Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Statistics lab 2.0

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-STATLAB2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Statistics lab 2.0
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Literatura uzupełniająca:

English translations of the following literature will be provided to students during the course


Brzeziński, J. (2005). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.


Bedyńska, S., Brzezicka, A (red.). (2007). Statystyczny Drogowskaz. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.


Coe, R. (2002). It's the effect size, stupid: What effect size is and why it is important.


Cumming, G. (2013). Understanding the new statistics: Effect sizes, confidence intervals, and meta-analysis. Routledge.


Ferguson, G. A., Takane, Y. (2002). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.


King B.M., Minium E.W. (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrócony opis:

The subject introduces students to the methodology of conducting research in the field of humanities and social sciences. The subject focuses mainly on quantitative research, research methodology, theoretical issue, the method of communicating research results, etc.

Pełny opis:

1. One-way analysis of variance (ANOVA) in an intergroup and intragroup schema [assumptions, post hoc calculation and contrast analysis, interpretation, visualization of differences].

2. Two-way analysis of variance (ANOVA) in an intergroup and intragroup schema [assumptions, post hoc calculation and contrast analysis, interpretation, visualization of differences].

3. Factorial ANOVA in an intergroup and intragroup schema [assumptions, post hoc calculation and contrast analysis, interpretation, visualization of differences].

4. Simple Regression analysis and its assumptions

5. Multiple Regression analysis and its assumptions

Literatura:

English translations of the following literature will be provided to students during the course

Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL

Field, A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics: North American edition. London: Sage.

Efekty uczenia się:

K_W01 knows the terminology of statistics used in psychology, its application in related disciplines at an extended level;

K_W02 has in-depth and expanded knowledge of the importance of statistics and research methodology in the discipline of psychology

K_U01 has in-depth skills of observing, searching, processing and interpreting information on psychological and social phenomena of various nature, using statistical methods

K_U04 has developed research skills: distinguishes between orientations in the methodology of psychological research, formulates and solves research problems, selects adequate methods and techniques, and constructs research tools; develops, presents and interprets research results, draws conclusions, indicates directions for further research within the selected subdiscipline of psychology;

K_K02 is convinced of the necessity to follow the rules of professional ethics in statistical inference

Metody i kryteria oceniania:

practical test - performing tasks with the help of a statistical program - i.e. a test that checks the practical use of knowledge / competences and skills) + homework (a set of homework assignments allows you to increase the grade by 0.5)

the final grade for individual forms of classes will be determined on the basis of the obtained number of points according to rules:

• 3.0: if the student obtains more than 60% of the points

• 4.0: if the student obtains more than 75% of the points

• 5.0: if the student obtains more than 90% of the points

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www2-4 (2025-05-14)