Wprowadzenie do psychologii społeczności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5-WPROPS-Z |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do psychologii społeczności |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Przedmioty semestru 7 - psychologia zaoczna MK Psychologia, jednolite magisterskie, 5-letnie, niestacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom studiów: | IV |
Kierunek studiów: | psychologia |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | 7 |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Wiedza z psychologii klinicznej i społecznej. |
Literatura uzupełniająca: | Ornelas, J., Vargas-Moniz, M., & HOME_EU consortium study Group. (2020). Homelessness as Unfairness. https://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/8004/1/E_Book_Homelessness%20as%20unfairness.pdf Bokszczanin, A., Kaniasty, K., & Szarzyńska, M. (2007). Community psychology in Poland. S. Reich, M. Riemer, I. Prilleltensky, & M. Montero (Eds.), (pp.352-357). In: International Community Psychology: History and Theories. New York: Springer Press. Bokszczanin, A. (red.) 2007. Social Change in Solidarity: Community Psychology Perspectives and Ap-proaches. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego . Dalton, J.H., Elias, M. J., Wandersman, A. (2001). Community Psychology: Linking Individuals and Commu-nities. Wadsworth/ Thomson Learning. Reich, S., Riemer, M., Prilleltensky, I. & Monteiro, M. (2007). History and Theories of Community Psychology: An international perspective. Springer. Duffy, K.G., Wong, F. (1996). Community Psychology. Allyn and Bacon. |
Nakład pracy studenta: | 50h= 2 pkt. ETCS |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom dyscypliny, jaka jest psychologia społeczności. Dziedzina która łączy wiedzę psychologiczną z praktycznymi działaniami. Działamy ( stosujemy interwencje psychologiczne i wprowadzamy zmiany) zgodnie z wartościami, min. sprawiedliwość społeczna, równość , brak dyskryminacji i szacunek dla każdego. |
Pełny opis: |
Poruszana problematyka: 1. Podstawowe zagadnienia i terminy w psychologii społeczności. 2. Badania partycypacyjne oparte na społeczności i zaangażowaniu interesariuszy (PAR), Photovoice. 3. Wykluczenie społeczne (np. bezdomni, uchodźcy) 4. Innowacje społeczne i zmiany społeczne. 5. Sprawiedliwość i polityka zdrowotna. 6. Społeczność i edukacja 7. Problemy uchodźców, osób w kryzysie bezdomności – problem deinstytucjonalizacji |
Literatura: |
Wybrane pozycje: Bokszczanin, A. (2006). Psychologia społeczności - zarys dziedziny oraz jej popularności w Polsce (s. 183-189). W: A. Bronowicka (red.). Wyzwania i zagrożenia demokracji w Polsce w obliczu wyborów 2005". Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. M. Wójcik, 2014 , Społeczno-Humanistyczne, M. S. (2014). Psychologia społeczności. Empowerment psycholo-giczny i społecznościowy. Michalski, P., & Korzeniowski, K. (2017). Zgeneralizowane uprzedzenie: pojęcie, pomiar, charakterystyka zjawiska. Wstępna adaptacja Skali nietolerancji (Intolerant Schema Measure). Psychologia społeczna, 12, 4. Agnieszka Pisarska, Krzysztof Ostaszewski, Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Krzysztof Bobrow-ski, Adaptacja Amerykańskiego program profilaktyki alkoholowej Fantastyczne Możliwości – znacze-nie ewaluacji procesu i badań jakościowych Alkoholizm i Narkomania, 2005, Tom 18: nr 3, 43-62 Świątkiewicz G. (2000). Profilaktyka w środowisku lokalnym. http://www.wp.ajd.czest.pl/pracasocjalna/uploads/kierunek/profilaktyka%20w%20%C5%9Brodowisku%20lokalnym%20red.%20G%20%C5%9Awi%C4%85tkiewicz.pdf |
Efekty uczenia się: |
Cele przedmiotu:: - w zakresie wiedzy: Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą specyfiki dziedziny, jaka jest psychologia społeczności i me-tod pracy psychologa w różnych społecznościach. - w zakresie umiejętności: Umiejętność diagnozowania potrzeb danych społeczności, prowadzenia badań oraz konstruowania programów psychoprofilaktycznych - w zakresie kompetencji: Uwrażliwienie na niesprawiedliwość społeczna oraz różnice pomiędzy potrzebami ludzi; praca zgodna z własnymi i ogólnoludzkimi wartościami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bokszczanin | |
Prowadzący grup: | Anna Bokszczanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-29 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bokszczanin | |
Prowadzący grup: | Anna Bokszczanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Pysz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Pysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.