Psychologia kliniczna chorego somatycznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK63-Z1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kliniczna chorego somatycznie |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami osób z chorobami somatycznymi. |
Pełny opis: |
Treści realizowanych podczas zajęć: 1. Choroba somatyczna – aspekt psychologiczny 2. Następstwa psychologiczne diagnozy choroby somatycznej 3. Choroba jako źródło stresu – psychologiczne następstwa choroby 4. Emocjonalne i poznawcze ustosunkowanie się do choroby 5. Proces adaptacji psychicznej do choroby przewlekłej 6. Psychologiczne problemy w wybranych jednostkach chorobowych 7. Praca psychologa na oddziale: - kardiologicznym - onkologicznym - chirurgicznym - ginekologiczno-położniczym - rehabilitacyjnym - dziecięcym. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Heszen I., Sęk, H. (2007): Psychologia zdrowia. PWN, Warszawa Bishop G.D. (2000): Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wydawnictwo Astrum, Wrocław Dolińska – Zygmunt G. (2001)(red): Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław Salomon P. (2002): Psychologia w medycynie. GWP, Gdańsk Cybulski, Strzelecki (2010). Psychologia w naukach medycznych. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego. B. Literatura uzupełniająca: de Walden-Gałuszko (2014) Psychoonkologia w praktyce klinicznej. Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Wrześniewski, Włodarczyk. (2004). Choroba niedokrwienna serca. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Zdankiewicz-Ścigała, E.(1993). Poznawcze uwarunkowania choroby wieńcowej i zawału serca. Poznań: UAM. Trzcieniecka-Green. A. (2014). Wczesna interwencja psychologiczna w chorobie niedokrwiennej serca i jej terapeutyczne zna-czenie. Kraków : Księgarnia Akademicka. Bielawska-Batorowicz, E. (2006). Psychologiczne aspekty prokreacji. Katowice : "Śląsk" Wydawnictwo Naukowe. Bidzan, M. (2010). Niepłodność w ujęciu bio-psycho-społecznym. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls". Bętkowska- Korpała, B., Gierowski, J.,K. (2007). Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. Kraków: Wydawnictwo UJ Chojnacka-Szawłowska, G. (2012). Psychologiczne aspekty przewlekłych chorób somatycznych.Vizja Press De Barbaro B. (1997). Pacjent w swojej rodzinie. Warszawa: Springer PWN Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość, stres z zdrowie. Warszawa: Difin Suchocka L. (2008). Psychologia bólu. Warszawa: Difin |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien znać psychologiczne aspekty chorób somatycznych, czynniki psychologiczne wpływające na rozwój chorób somatycznych, psychologiczne następstwa choroby, proces adaptacji do choroby, psychologiczne problemy w wybranych jednostkach chorobowych Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność posługiwania się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: wrażliwość na potrzeby innego człowieka, wrażliwość na potrzeby osób z chorobami przewlekłymi, umiejętność współpracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność indywidualna Praca w grupie Test wiedzy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.