Wykład monograficzny - Psychologia Jakości Życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-W-MON-88 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny - Psychologia Jakości Życia |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | Realizowany zdalnie |
Literatura uzupełniająca: | 1. Trzebińska, E. (2008).Psychologia Pozytywna .Warszaw:. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2. Derbis, R. Baka, Ł.[Red.]. (2014)Oblicza jakości życia. Częstochowa: Wydawnictwo AJD Częstochowa 3. Derbis, R.[Red.] (2003). Niepokoje i nadzieje współczesnego człowieka. Częstochowa: Wydawnictwo WSP Cz-wa 4. Haidt J. (2007) Szczęście. Od mądrości starożytnych po koncepcje współczesne. Gdańsk: GWP |
Nakład pracy studenta: | • udział w zajęciach: 30h • samodzielne przygotowanie do pisemnego zaliczenia i obecność na nim: 65 h • udział w konsultacjach z nauczycielem: 5 h Suma = 100 h = 4 pkt. ECTS |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie psychologicznej wiedzy na temat procesów doświadczania jakości życia, źródeł dobrostanu i znaczenia szczęścia dla przebiegu procesów regulacyjnych człowieka - w zakresie umiejętności: nabycie umiejętności określenia znaczenia poziomu subiektywnego dobrostanu grup i jednostek dla ich procesów regulacyjnych oraz umiejętności doboru metod pomiaru jakości życia do rozwiązywania problemów badawczych - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na konsekwencje różnych poziomów subiektywnego dobrostanu i uświadomienie ich podstaw biologicznych, społecznych , ekonomicznych oraz demograficznych |
Pełny opis: |
1. JAKOŚĆ ŻYCIA – KONTROWERSJE POJĘCIOWE 1.1. Doświadczanie codzienności a poczucie jakości życia (PJŻ) 1.2. Poczucie jakości życia i subiektywny dobrostan 1.3. Doświadczanie doświadczenia a PJŻ 2. W POSZUKIWANIU KONCEPCJI JAKOŚCI ŻYCIA 2.1. PJŻ – okres prototeoretyczny 2.2. PJŻ – okres teoretyczny 2.3. Podeści hedonistyczne i eudajmonistyczne 2.4. Perspektywa „dół – góra” i „góra –dół” 2.5. Warunki obiektywne a jakość życia 2.6. Rozwojowo-psychologiczne ujęcie PJŻ 2.7. Aktywność, cele, wartości a subiektywny dobrostan 3. POMIAR I MIARY JAKOŚCI ŻYCIA 3.1. Nieco historii 3.2. Campbella idea uniwersalnego wskaźnika zadowolenia z życia 3.3. Wyznaczniki a wskaźniki jakości życia 3.4. Cechy skali a wynik pomiaru PJŻ 4. JAKOŚĆ ŻYCIA TRWAŁA, CODZIENNA I PRACA 4.1. Trwała jakość życia 4.2. Codzienna jakość życia – fluktuacja przeżyć 4.3. Etos pracy a jakość życia 5. WIEK A JAKOŚĆ ŻYCIA CZŁOWIEKA 5.1. Zmiana PJŻ w czasie 5.2. Pogodne spojrzenie na starość 5.3. Chłodne i zimne spojrzenie na starość 7. SZCZĘŚCIE W ŻYCIU BIEDNYCH I BOGATYCH 7.1.Perspektywa filozoficzna - co czyni życie szczęśliwym wg greckich idei filozoficznych 7.2.Perspektywa leksykalna– semantyczne prototypy szczęścia 7.3.Perspektywa psychologiczno-ekonomiczna - pomiar szczęścia u biednych i bogatych; badanie relacji dostatku-biedy ze szczęściem-nieszczęściem 8. GLOBALIZACJA I JAKOŚĆ ŻYCIA CZŁOWIEKA |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Czapiński, J. (2005 ). (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN 2. Czapiński, J. (2005 ). (red.), Psychologia pozytywna. Na uka o szczęściu i cnotach człowieka. Warszawa: PWN 3. Derbis, R. (2000). Doświadczanie codzienności. Częstochowa: Wydawnictwa WSP Cz-wa, [Obowiązuje Część teoretyczna dotycząca jakości życia ] 3. Diener, E., Biswas-Diener , R. (2010). Szczęście. Odkrywanie bogactwa psychicznego. Sopot: Smak Słowa 4. Kowalik, S. (2000). Jakość życia psychicznego. W: R. Derbis (red). Jakość rozwoju a jakość życia. Częstochowa: Wydawnictwo WSP Częstochowa. 5. Derbis, R., Pajestka, G. Jasiński, A. (2018). Model Doświadczania Globalizacji (MDG) i wstępna wersja Skali Doświadczania Globalizacji (SDG). Czasopismo Psychologiczne,3, 453-467. DO studiowana samodzielnie przez studenta 1. Derbis, R. (2010). (red.) Psychologiczne konteksty jakości życia społecznego. Wydawnictwo AJD Częstochowa 2. Derbis, R. (2007). Poczucie jakości życia a zjawiska afektywne. W: S. Kowalik (red.), Społeczne konteksty jakości życia, 13-52. 3. Bauman, Z. (2000). Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: PIW 4. Kowalik, S. (2015). Uśpione społeczeństwo. Szkice z psychologii globalizacji.Warszawa: Sedno. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać podstawowe koncepcje, źródła i cechy mechanizmów doświadczania jakości życia oraz ich potencjalne skutki dla procesów regulacyjnych • Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętności określenia znaczenia poziomu subiektywnego dobrostanu grup i jednostek dla ich procesów regulacyjnych oraz umiejętności doboru metod pomiaru jakości życia do rozwiązywania problemów badawczych rozpoznawania i mierzenia psychologicznych skutków globalizacji dla rozwoju i poczucia bezpieczeństwa oraz mierzenia postaw do globalizacji • Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: uwrażliwienie na negatywne i pozytywne konsekwencje poziomu subiektywnego dobrostanu, ma świadomość jego związków z aktywnością celową, stresem, rozwojem, bezpieczeństwem i swobodą działania • |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie- Test wielokrotnego wyboru. Do zaliczenia: 50% poprawn. odp.+ 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.