Wykład monograficzny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-10 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Literatura uzupełniająca: | Tsemberis, S. (2011). Housing first: The pathways model to end homelessness for people with mental illness and addiction manual. European Journal of Homelessness, 5(2). Essau, C. A., Olaya, B., Sasagawa, S., Pithia, J., Bray, D., & Ollendick, T. H. (2014). Integrating video-feedback and cognitive preparation, social skills training and behavioural activation in a cognitive behavioural therapy in the treatment of childhood anxiety. Journal of affective disorders, 167, 261-267. |
Skrócony opis: |
Temat: Selected issues from the community psychology area Cele przedmiotu: Dostarczenie studentom wiedzy z zakresu psychologii społeczności w kilku obszarach tematycznych, które znajdują się w obrębie moich zainteresowań badawczych, tj:. 1.Prezentacja programu dla osób bezdomnych „Housing First” 2. Prezentacja programu psychoprofilaktycznego dla dzieci „Super umiejętności na całe życie” 3. Podstawowa wiedza na temat negatywnych , psychologicznych skitków katarof naturalnych. |
Pełny opis: |
Tytuł wykładu: Selected issues from the community psychology area Problematyka wykładu: 1. Psychologia społeczności – definicja i obszar badań 2. Super umiejętności na całe życie (SSL). Program prewencyjny dla dzieci 3. Zasady działania programu Housing First 4. Negatywne psychiczne i społeczne konsekwencje katastrof dla dzieci i młodzieży 5. Zasady skutecznej interwencji po katastrofach naturalnych |
Literatura: |
Bokszczanin, A. (2003). Społeczne i psychiczne reakcje dzieci i młodzieży na powódź 1997 roku. Wy-dawnictwo Instytutu Psychologii PAN Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej: Warszawa. Kaniasty, K. (2003). Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna? Psychologiczne konsekwencje polskiej powodzi 1997 roku. Gdańsk: GWP. Lis-Turlejska, M. (1998). Traumatyczny stres. Koncepcje i badania. Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN (s. 13-37). Wygnańska, J. (Ed.). (2016). " Najpierw mieszkanie" w Polsce: dlaczego tak?. Fundacja Ius Medicinae. Lis-Turlejska M. (2002). Stres traumatyczny. Występowanie, następstwa i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Sęk, H. i Cieślak, R. (2006). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teore-tyczne. W: Sęk, H. i Cieślak, R. (red.). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, 11-28. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Terelak, J. (2008). Człowiek i stres. Bydgoszcz-Warszawa: Oficyna Wydawnicza Branta Bokszczanin A., Zmaczyńska, B. (2017). Stres, cierpienie i droga wyjścia z bezdomności. Prezenta-cja trzech projektów badawczych realizowanych w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Ed. Kuźma, I. B., Lange, Ł. In: Mieszkanie i dom jako nieoczywistość kulturowo-społeczna. Str. 255-269. Wy-dawnictwo Lange: Łódź |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -Porządkowanie i pogłębianie wiedzy w zakresie teorii i metodologii badań nad klęskami żywiołowymi oraz osobami bezdomnymi. Znajomość wybranych programów psychoprofilaktycznych. - Student będzie znał objawy i przyczyny wybranych zaburzeń i zmian chorobowych Umiejętności: -Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii społecznej i klinicznej do analizowania przyczyn i przebiegu procesów zdrowia i choroby po doświadczeniach katastrof naturalnych oraz odnoszącą się do osób bezdomnych. Umiejętności jakie będą posiadali studenci: uwrażliwienie na problemy osób bezdomnych, poszkodowanych w katastrofach oraz dzieci zagrożone psychopatologią w środowisku szkolnym Kompetencje: -Potrafi określić priorytety dotyczące realizacji zadań stawianych grupom oraz jednostkom w zakresie pomocy psychologicznej - Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy dotyczące zdrowia w społecznościach oraz jednostek. - Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w zakresie różnych dyscyplin naukowych związanych ze skutkami katastrof i klęsk żywiołowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena będzie wynikiem przyswojenia sobie wiedzy z wykładu, aktywność w prowadzonych dyskusjach, pozytywna ocena z kolokwiów cząstkowych (średnia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.