Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Matematyka i statystyka w gospodarce przestrzennej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.B.952
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Matematyka i statystyka w gospodarce przestrzennej
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram I roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy
Strona przedmiotu: http://we.uni.opole.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

licencjat - PRK 6

Kierunek studiów:

Gospodarka przestrzenna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

I

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania:

Matematyka: zakres wiadomości, umiejętności i kompetencji ze szkoły średniej.

Statystyka: Zaliczona matematyka. Student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel, umie czytać i interpretować wzory oraz uzyskane wyniki.


Literatura uzupełniająca:

1. Anholcer M., Matematyka w ekonomii i zarządzaniu w przykładach i zadaniach, Uniwersytet Ekonomiczny

w Poznaniu, Poznań 2020.

2. Iwińska M., Popowska B., Szymkowiak M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej,

Poznań 2011.

3. Kot S. M., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka, Wyd. Difin, Warszawa 2011.

4. Roeske-Słomka I., Statystyka opisowa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2016.


Nakład pracy studenta:

A. Godziny kontaktowe: 48h/1,92ECTS

Udział w zajęciach: 45h

Udział w zaliczeniu, kontakt bezpośredni: 3h

B. Praca własna studenta: 27h /1,08 ECTS

Przygotowanie do zajęć: 20h

Przygotowanie do zaliczenia:7h


Skrócony opis:

Matematyka celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami matematycznymi oraz podstawowymi metodami matematycznymi, mającymi zastosowanie w ekonomii, a także udoskonalenie umiejętności abstrakcyjnego myślenia i rozwiązywania problemów matematycznych.

Statystyka: celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami statystycznymi oraz metodami badania prawidłowości zachodzących w procesach masowych, ukształtowanie u studentów praktycznych umiejętności wykorzystywania arkusza kalkulacyjnego Excel do przetwarzania danych statystycznych i interpretowania uzyskanych wyników, kształtowanie u studentów kreatywności przy pozyskiwaniu danych statystycznych ze źródeł internetowych na potrzeby prowadzenia innowacyjnych analiz społeczno-gospodarczych.

Pełny opis:

Wykład

Przestrzeń liniowa, wektory. Macierze i działania na nich. Wyznaczniki.

Macierz odwrotna. Rząd macierzy. Układy równań liniowych.

Zastosowanie elementów algebry w naukach ekonomicznych i gospodarce przestrzennej.

Prosta. Płaszczyzna. Iloczyn wektorowy. Iloczyn mieszany. Krzywe na płaszczyźnie. Powierzchnie w przestrzeni.

Elementy analizy matematycznej.

Statystyka jako nauka. Podstawowe pojęcia statystyki opisowej. Badania statystycznej etapy tych badań.

Podstawowe parametry opisu statystycznego (miary położenia, zróżnicowania, asymetrii i spłaszczenia).

Badanie współzależności dwóch cech. Podstawowe parametry opisu korelacji między cechami. Klasyczny model regresji liniowej. Zależność cech jakościowych.

Średnia chronologiczna. Indywidualne i agregatowe indeksy dynamiki.

Szereg czasowy i jego składniki. Wyrównywanie szeregów czasowych. Analiza wahań okresowych (wskaźniki wahań okresowych dla szeregu czasowego bez trendu i z trendem, wahania multiplikatywne i addytywne).

Tendencja rozwojowa zjawiska - trendy i ich typy. Analiza trendu liniowego.

Ćwiczenia

Działania na wektorach, macierzach i wyznacznikach. Wyznaczanie macierzy odwrotnej do danej. Znajdowanie rzędu macierzy. Rozwiązywanie układów równań i nierówności liniowych.

Praca kontrolna.

Wyznaczanie miar w statystyce opisowej. Obliczanie wskaźników korelacji. Wyznaczanie równania regresji liniowej. Obli-czanie średniej chronologicznej oraz indywidualnych i agregatowych mierników dynamiki. Wyznaczanie średnich rucho-mych, wyrównywanie wykładnicze, obliczanie wskaźników wahań okresowych i sezonowości, parametrów równania tren-du, wyznaczanie prognoz.

Praca kontrolna.

Literatura:

1. Ostrowski A., Matematyka z przykładami zastosowań w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.

2. Badowski Ł., Adamaszek Z., Matematyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.

3. Panek E., Matematyka w ekonomii : teoria i zastosowanie, Uniwersytet Ekonomiczny (Poznań),

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2013.

4. Duczmal M., Tłuczak A., Statystyka matematyczna w zarządzaniu. (Teoria. Przykłady. Zadania),

Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza: student zna i rozumie

1. wybrane fakty, obiekty i zjawiska ekonomiczne oraz dotyczące ich metody i teorie matematyczne i statystyczne wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej (k_W01).

Umiejętności: student potrafi

2. analizować i prognozować procesy i zjawiska ekonomiczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi matematyki i statystyki (k_U03).

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

3. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu matematyki i statystyki i uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie kształtowania (k_K01).

Metody i kryteria oceniania:

A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)

Dwie prace pisemne: zestawy zadań do

Rozwiązania (efekt 1,2).

Aktywność i zaangażowanie na zajęciach:

odpowiedź ustna: rozwiązywanie zadań z listy przy

tablicy (efekt 3).

B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny

Ocena podsumowująca wynika z sumy uzyskanych

punktów na ćwiczeniach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-www6-4 (2025-05-14)