Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Marketing

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.131.2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Marketing
Jednostka: Instytut Ekonomii i Finansów
Grupy: Harmonogram I roku Logistyki - studia stacjonarne I' semestr letni
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat orientacji marketingowej i marketingowego zarządzania przedsiębiorstwem; Wyrobienie wśród studentów myślenia kategoriami klienta i wymogów rynku; Przedstawienie zagadnień związanych z problematyką marketingowej orientacji przedsiębiorstwa; Uzyskanie niezbędnej wiedzy o metodach kształtowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem ukierunkowanych na klienta i jego potrzeby; Celem nauczania przedmiotu jest również zapoznanie studentów z metodami, instrumentami i działaniami, które współtworzą metodyczną oraz instrumentalno - czynnościową strukturę marketingu oraz zdefiniowanie terminów i pojęć z zakresu marketingu.

Pełny opis:

WYKŁADY:

1. Ewolucja i przyczyny powstania koncepcji marketingu. Marketing jako koncepcja ery rozwiniętej gospodarki rynkowej. Marketing koncepcja czy moda?

2. Fundamentalne założenia marketingu. Marketing a inne podejścia do kreowania stosunków wymiennych. Główne teorie marketingu. Zmierzch paradygmatu czy zmierz marketingu?

3. Zintegrowany proces podejmowania decyzji – marketing–mix i jego elementy.

4. Marketing a proces komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem.

6. Organizacja działań marketingowych

7. Badanie rynku jako podstawa procesu decyzyjnego w marketingu.

8. Etapy budowy strategii marketingowych

9. Rodzaje strategii marketingowych

10. Strategia produktu

11. Strategia cen

12. Strategia dystrybucji

13. Strategia promocji

14. Dylematy współczesnego marketingu – marketing masowy versus marketing partnerski

15. Kierunki rozwoju marketingu

ĆWICZENIA:

1. Marketing – funkcje, cechy, zastosowanie

2. Współzależność i powiązanie rynków, produkcji, marketingu w wyniku procesów globalizacji

3. Marketing jako część planowania strategicznego

4. Otoczenie marketingowe

5. Orientacja na klienta w zarządzaniu marketingowym

6. Strategie plasowania produktów na rynku

7. Marketing mix – na przykładach wybranych firm

8. Strategia produktu

9. Strategia ceny

10. Strategia promocji

11. Strategia dystrybucji

12. Plan marketingowy

13. Kierunki rozwoju marketingu

14. Kolokwium zaliczeniowe.

Literatura:

1. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, PWE, Warszawa 2008.

2. Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong W., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002.

3. Armstrong G., Kotler P., Marketing. Wprowadzenie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca

1. Publikacje na łamach „European Journal of Marketing”; iin.

2. Internet – wybrane witryny i czasopisma z zakresu marketingu.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

1. Student ma ogólną wiedzę z zakresu teorii rozwoju marketingu

2. Student zna instrumenty działań marketingowych zorientowanych na rynek

UMIEJĘTNOŚCI

1. Student potrafi analizować i budować strategie marketingowe z wykorzystaniem poznanych instrumentów

2. Student umie wykorzystać posiadaną wiedzę i informacje z analizy rynku do podejmowania decyzji marketingowych

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY:

Ocena podsumowująca – praca pisemna - test z pytaniami opisowymi i/lub testowymi

ĆWICZENIA:

F1 kolokwium zaliczeniowe (50%)

F2 projekt grupowy (40%)

F3 aktywność na zajęciach (10%)

Ocena podsumowująca ćwiczenia:

Średnia ważona na podstawie F1-F3.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www3-8 (2025-07-09)