Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy anatomii i fizjologii człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3.2-OPT-EAF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy anatomii i fizjologii człowieka
Jednostka: Instytut Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Kierunek studiów:

Optyka okularowa z elementami optometrii

Profil kształcenia:

Ogólnoakademicki

Wymagania:

Wymagania wstępne i formalne:

Wymagania wstępne: znajomość biologii, chemii i fizyki na poziomie szkoły średniej.

Wymagania formalne: brak.

Literatura uzupełniająca:

1. Woźniak W. Anatomia człowieka. 2008. Elsevier Urban & Partner.

2. Bargiel Z., Święcka E. 2000. Instrukcja do ćwiczeń z fizjologii zwierząt. Toruń, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

3. Ganong W. 2007. Fizjologia. Warszawa, Wyd. Lekarskie PZWL.

4. Jurd R.D. 2003. Biologia zwierząt. Seria: krótkie wykłady. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Silverthorn D.U. 2018. Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

6. Schmidt-Nielsen K. 2008. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skrócony opis:

Cel zajęć: Zapoznanie studentów z podstawami anatomii człowieka w szczególności z budową ciała ludzkiego w ujęciu systemowym i topograficznym oraz z budową tkankową narządów człowieka. Zapoznanie studentów z procesami fizjologicznymi zachodzącymi w ludzkim organizmie. Przedstawienie współdziałania układów i zależności między nimi.

Pełny opis:

Wprowadzenie do zagadnień związanych z anatomią. Podstawowe pojęcia, działy, historia. Osie i płaszczyzny ciała ludzkiego. Układ szkieletowy i stawowy. Układ mięśniowy. Krew. Układ sercowo-naczyniowy. Układ nerwowy. Narządy zmysłów. Układ trawienny. Układ oddechowy. Układ moczowo-płciowy. Powłoka wspólna. Wprowadzenie do zagadnień związanych z fizjologią człowieka. Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego człowieka. Narządy zmysłów oraz czucie. Budowa i funkcjonowanie układu hormonalnego. Układ mięśniowy; właściwości i funkcjonowanie mięśni. Źródła energii do skurczu mięśnia. Pobieranie pokarmu, trawienie i wchłanianie u człowieka. Oddychanie, budowa narządów oddechowych. Budowa i funkcja układu krążenia. Barwniki oddechowe. Regulacja oddychania. Transport tlenu i dwutlenku węgla. Komórki krwi. Czynność serca. Budowa nerki. Temperatura ciała człowieka i jej regulacja. Wprowadzenie do medycyny darwinowskiej.

Literatura:

1. Gołąb. B.2008. Podstawy anatomii człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

2. Netter F. 2014. Atlas anatomii człowieka. Polskie mianownictwo anatomiczne. Saunders, Elsevier.

3. Suder E., Brużewicz S. 2018. Anatomia człowieka. Górnicki Wydawnictwo Medyczne.

4. Traczyk W.Z. 2005. Fizjologia człowieka w zarysie. Warszawa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

5. Michajlik A., Ramotowski W. 2013. Anatomia i fizjologia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Efekty uczenia się:

Student w zakresie wiedzy:

Charakteryzuje zjawiska fizjologiczne przebiegające w organizmie człowieka.

Zna budowę anatomiczną oraz podstawowe funkcje fizjologiczne głównych narządów i układów narządów człowieka.

Student w zakresie umiejętności:

Interpretuje przebieg wybranych procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie człowieka na gruncie podstawowych mechanizmów fizycznych.

Student w zakresie kompetencji społecznych:

Wykazuje zainteresowanie zjawiskami zachodzącymi w organizmie człowieka; ma świadomość zmian zachodzących w wiedzy dotyczącej budowy i funkcjonowania organizmu człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena kolokwium zaliczeniowego.

Ocena samodzielności i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych studenta oraz pisemnego sprawozdania zawierającego opis oraz omówienie otrzymanych wyników (praca pisemna).

Ciągła ocena postawy, pracowitości i zaangażowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Hebda, Anna Kocorek
Prowadzący grup: Grzegorz Hebda, Anna Kocorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Hebda, Anna Kocorek
Prowadzący grup: Grzegorz Hebda, Anna Kocorek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-2 (2025-04-29)