Psychologia i globalizacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WFAK77 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia i globalizacja |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Literatura uzupełniająca: | 1. Ledzińska, M. (2006). Globalizacja i transgresja. W: E. Aranowska, M. Goszczyńska (red.), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności (s. 172-188). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. 2. Teksty w języku angielskim dostarczone przez prowadzącego. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: dostarczenie psychologicznej wiedzy na temat procesów globalizacji i ich skutków dla poczucia jakości życia - w zakresie umiejętności: nabycie umiejętności rozpoznawania i mierzenia psychologicznych skutków globalizacji dla rozwoju i poczucia bezpieczeństwa oraz mierzenia postaw do globalizacji - w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na negatywne i pozytywne konsekwencje globalizacji, uświadomienie ich związków ze stresem , rozwojem, bezpieczeństwem i swobodą działania |
Pełny opis: |
Treści realizowanych podczas zajęć 1. Procesy globalizacji 1.1. Pojęcie globalizacji 1.2. Przejawy globalizacji 1.3. Źródła globalizacji 2. Pozytywne i negatywne przejawy procesów globalizacji 3. Globalizacja z perspektywy psychologii 3.1. Psychologiczne płaszczyzny analizy procesów globalizacji 3.2. Globalizacja i jakość życia człowieka 4. Mierzenie globalizacji w psychologii 4.1. Jakie przejawy procesów globalizacji może mierzyć psychologia 4.2. Skale postaw do globalizacji 4.3. Skala doświadczania globalizacji (SDG) |
Literatura: |
1. Bauman, Z. (2000). Globalizacja: i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 2. Derbis, R., Pajestka, G. Jasiński, A. (2018). Model Doświadczania Globalizacji (MDG) i wstępna wersja Skali Do-świadczania Globalizacji (SDG). Czasopismo Psychologiczne,3, 453-467. Kowalik, S. (2015). Uśpione społeczeństwo. Szkice z psychologii globalizacji. Warszawa: Sedno. 3. Łoś, Z., Senejko, A. (2013). Doświadczanie globalizacji diagnozowane kwestionariuszem Świat-Ja, a style tożsamości młodzieży. W: M. Straś-Romanowska (red.), Drogi rozwoju psychologii wrocławskiej (267-292). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. 4. Teksty w języku angielskim dostarczone przez prowadzącego. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: znać podstawowe koncepcje, źródła i cechy procesów globalizacji oraz ich potencjalne skutki dla poczucia jakości życia człowieka Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność rozpoznawania i mierzenia psychologicznych skutków globalizacji dla rozwoju i poczucia bezpieczeństwa oraz mierzenia postaw do globalizacji Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: uwrażliwienie na negatywne i pozytywne konsekwencje globalizacji, ma świadomosć ich związków ze stresem , rozwojem, bezpieczeństwem i swobodą działania |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia*: 1. Przyjęty przez prowadzącego esej lub prezentacja - na podstawie analizy literatury i badań własnych z wykorzystaniem skal do pomiaru psychologicznych aspektów globalizacji (doświadczanie globalizacji, postawy do globalizacji). 2. Wykorzystanie w eseju lub prezentacji artykułu anglojęzycznego 2. Maksymalnie jedna nieusprawiedliwiona nieobecność 3. Aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.