Rozwój osobowości w świetle badań jakościowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK76 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój osobowości w świetle badań jakościowych |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Literatura uzupełniająca: | 1. Gałdowa A. (1999): Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2. Gasiul H. (2006): Psychologia osobowości. Nurty, teorie, koncepcje. Diffin. 3. Niedźwieńska A. (red.) (2005): Zmiana osobowości. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu osobowościowej i rozwojowej diagnozy psychologicznej oraz zasady prowadzenia procesu diagnostycznego w kontekście wybranych teorii osobowości, w tym również umiejętność posługiwania się wybranymi jakościowymi metodami psychologicznymi. |
Pełny opis: |
1. Rozwojowe funkcjonowania człowieka a kontekst wybranych teorii osobowości. 2. Pojęcie diagnozy jakościowej. Proces diagnostyczny jako relacja społeczna, zachodząca w określonym czasie i tle. 3. Formułowanie hipotez diagnostycznych, postępowanie diagnostyczne związane z podejściem jakościowym, kształtowanie krytycznego podejścia do badań. 4. Analiza wytworów osób badanych (wytwory literackie, plastyczne, muzyczne, inne). 5. Błędy diagnostyczne i interpretacyjne. Możliwości i ograniczenia związane ze stosowaniem jakościowych metod diagnostycznych. 6. Umiejętność integrowania danych empirycznych pochodzących z różnych źródeł i ich interpretacja w świetle teorii rozwojowych. 7. Promowanie standardów postępowania diagnostycznego. 8. Przekazywanie wyników jakościowych badań psychologicznych – elementy warsztatu 9. Wymiar etyczny w postępowaniu diagnostycznym z zastosowaniem metod jakościowych. |
Literatura: |
1. Braun-Gałkowska M. (2007). Poznawanie systemu rodzinnego. Lublin: Wydawnictwo KUL. 2. Filipiak M., Paluchowski Wł.J., Zalewski B., Tarnowska M. (red.) (2015). Diagnoza psychologiczna: kompetencje i standardy. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 3. Hornowska E. (2001). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 4. Mróz B. (2015). 20 lat później – osobowość i hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 5. Paluchowski Wł.J. (2007). Diagnoza psychologiczna: proces - narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W01 – Zna i definiuje podstawowe założenia i koncepcje w obszarze psychologii osobowości, wymienia ich zalety i ograniczenia. K_W03– Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę nt. specyfiki przedmiotowej i metodologicznej psychologii osobowości (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych. K_W07 – Posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych. Umiejętności: K_U05 Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. K_U07 – Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się poprzez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: • zaliczenie pisemne *Obecność na zajęciach nie stanowi potwierdzenia uzyskania żadnego efektu kształcenia. C. Podstawowe kryteria: Oceny lub wymagania zaliczeniowe określane są indywidualnie, jednak powinny zachować stosowność wobec zaplanowanych efektów kształcenia. Zaliczenie • ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów • ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów • ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.