Wykład monograficzny - Synaesthesia and individual differences
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-48-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Synaesthesia and individual differences |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: - w zakresie wiedzy: wyposażenie w wiedzę dotyczącą zjawiska synestezji - w zakresie umiejętności: wykształcenie umiejętności rozpoznawania poszczególnych typów i rodzajów synestezji - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na różnice indywidualne w zakresie procesów percepcyjnych. |
Pełny opis: |
Treści programowe: A. Problematyka wykładu: 1. Introduction. 2. Categorization of synaesthesia phenomenon. 3. Is synaesthesia inherited? 4. Synaesthesia and psychopahology. 5. Synaesthesia as a linguistic phenomenon. 6. Relationships between synaesthesia and ordinary association. Hypothetical dimensions of synaesthesia. 7. Research methodology. 8. Prevalence of linguistic synaesthesia. Is synaesthesia a normal trait? 9. Reconciling of objective and subjective perspectives of research. 10. Association between linguistic synaesthesia and selected demographic variables. 11. Linguistic synaesthesia and cognitive abilities. 12. Synaesthesia and absorption – what is the link? 13. The relationships between synaesthesia and individual differences. 14. Model of synaesthesia in the context of individual differences. 15. Summary of material- final test. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Rogowska, A. (2011). Categorization of synaesthesia. Review of General Psychology, 15(3): 213-227. Dostęp on-line: http://hstrial-tridenttechnical.homestead.com/Rogowska_2011.pdf 2. Rogowska, A. (2013). What can synaesthesia tell us about our minds? Theoria et Historia Scientiarum, 10: 55-82 3. Rogowska, A. M. (2015). Synaesthesia and Individual Differences. Cambridge: Cambridge University Press. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Kozłowska, Z. (2015). Synestezja. Forum poetyki (Słownik poeto logiczny), Lato: 110-119. Dostęp on-line: http://fp.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/07/Zuzanna_Koz%C5%82owska_Synestezja_lato_2015.pdf 2. Kowalska, M., Mielniczuk, E. (2010). Szereszewski – mnemoniczny geniusz. Rocznik Kognitywistyczny, 4: 107-1011. Dostęp on-line: http://www.ejournals.eu/Rocznik-Kognitywistyczny/2010/Rocznik-Kognitywistyczny-IV-2010/art/5063/ 3. Mróz, E., Rząsa, J. (2011). Różnice w odbiorze świata poprzez zmysły. Niewidomi i synesteci. Rocznik Kognitywistyczny, 5: 143-149. Dostęp on-line: http://www.ejournals.eu/Rocznik-Kognitywistyczny/2011/Rocznik-Kognitywistyczny-V-2011/art/5083/ 4. Ramachandran, V.S., Hubbard, E.M. (2001). Synaesthesia – a window into perception, thought and language. Journal of Consciousness Studies, 12: 3–34. Dostęp on-line: http://cbc.ucsd.edu/pdf/Synaesthesia%20-%20JCS.pdf B. Literatura uzupełniająca 1. Cieniek, E. (2012). Co nam w mózgu gra? – neuropsychologiczny aspekt doświadczania muzyki. Młoda Psychologia, 1: 339-352. Dostęp on-line: http://bon.edu.pl/media/book/pdf/Co_nam_w_mozgu-EC.pdf 2. Ginter, A. (2015). Vladimir Nabokov i jego synestezyjny świat. Łódź: Wydawnictwo UŁ. 3. Łuria, A. (1970). O pamięci, która nie miała granic. Warszawa: PWN. 4. Rogowska, A. (2002). Związki synestezji z muzyką, Muzyka, XLVII, 1(184): 85-95. 5. Rogowska, A. (2002). U źródeł synestezji: podstawy fizjologiczne i funkcjonalne. Przegląd Psychologiczny, 4 (4), 465-474. 6. Rogowska, A. (2004). Czy synestetycy są wśród nas? Modelowe Nauczanie. Opolski Przegląd Edukacyjny. Kwar-talnik MODN w Opolu, 7: 29-49. Dostęp on-line: http://apcz.pl/czasopisma/index.php/THS/article/download/3568/3522 4. Rogowska, A. (2007). Synestezja. Opole: Wydawnictwo PO. Dostęp on-line: http://www.dbc.wroc.pl/dlibra/docmetadata?id=29282&from=publication 7. Tammet, D. (2010). Urodziłem się pewnego błękitnego dnia: Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Asperge-ra. Wołowiec: Czarne. 8. Zabielska, E. (2010). Synestezja typu grafem-kolor – studium przypadku. Rocznik Kognitywistyczny, 4: 223-228. Do-stęp on-line: http://www.ejournals.eu/Rocznik-Kognitywistyczny/2010/Rocznik-Kognitywistyczny-IV-2010/art/5078. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • definiować pojęcie synestezja • scharakteryzować różne typy i rodzaje synestezji • wymienić i opisać związki synestezji językowej z rozmaitymi wymiarami różnic indywidualnych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność: • wytłumaczyć różnice między skojarzeniami synestezyjnymi i niesynestezyjnymi. • wykorzystywania wiedzy o synestezji w pracy klinicznej z pacjentem/klientem Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student wykazuje: • pogłębioną świadomość różnic indywidualnych miedzy ludźmi w sposobie przetwarzania informacji i procesów percepcyjnych • zaangażowanie i odpowiedzialność w samodzielnym i systematycznym rozwijaniu wiedzy i kompetencji psychologicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia: • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: 1. Wykład: zaliczenie w formie ustnej rozmowa w j. angielskim na wybrane zagadnienie z wykładu C. Podstawowe kryteria: ocena końcowa będzie opierała się na znajomości treści wykładu wg. zasady: • ocena dostateczna: jeśli student przedstawi powyżej 60% treści • ocena dostateczna plus: jeśli student przedstawi powyżej 70% treści • ocena dobra: jeśli student przedstawi powyżej 80% treści • ocena dobra plus: jeśli student przedstawi powyżej 90% treści • ocena bardzo dobra: jeśli student przedstawi 100% treści |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.