Wykład monograficzny - Wprowadzenie do zagadnień teorii poznawczo-behawioralnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-84-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Wprowadzenie do zagadnień teorii poznawczo-behawioralnej |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | Beck, A.T., Reinecke, M.A., Clark, D.A. (2005). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce. Gdańsk: GWP. Kleszczewska-Albińska, A. (2020). Poznawczo-behawioralne programy terapeutyczne wykorzystywane w pracy z wymagają-cymi wsparcia adolescentami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD L1) – przegląd piśmiennictwa. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 20, 61-65. Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna teoria i praktyka. Warszawa: Paradygmat. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy przygotowanie do poprawnego wykorzystywania terminologii z obszaru psychoterapii poznawczo-behawioralnej; pogłębienie podstawowej wiedzy dotyczącej psychoterapii; pogłębienie podstawowej wiedzy o mechanizmach wykorzystywanych w pracy terapeutycznej w nurcie poznawczo-behawioralnym - w zakresie umiejętności kształtowanie umiejętności kierowania się wiedzą na temat psychologicznych mechanizmów funkcjonowania człowieka; umiejętności praktycznego zilustrowania zdobytej wiedzy; umiejętności interpretacji własnego zachowania z perspektywy mechanizmów psychologicznych wykorzystywanych na co dzień w pracy terapeutycznej; umiejętności integrowania wiedzy do analizy i oceny zjawisk społecznych - w zakresie kompetencji rozwijanie zdolności do wykorzystywania wiedzy teoretycznej do stworzenia planu działań praktycznych; zdolności do skutecznego organizowania pracy; zdolności do podejmowania skutecznej i wytrwałej pracy |
Pełny opis: |
1. Założenia teoretyczne terapii poznawczo-behawioralnej 2. Ramy pojęciowe 3. Cechy procesu terapeutycznego 4. Konceptualizacja problemu 5. Terapia poznawczo behawioralna a inne szkoły terapii 6. Proces zmiany w terapii poznawczo-behawioralnej 7. Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu wybranych zaburzeń 8. Troska o siebie i schematy poznawcze terapeutów poznawczo-behawioralnych |
Literatura: |
Beck, A.T., Reinecke, M.A., Clark, D.A. (2005). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce. Gdańsk: GWP. Kleszczewska-Albińska, A. (2020). Poznawczo-behawioralne programy terapeutyczne wykorzystywane w pracy z wymagają-cymi wsparcia adolescentami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD L1) – przegląd piśmiennictwa. Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 20, 61-65. Popiel, A., Pragłowska, E. (2008). Psychoterapia poznawczo-behawioralna teoria i praktyka. Warszawa: Paradygmat. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: • wykazać się pogłębioną i rozszerzoną wiedzą o źródłach i miejscu psychoterapii poznawczo-behawioralnej w systemie innych nurtów terapeutycznych • wykazać się pogłębioną i uporządkowaną wiedzą na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej omawianego obszaru • wykazać się pogłębioną wiedzą na temat funkcjonowania człowieka w cyklu życia w aspekcie poradnictwa psychologicznego • wykazać znajomość teoretycznych podstaw działań podejmowanych w ramach psychoterapii poznawczo-behawioralnej Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: • pogłębionego obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji napływających z otoczenia, przy wykorzystaniu różnych źródeł • sprawnego porozumiewania się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami i grupą docelową • wypowiadania się w sposób klarowny, spójny i precyzyjny w mowie i na piśmie; posiadać umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące psychoterapii poznawczo-behawioralnej • pogłębionego prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście teorii leżącej u podstaw nurtu poznawczo-behawioralnego w terapii • generowania oryginalnych rozwiązań złożonych problemów psychologicznych i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, dobierania środków i metod pracy Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: • gotowość do realizowania zadań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii, angażuje się we współpracę • odpowiedzialność za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać oraz wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody i kryteria oceniania: |
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów • Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów • Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów • Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów • Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.