Marketing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.131.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing |
Jednostka: | Instytut Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Harmonogram I roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Realizowany w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat orientacji marketingowej i marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem; Wyrobienie wśród studentów myślenia kategoriami klienta i wymogów rynku; Przedstawienie zagadnień związanych z problematyką marketingowej orientacji przedsiębiorstwa; Uzyskanie niezbędnej wiedzy o metodach kształtowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem ukierunkowanych na klienta i jego potrzeby; Celem nauczania przedmiotu jest również zapoznanie studentów z metodami, instrumentami i działaniami, które współtworzą metodyczną oraz instrumentalno - czynnościową strukturę marketingu oraz zdefiniowanie terminów i pojęć z zakresu marketingu. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Ewolucja i przyczyny powstania koncepcji marketingu. Marketing jako koncepcja ery rozwiniętej gospodarki rynkowej. Marketing koncepcja czy moda? 2. Fundamentalne założenia marketingu. Marketing a inne podejścia do kreowania stosunków wymiennych. Główne teorie marketingu. Zmierzch paradygmatu czy zmierz marketingu? 3. Zintegrowany proces podejmowania decyzji – marketing–mix i jego elementy. 4. Marketing a proces komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. 6. Organizacja działań marketingowych 7. Badanie rynku jako podstawa procesu decyzyjnego w marketingu. 8. Etapy budowy strategii marketingowych 9. Rodzaje strategii marketingowych 10. Strategia produktu 11. Strategia cen 12. Strategia dystrybucji 13. Strategia promocji 14. Dylematy współczesnego marketingu – marketing masowy versus marketing partnerski 15. Kierunki rozwoju marketingu ĆWICZENIA: 1. Marketing – funkcje, cechy, zastosowanie 2. Współzależność i powiązanie rynków, produkcji, marketingu w wyniku procesów globalizacji 3. Marketing jako część planowania strategicznego 4. Otoczenie marketingowe 5. Orientacja na klienta w zarządzaniu marketingowym 6. Strategie plasowania produktów na rynku 7. Marketing mix – na przykładach wybranych firm 8. Strategia produktu 9. Strategia ceny 10. Strategia promocji 11. Strategia dystrybucji 12. Plan marketingowy 13. Kierunki rozwoju marketingu 14. Kolokwium zaliczeniowe. |
Literatura: |
1. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2008. 2. Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong W., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002. 3. Armstrong G., Kotler P., Marketing. Wprowadzenie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca 1. Publikacje na łamach „European Journal of Marketing”; iin. 2. Internet – wybrane witryny i czasopisma z zakresu marketingu. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: 1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu teorii rozwoju marketingu 2. Student zna instrumenty działań marketingowych zorientowanych na rynek UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi analizować i budować strategie marketingowe z wykorzystaniem poznanych instrumentów 2. Student umie wykorzystać posiadaną wiedzę i informacje z analizy rynku do podejmowania decyzji marketingowych |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁADY: Ocena podsumowująca – praca pisemna - test z pytaniami opisowymi i/lub testowymi ĆWICZENIA: F1 kolokwium zaliczeniowe (50%) F2 projekt grupowy (40%) F3 aktywność na zajęciach (10%) Ocena podsumowująca ćwiczenia: Średnia ważona na podstawie F1-F3. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.