Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Self-Presentation/Public speaking (workshop)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2.5.E-WAR007
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Self-Presentation/Public speaking (workshop)
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Katalog przedmiotów dla studiów krótkoterminowych (Erasmus+ lub inne umowy o współpracy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania:

Student posiada wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz radzenia sobie ze stresem

Literatura uzupełniająca:

Cialdini, R.B. (1994). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

Dymkowski, M. (1996). Samowiedza w okowach przywdziewanych masek. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Leary, M.R. (1999). Wywieranie wrażenia na innych: O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP.

Leary M., Kowalski R.(2001).Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.

Miller R. S.(1999). Niepewność i zakłopotanie. Gdańsk: GWP.

Szmajke, A. (1999). Autoprezentacja: Maski, Pozy, Miny. Olsztyn: Ursa Consulting.

Szmajke A. (2001). Autoprezentacja, niewinny spektakl dla innych i siebie, [w:] M. Kofta i T. Szustrowa (red.). Złudzenia, które pozwalają żyć. Warszawa: PWN.

Szmajke A.(2001). Autoprezentacja: formy, style i skuteczność interpersonalna, [w:] K. Lachowicz-Tabaczek (red.) „Psychologia społeczna w zastosowaniach: od teorii do praktyki. Wrocław : ALTA.

Szmajke A. (2002). Skromnie czy asertywnie? Poziom osiągnięć szkolnych i styl autoprezentacji jako wyznaczniki ustosunkowania nauczycielek do uczniów, „Przegląd Psychologiczny”, 45-1 s. 123-139.


Nakład pracy studenta:

udział w zajęciach: 30h

przygotowanie do zajęć: 15h

realizacja złożonych zadań projektowych: 10h

udział w konsultacjach z nauczycielem: 3h

samodzielne przygotowanie do zaliczenia:17h


Suma 75h = 3 ECTS


Skrócony opis:

Cele:

W zakresie wiedzy:

- zapoznanie studentów z wiedzą ogólną na temat autoprezentacji i wystąpień publicznych

-zapoznanie studentów z zagadnieniami komunikacji werbalnej, niewerbalnej, pisemnej i via e-mail

- wiedzy o zachowaniach autoprezentacyjnych oraz wyposażenie ich w istotne umiejętności społecznego funkcjonowania związanego z omawianym tematem.W zakresie umiejętności

Z zakresie umiejętności:

-nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem w związku z wystąpieniami publicznymi i autoprezentacją

W zakresie kompetencji:

-kształtowanie umiejętności autoprezentacji i wystąpień publicznych w praktyce

Pełny opis:

Treści programowe:

Pojęcie i elementy autoprezentacji wg różnych koncepcji (psychologicznych, socjologicznych)

Koncepcje, strategie i techniki autoprezentacji

Savoir-vivre autoprezentacji menedżera (wygląd zewnętrzny, aranżacja przestrzeni, proksemika, mowa niewerbalna, treść i sposób mówienia)

Wystąpienia publiczne – przygotowanie, przebieg, wyzwania, ograniczenia i bariery

Autoprezentacja i wystąpienia publiczne w warunkach stresu – ćwiczenia praktyczne

Komunikacja werbalna, niewerbalna, pisemna, via e-mail

Samoutrudnianie jako technika autoprezentacji

Dylemat: skromnie czy asertywnie w różnych sytuacjach życia codziennego

Niepewność i zakłopotanie – rola w autoprezentacji

Wartości odbiorców autoprezentacji (atrakcyjność fizyczna, umiejętność wzbudzania sympatii, kompetencje, cno-ta, itp.)

Publiczne wizerunki

Porażki autoprezentacyjne i sposoby zaradcze

Różnice kulturowe w stylach autoprezentacji

Literatura:

Doherty, K., & Schlenker, B. R. (1991). Self‐consciousness and strategic self‐presentation. Journal of Per-sonality, 59(1), 1-18.

Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1990). Self‐esteem, self‐handicapping, and self‐presentation: The strate-gy of inadequate practice. Journal of Personality, 58(2), 443-464.

Baumeister, R. F. (1982). Self‐esteem, self‐presentation, and future interaction: A dilemma of reputation. Journal of personality, 50(1), 29-45.

Baumeister, R. F., & Hutton, D. G. (1987). Self-presentation theory: Self-construction and audience pleas-ing. In Theories of group behavior (pp. 71-87). Springer, New York, NY.

Schlenker, B. R., & Leary, M. R. (1982). Social anxiety and self-presentation: A conceptualization model. Psychological bulletin, 92(3), 641.

Rui, J., & Stefanone, M. A. (2013). Strategic self-presentation online: A cross-cultural study. Computers in Human Behavior, 29(1), 110-118.

Vohs, K. D., Baumeister, R. F., & Ciarocco, N. J. (2005). Self-regulation and self-presentation: regulatory resource depletion impairs impression management and effortful self-presentation depletes regulatory re-sources. Journal of personality and social psychology, 88(4), 632.

Efekty uczenia się:

Wiedza

w wyniku przeprowadzonych zajęć student :

Zna techniki pozwalające świadomie kierować wywieranym wra-żeniem.

Zna taktyki autoprezentacyjne, zasady kształtowania atrakcyjno-ści interpersonalnej i pożądanego wizerunku.

Umiejętności

w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potra-fić/mieć umiejętność:

Umie kształtować wizerunek zgodnie z oczekiwaniami odbiorcy, zastosować w praktyce taktyki autoprezentacyjne, a także zidenty-fikować je w wypowiedziach i zachowaniach innych osób szcze-gólnie uczestników prowadzonych przez siebie zajęć.

Umie przeanalizować komunikat autoprezentacyjny na poziomie werbalnym i pozawerbalnym, wskazać potencjalne obszary rozwo-jowe w zakresie kinestetyki, paralingwistyki i proksemiki.

Potrafi konstruktywnie osiągać swoje cele komunikacyjne

Kompetencje społeczne

w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:

Potrafi wyznaczyć cele dalszej pracy nad sobą.

Ma rozwinięte kompetencje by w sposób etyczny się wypowiadać

Student potrafi reagować w sposób asertywny poprzez przyjmo-wanie krytyki, pochwał, wyrażanie swoich opinii i emocji.

Metody i kryteria oceniania:

Metody pracy:

Gry szkoleniowe

Dyskusje

Praca z kamerą

Zadania indywidualne

Praca zespołowa

Analiza tekstów

Metoda projektów

Metoda sytuacyjna,

Inscenizacja,

Wykład z prezentacją multimedialną

Dyskusja

Analiza przypadków

Sposób zaliczenia*:

• Zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia:

• Przygotowanie wystąpienia publicznego na temat własnej osoby (w wersji formalnej i nieformalnej)

• Aktywny udział w zajęciach, w tym w ćwiczeniach grupowych i indywidualnych.

• Autoprezentacja własna wykonana w języku angielskim.

C. Podstawowe kryteria:

• Uzyskanie pozytywnej oceny z zadań cząstkowych

• Aktywność na zajęciach

Praktyki zawodowe:

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www4-4 (2025-05-14)