Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cross-cultural health psychology

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-KZK017
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cross-cultural health psychology
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Poziom studiów:

Jednolite magisterskie

Kierunek studiów:

Psychologia

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

3 rok studiów, 2 semestr

Profil kształcenia:

Ogólnouniwersytecki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Wymagania:

Wiedza z zakresu podstawowych działów psychologii.

Podstawowe kryteria:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów


Literatura uzupełniająca:

Grad, H., Blanco, A., Georgas, K. (eds) (2021). Key Issues in Cross-Cultural Psychology. London: Garland Science.

Mc Cubbin, H.I., Sussman, M.B. (2014). Social Stress and the Family: Advances and Developments in Family Stress Therapy and Research (Vol. 6). New York: Routledge.

Wethington, E., Glanz, K., Schwartz, M. D. (2015). Stress, coping, and health behavior. W: K. Glanz, B. K. Rimer, K. Viswanath (red.), Health Behavior: Theory, Research, and Practice (s. 223‒242). San Francisco: Jossey-Bass.

Van de Vijver, F. J., & Leung, K. (2021). Methods and data analysis for cross-cultural research (Vol. 116). New York: Cambridge University Press.

Yoo, C. (2019). Stress coping and mental health among adolescents: applying a multi-dimensional stress coping model. Children and Youth Services Review, 99, 43-53.


Nakład pracy studenta:

Liczba punktów ECTS: 3 pkt.

• udział w zajęciach: 30 h

• zadania do samodzielnego wykonania poza godzinami zajęć: 35 h

• udział w konsultacjach z nauczycielem: 25 h


Suma 90 h = 3 ECTS


Założenia:

Cele przedmiotu:

(1) w zakresie wiedzy - dostarczenie wiedzy z zakresu psychologii zdrowia w kontekście międzykulturowym,

(2) w zakresie umiejętności - ukształtowanie umiejętności rozumienia psychologii zdrowia w kontekście międzykulturowym w sferze indywidualnej i społecznej,

(3) w zakresie kompetencji - uwrażliwienie na ważność procesów kulturowych dla czynników psychologii zdrowia.


Skrócony opis:

Kurs ma na celu dostarczenie wiedzy na podstawowe tematy psychologii międzykulturowej. Przedstawi terminologię psychologiczną i zrozumienie kulturowych uwarunkowań zdrowia psychicznego.

Kurs będzie wykorzystywał następujące metody: interaktywne warsztaty, dyskusje grupowe, przeprowadzanie podstawowych testów i metod psychologicznych, krytyczna analiza tekstów psychologicznych, praca w grupach.

Pełny opis:

Treści programowe:

(1) Główne obszary psychologii zdrowia w perspektywie różnych kultur,

(2) Zdrowie psychiczne a kultura – podstawowe zależności,

(3) The Biopsychosocial Model w psychologii zdrowia,

(4) The Biopsychosociocultural Model jako wyzwanie dla rozumienia zdrowia w ujęciu międzykulturowym,

(5) Radzenie sobie z różnych kulturach,

(6) Meaning systems w oddziaływaniu zdrowotnym,

(7) Kultura – poznanie - emocje,

(8) Konsekwencje kulturowe dla doświadczania dobrostanu psychicznego,

(9) Relacje między radzeniem a jakością życia w różnych kulturach,

(10) Psychospołeczne uwarunkowania uzależnień,

(11) Profilaktyka zdrowia psychicznego w ujęciu międzykulturowym,

(12) Migracyjne skutki zdrowia psychicznego

Literatura:

A.1. wykorzystywana podczas zajęć:

Berry, J. W., Lonner, W. J., & Best, D. L. (2022). The Ascent of Cross-Cultural Psychology. Journal of Cross-Cultural Psychology, 53(7-8), 715-728.

Grad, H., Blanco, A., & Georgas, J. (Eds.). (2021). Key issues in cross-cultural psychology. Garland Scien-ce.

Harkness, K.L., Hayden, E.P. (2020) (red.). The Oxford handbook of stress and mental health. New York: Oxford University Press.

