Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy zarządzania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.214
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0413) Zarządzanie i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy zarządzania
Jednostka: Instytut Nauk o Zarządzaniu i Jakości
Grupy: Harmonogram I roku Zarządzania - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia pierwszego stopnia

Kierunek studiów:

zarządzanie

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

II

Profil kształcenia:

studia stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

1.Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2009.

2.Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3.M. Armstrong, S. Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.

4.Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2011.

5.Kochan T.A., Schmalensee R., Management, Sloan School of Management 2003.

6.R. Karaszewski R., Drewniak R., Skrzypczyńska K., Ewolucja stylów przywództwa, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2019.

7.Kozłowski W., Motywowanie pracowników w organizacji, CeDeWu, Warszawa 2017.

8.Ścibiorek Z., Decydowanie podstawową funkcją zarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2021.

9.Zybała A., Zarządzanie i partycypacja pracownicza w Polsce: od modelu folwarcznego do podmiotowości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2019.

10.Oleksyn T., Zarządzanie kompetencjami: teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018.

11.Nalepka A., Budowa i doskonalenie struktury organizacyjnej, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2020.

12.Doś A., Czynniki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Ujęcie systemowe, Wydawnictwo UE w Katowicach, Katowice 2020.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu zarządzania; uświadomienie studentom historycznych i kulturowych uwarunkowań zarówno praktyki, jak i teorii zarządzania, uwrażliwienie studentów na szereg zjawisk występujących w granicach organizacji i wywierany przez nie wpływ na społeczeństwo; przygotowanie studentów do pogłębionego ujęcia procesów i zjawisk zachodzących w organizacji

Pełny opis:

W ramach wykładów omawiane są następujące bloki tematyczne:

1. Przedmiot zainteresowania nauk o zarządzaniu i jakości. Funkcjonalne i instytucjonalne podejście do zarządzania. Zarządzanie a kierowanie. Istota organizacji (pojęcie, cechy)

2. Rozwój teorii organizacji i zarządzania: szkoła klasyczna - naukowe zarządzanie

3. Zarządzanie administracyjne – przedstawiciele, założenia

4. Kierunek human relations w teorii zarządzania

5. „Nowa fala”. Postmodernizm w zarządzaniu. Organizacje w XXI wieku

6.Podejście systemowe i podejście sytuacyjne w zarządzaniu. Systemowe modele organizacji

7. Funkcje zarządzania - planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie

8. Postacie sprawnego działania. Wytyczne sprawnego działania

9. Struktury organizacyjne (zasady budowy struktury organizacyjnej, rodzaje struktur organizacyjnych)

10. Podejmowanie decyzji w zarządzaniu

11. Kierowanie ludźmi w organizacjach (przywództwo, władza organizacyjna, motywacja)

12. Kultura organizacyjna – pojęcie, składniki, typologia, kształtowanie kultury organizacyjnej. Zarządzanie międzykulturowe

13. Zarządzanie zmianami w organizacjach (istota zmian, rodzaje zmian w organizacjach)

Literatura:

1.Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.

2.Krzyżanowski L. J., O podstawach kierowania organizacjami inaczej: paradygmaty, metafory, modele, filozofia, metodologia, dylematy, trendy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

3.Zarządzanie. Teoria i praktyka, pod red. A. Koźmińskiego i W. Piotrowskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

4.Morgan G., Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

5.Bielski M., Organizacja. Istota, struktura, procesy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2001.

6.Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

7.Koźmiński A., D. J. Jemielniak, D. Latusek-Jurczaj, Zasady zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa 2014.

8.Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa 1998.

9.Steinmann H., Schreyögg G., Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2001.

10.Podstawy organizacji i zarządzania: podejścia i koncepcje badawcze, pod red. A. Stabryły, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2018.

11.Biesok G., Wyród-Wróbel J., Człowiek w organizacji, CeDeWu, Warszawa 2021.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

p-W-1 Student ma wiedzę o charakterze nauk o zarządzaniu i jakości, głównych kierunkach rozwoju teorii zarządzania i ich przedstawicielach oraz o prawidłowościach funkcjonowania systemów organizacyjnych

p-W-2 Student zna i rozumie metodyki projektowania struktur organizacyjnych, podejmowania decyzji, kształtowania kultury organizacyjnej, zarządzania zmianami w organizacjach

UMIEJĘTNOŚCI

p-U-1 Student posiada umiejętności rozumienia i analizowania zjawisk zachodzących w organizacjach

p-U-2 Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu rozwiązywania problemów napotykanych w organizacjach

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

k-K-1 Student posiada kompetencje w zakresie zdobywania wiedzy z zakresu nauk o zarządzaniu umożliwiającej twórcze rozwiązywania problemów zarządzania organizacjami

k-K-2 Student przejawia orientację na współpracę w grupie na rzecz osiągania jej celów

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁADY

Ocena podsumowująca:

Praca pisemna – pytania otwarte/pytania testowe zamknięte

ĆWICZENIA

F1 kolokwium pisemne zawierające pytania otwarte (50%)

F2 aktywność i zaangażowanie na zajęciach (20%)

F3 odpowiedź ustna podczas zajęć (10%)

F4 prezentacja multimedialna (10%) Ocena podsumowująca

Średnia ważona ocen wynikająca z ocen formujacych F1-F4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stanisława Sokołowska, Paweł Szwiec
Prowadzący grup: Stanisława Sokołowska, Paweł Szwiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-8 (2024-11-08)