Psychologia ewolucyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK56 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ewolucyjna |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu student pozna teorie wyjaśniające zachowanie ludzkie w kategoriach ewolucyjnych; zrozumienie powiązania między psychologią ewolucyjną a innymi nurtami psychologii oraz innymi dyscyplinami naukowymi wyjaśniającymi ludzkie zachowanie. |
Pełny opis: |
Treści realizowane podczas zajęć: A. Problematyka wykładu: 1. Psychologia ewolucyjna - historia, podstawowe pojęcia i założenia. 2. Psychologia ewolucyjna jako nauka: metody testowania hipotez w psychologii ewolucyjnej. 3. Zdobywanie pożywienia: hipoteza łowiecka, zbieracka oraz hipotezy konkurencyjne. 4. Zagrożenia ze strony środowiska naturalnego: hipoteza sawanny, lęki i fobie w kontekście ewolucyjnym. 5. Dominacja i zachowania antyspołeczne (przemoc, agresja, ewolucyjna teoria wojny) 6. Uwarunkowania zachowań prospołecznych (rodzaje altruizmu, współpraca i rywalizacja). 7. Dobór płciowy: kobiece preferencje wyboru partnera. 8. Dobór płciowy: męskie preferencje w wyborze partnerki. 9. Konflikt płci: miłość romantyczna, zazdrość, przemoc wobec partnera. 10. Rodzicielstwo: hipoteza niepewności ojcostwa, konflikt między rodzicami a potomstwem. 11. Czy człowiek jest gatunkiem wyjątkowym? Perspektywa ewolucyjna, neuropsychologiczna, humanistyczna. 12. Kontrowersje w psychologii ewolucyjnej: zarzuty stawiane psychologii ewolucyjnej, ograniczenia paradygmatu ewolucyjnego. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: A.1. wykorzystywana podczas zajęć Buss M. D. (2003) Psychologia ewolucyjna. GWP Łukasik, A. (2015) Ewolucja - mózg - zachowania społeczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Pajestka, G. (2012) Orientacje społeczne a płeć. Czy rywalizacja to tylko „męska rzecz”? Psychologia społeczna, 7(1), 64-70 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta Pisula, W. Oniszczenko, W. (2011) Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna. W: J. Strelau i D. Doliński (red.) Psychologia akademicka, t.1 GWP B. Literatura uzupełniająca Buss, D. (2000) Ewolucja pożądania. GWP Pinker, S. (2005) Tabula Rasa. Spory o naturę ludzką. GWP Campbell, A. (2004) Jej niezależny umysł. Psychologia ewolucyjna kobiet. Wydawnictwo literackie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: ● scharakteryzować terminy związane z psychologią ewolucyjną ● znać wzajemne powiązanie psychologii ewolucyjnej z innymi nurtami psychologii ● scharakteryzować tło historyczne oraz współczesne kierunki rozwoju psychologii ewolucyjnej ● scharakteryzować specyfikę przedmiotową i metodologiczną psychologii ewolucyjnej ● scharakteryzować podstawowe teorie i hipotezy psychologii ewolucyjnej Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność: ● wyszukiwać, przetwarzać i interpertować informacje, w tym badania i analizy użyteczne dla własnych celów badawczych, z wykorzystaniem różnych źródeł ● wykorzystać wiedzę teoretyczną z psychologii ewolucyjnej w celu analizy złożonych problemów społecznych i interpersonalnych oraz projektowania rozwiązań praktycznych ● diagnozować i racjonalnie ocenianiać złożone sytuacje psychologiczne oraz analizować motywy i wzorce ludzkich zachowań ● klarownie argumentować wykorzystując zdobytą wiedzę z zakresu psychologii ewolucyjnej i powiązanych z nią dyscyplin ● indywidualnie podejść do prezentowanych zagadnień: wyrazić własne stanowisko, wątpliwości i sugestie Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: ● pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat psychologii ewolucyjnej z koniecznością uzupełniania jej o nowe doniesienia naukowe ● rozwagę i dojrzałość w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań opartych na zdobytej wiedzy ● pogłębioną świadomość problemów etycznych związanych z psychologią ewolucyjną, przy ich formułowaniu i interpretowaniu zachowuje profesjonalizm wynikający ze świadomości specyfiki kontaktu z drugim człowiekiem |
Metody i kryteria oceniania: |
● Kolokwium: test jednokrotnego wyboru w którym ocena dostateczna to ponad 60% punktów, dostateczna plus ponad 70% punktów, ocena dobra ponad 80%, ocena dobra plus 90% punktów i ocena bardzo dobra 100% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.