które są niezbędne w pracy klinicznej psychologa, zarówno na etapie diagnozy, jak i podejmowania działań o charakterze pomocowym. Podstawą treningu jest doświadczenie własne studentów związane z ćwiczeniem powyższych umiejętności. |
|
Skrócony opis: |
W czasie zajęć trenowane będą następujące umiejętności 1. Nawiązywanie kontaktu – empatyczne dostrojenie 2. Słuchanie terapeutyczne z użyciem różnych technik |
|
Pełny opis: |
Program zajęć: 1. Nawiązywanie kontaktu – empatyczne dostrojenie 2. Techniki słuchania terapeutycznego |
|
Literatura: |
Enright. J. (1981). Structure of Human Experience, Pro Telos, Mill Valley, r. 5 Egan G. (2002). Kompetentne pomaganie. Wydawnictwo Zysk i S-ka Gelso Ch., Hayes J. (2005). Relacja terapeutyczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Heaton A (2005). Podstawy umiejętności terapeutycznych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.