Self-Presentation/Public speaking (workshop)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2.5.E-WAR007 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Self-Presentation/Public speaking (workshop) |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: |
Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Wymagania: | Student posiada wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz radzenia sobie ze stresem |
Literatura uzupełniająca: | Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN. Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP. Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP. Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP. Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting. Szmajke A. (2001). Autoprezentacja, niewinny spektakl dla innych i siebie, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN. Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) „Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA. Szmajke A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunkowania nauczycielek do uczniów, „Przegląd Psychologiczny”, 45-1 s. 123-139. |
Nakład pracy studenta: | udział w zajęciach: 30h przygotowanie do zajęć: 15h realizacja złożonych zadań projektowych: 10h udział w konsultacjach z nauczycielem: 3h samodzielne przygotowanie do zaliczenia:17h Suma 75h = 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Cele: W zakresie wiedzy: - zapoznanie studentów z wiedzą ogólną na temat autoprezentacji i wystąpień publicznych -zapoznanie studentów z zagadnieniami komunikacji werbalnej, niewerbalnej, pisemnej i via e-mail - wiedzy o zachowaniach autoprezentacyjnych oraz wyposażenie ich w istotne umiejętności społecznego funkcjonowania związanego z omawianym tematem.W zakresie umiejętności Z zakresie umiejętności: -nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem w związku z wystąpieniami publicznymi i autoprezentacją W zakresie kompetencji: -kształtowanie umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych w praktyce |
Pełny opis: |
Treści programowe: Pojęcie i elementy autoprezentacji wg różnych koncepcji (psychologicznych, socjologicznych) Koncepcje, strategie i techniki autoprezentacji Savoir-vivre autoprezentacji menedżera (wygląd zewnętrzny, aranżacja przestrzeni, proksemika, mowa niewerbalna, treść i sposób mówienia) Wystąpienia publiczne – przygotowanie, przebieg, wyzwania, ograniczenia i bariery Autoprezentacja i wystąpienia publiczne w warunkach stresu – ćwiczenia praktyczne Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna, via e-mail Samoutrudnianie jako technika autoprezentacji Dylemat: skromnie czy asertywnie w różnych sytuacjach życia codziennego Niepewność i zakłopotanie – rola w autoprezentacji Wartości odbiorców autoprezentacji (atrakcyjność fizyczna, umiejętność wzbudzania sympatii, kompetencje, cno-ta, itp.) Publiczne wizerunki Porażki autoprezentacyjne i sposoby zaradcze Różnice kulturowe w stylach autoprezentacji |
Literatura: |
Doherty, K., & Schlenker, B. R. (1991). Self‐consciousness and strategic self‐presentation. Journal of Per-sonality, 59(1), 1-18. Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1990). Self‐esteem, self‐handicapping, and self‐presentation: The strate-gy of inadequate practice. Journal of Personality, 58(2), 443-464. Baumeister, R. F. (1982). Self‐esteem, self‐presentation, and future interaction: A dilemma of reputation. Journal of personality, 50(1), 29-45. Baumeister, R. F., & Hutton, D. G. (1987). Self-presentation theory: Self-construction and audience pleas-ing. In Theories of group behavior (pp. 71-87). Springer, New York, NY. Schlenker, B. R., & Leary, M. R. (1982). Social anxiety and self-presentation: A conceptualization model. Psychological bulletin, 92(3), 641. Rui, J., & Stefanone, M. A. (2013). Strategic self-presentation online: A cross-cultural study. Computers in Human Behavior, 29(1), 110-118. Vohs, K. D., Baumeister, R. F., & Ciarocco, N. J. (2005). Self-regulation and self-presentation: regulatory resource depletion impairs impression management and effortful self-presentation depletes regulatory re-sources. Journal of personality and social psychology, 88(4), 632. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza w wyniku przeprowadzonych zajęć student : Zna techniki pozwalające świadomie kierować wywieranym wra-żeniem. Zna taktyki autoprezentacyjne, zasady kształtowania atrakcyjno-ści interpersonalnej i pożądanego wizerunku. Umiejętności w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potra-fić/mieć umiejętność: Umie kształtować wizerunek zgodnie z oczekiwaniami odbiorcy, zastosować w praktyce taktyki autoprezentacyjne, a także zidenty-fikować je w wypowiedziach i zachowaniach innych osób szcze-gólnie uczestników prowadzonych przez siebie zajęć. Umie przeanalizować komunikat autoprezentacyjny na poziomie werbalnym i pozawerbalnym, wskazać potencjalne obszary rozwo-jowe w zakresie kinestetyki, paralingwistyki i proksemiki. Potrafi konstruktywnie osiągać swoje cele komunikacyjne Kompetencje społeczne w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje: Potrafi wyznaczyć cele dalszej pracy nad sobą. Ma rozwinięte kompetencje by w sposób etyczny się wypowiadać Student potrafi reagować w sposób asertywny poprzez przyjmo-wanie krytyki, pochwał, wyrażanie swoich opinii i emocji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody pracy: Gry szkoleniowe Dyskusje Praca z kamerą Zadania indywidualne Praca zespołowa Analiza tekstów Metoda projektów Metoda sytuacyjna, Inscenizacja, Wykład z prezentacją multimedialną Dyskusja Analiza przypadków Sposób zaliczenia*: • Zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat własnej osoby (w wersji formalnej i nieformalnej) • Aktywny udział w zajęciach, w tym w ćwiczeniach grupowych i indywidualnych. • Autoprezentacja własna wykonana w języku angielskim. C. Podstawowe kryteria: • Uzyskanie pozytywnej oceny z zadań cząstkowych • Aktywność na zajęciach |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.