Infurna, F. J., Staben, O. E., Lachman, M. E., & Gerstorf, D. (2021). Historical change in midlife health, well-being, and despair: Cross-cultural and socioeconomic comparisons. American Psychologist, 76(6), 870-879.

Shiraev, E. B., & Levy, D. A. (2020). Cross-cultural psychology: Critical thinking and contemporary ap-plications. London: Routledge.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

Bierwiaczonek, K., & Kunst, J. R. (2021). Revisiting the integration hypothesis: Correlational and longitu-dinal meta-analyses demonstrate the limited role of acculturation for cross-cultural adaptation. Psychologi-cal Science, 32(9), 1476-1493.

Diener, E. (2021). Subjective well-being in cross-cultural perspective. In Grad, H., Blanco, A., Georgas, K. (eds). Key issues in cross-cultural psychology (pp. 319-330). Garland Science.

Folkman, S. (2013). Stress, coping, and hope. W: B. I. Carr, J. Steel (red.), Psychological aspects of cancer (s. 119‒127). New York: Springer US.

Krok, D., Telka, E., Zarzycka, B. (2019). Illness perception and affective symptoms in gastrointestinal can-cer patients: A moderated mediation analysis of meaning in life and coping. Psycho-Oncology, 28, 1728-1734.

Riley, K. E., Park, C. L. (2014). Problem-focused vs. meaning-focused coping as mediators of the appraisal-adjustment relationship in chronic stressors. Journal of Social and Clinical Psychology, 33(7), 587‒611.

Smith, P. B., & Bond, M. H. (2022). Four decades of challenges by culture to mainstream psychology: Finding ways forward. Journal of Cross-Cultural Psychology, 53(7-8), 729-751.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:

• Wykazać się terminologię psychologiczną na poziomie rozszerzonym oraz uporządkowaną i pogłębioną wiedzą na temat kulturowych uwarunkowań zdrowia psychicznego;

• Wykazać się wiadomościami w zakresie teoretycznych podstaw działań profilaktycznych i interwencyjnych odnośnie kulturowych czynników związanych ze zdrowiem psychicznym, znać zasady praktyki psychologicznej opartej na dowodach, a także posiadać uporządkowaną wiedzę o zdrowiu psychicznym w ujęciu międzykulturowym;

• Posiadać rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich w kontekście zdrowia psychicznego i różnych kultur.

• Wykonanie pracy zaliczeniowej

• Pytania dotyczące lektur zadawane w trakcie zajęć

K_W01

K_W02

K_W04

K_W06

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:

• szczegółowego obserwowania, opanowywania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych z obszaru zdrowia psychicznego i czynników międzykulturowych, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej;

• obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych związanych z odczuwaniem stresu i zdrowia psychicznego oraz międzykulturowych ludzkich zachowań,

• przeprowadzenia rozmowy psychologicznej i psychologicznej pracy z osobami z różnych kultur;

• Ocena wypowiedzi ustnej w trakcie zajęć,

• Ocena wykonania ćwiczeń aktywizujących indywidualnie oraz grupowo podczas zajęć

K_U01

K_U05

K_U06

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student:

• wykazuje chęć realizowania zadań zawodowych z zakresu psychologii międzykulturowej zdrowia życia; wykazuje aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie zdrowia psychicznego i czynników kulturowych;

• rozumie konieczność zachowania się w sposób profesjonalny i zgodny z zasadami etyki zawodowej w obrębię uwarunkowań kulturowych;

• Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści, szczególnie z kultury i zdrowia psychicznego.

• Ocena wywiązywania się z zadań

• Ocena systematyczności pracy

• Przygotowanie planu działań

K_K01

K_K02

K_K03

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia*:

• Zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia:

• Zaliczenie pisemne.

C. Podstawowe kryteria:

• ocena dostateczna: jeśli student uzyska powyżej 55% punktów

• ocena dobra: jeśli student uzyska powyżej 70% punktów

• ocena bardzo dobra: jeśli student uzyska powyżej 85% punktów

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-8 (2025-07-09)