Matematyka i statystyka w gospodarce przestrzennej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4.B.952 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka i statystyka w gospodarce przestrzennej |
Jednostka: | Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej |
Grupy: |
Harmonogram I roku Gospodarki przestrzennej - studia stacjonarne I' semestr zimowy |
Strona przedmiotu: | http://we.uni.opole.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom studiów: | licencjat - PRK 6 |
Kierunek studiów: | Gospodarka przestrzenna |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot: | I |
Profil kształcenia: | ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Matematyka: zakres wiadomości, umiejętności i kompetencji ze szkoły średniej. Statystyka: Zaliczona matematyka. Student potrafi posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel, umie czytać i interpretować wzory oraz uzyskane wyniki. |
Literatura uzupełniająca: | 1. Anholcer M., Matematyka w ekonomii i zarządzaniu w przykładach i zadaniach, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2020. 2. Iwińska M., Popowska B., Szymkowiak M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2011. 3. Kot S. M., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka, Wyd. Difin, Warszawa 2011. 4. Roeske-Słomka I., Statystyka opisowa, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2016. |
Nakład pracy studenta: | A. Godziny kontaktowe: 48h/1,92ECTS Udział w zajęciach: 45h Udział w zaliczeniu, kontakt bezpośredni: 3h B. Praca własna studenta: 27h /1,08 ECTS Przygotowanie do zajęć: 20h Przygotowanie do zaliczenia:7h |
Skrócony opis: |
Matematyka celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami matematycznymi oraz podstawowymi metodami matematycznymi, mającymi zastosowanie w ekonomii, a także udoskonalenie umiejętności abstrakcyjnego myślenia i rozwiązywania problemów matematycznych. Statystyka: celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami statystycznymi oraz metodami badania prawidłowości zachodzących w procesach masowych, ukształtowanie u studentów praktycznych umiejętności wykorzystywania arkusza kalkulacyjnego Excel do przetwarzania danych statystycznych i interpretowania uzyskanych wyników, kształtowanie u studentów kreatywności przy pozyskiwaniu danych statystycznych ze źródeł internetowych na potrzeby prowadzenia innowacyjnych analiz społeczno-gospodarczych. |
Pełny opis: |
Wykład Przestrzeń liniowa, wektory. Macierze i działania na nich. Wyznaczniki. Macierz odwrotna. Rząd macierzy. Układy równań liniowych. Zastosowanie elementów algebry w naukach ekonomicznych i gospodarce przestrzennej. Prosta. Płaszczyzna. Iloczyn wektorowy. Iloczyn mieszany. Krzywe na płaszczyźnie. Powierzchnie w przestrzeni. Elementy analizy matematycznej. Statystyka jako nauka. Podstawowe pojęcia statystyki opisowej. Badania statystycznej etapy tych badań. Podstawowe parametry opisu statystycznego (miary położenia, zróżnicowania, asymetrii i spłaszczenia). Badanie współzależności dwóch cech. Podstawowe parametry opisu korelacji między cechami. Klasyczny model regresji liniowej. Zależność cech jakościowych. Średnia chronologiczna. Indywidualne i agregatowe indeksy dynamiki. Szereg czasowy i jego składniki. Wyrównywanie szeregów czasowych. Analiza wahań okresowych (wskaźniki wahań okresowych dla szeregu czasowego bez trendu i z trendem, wahania multiplikatywne i addytywne). Tendencja rozwojowa zjawiska - trendy i ich typy. Analiza trendu liniowego. Ćwiczenia Działania na wektorach, macierzach i wyznacznikach. Wyznaczanie macierzy odwrotnej do danej. Znajdowanie rzędu macierzy. Rozwiązywanie układów równań i nierówności liniowych. Praca kontrolna. Wyznaczanie miar w statystyce opisowej. Obliczanie wskaźników korelacji. Wyznaczanie równania regresji liniowej. Obli-czanie średniej chronologicznej oraz indywidualnych i agregatowych mierników dynamiki. Wyznaczanie średnich rucho-mych, wyrównywanie wykładnicze, obliczanie wskaźników wahań okresowych i sezonowości, parametrów równania tren-du, wyznaczanie prognoz. Praca kontrolna. |
Literatura: |
1. Ostrowski A., Matematyka z przykładami zastosowań w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004. 2. Badowski Ł., Adamaszek Z., Matematyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. 3. Panek E., Matematyka w ekonomii : teoria i zastosowanie, Uniwersytet Ekonomiczny (Poznań), Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2013. 4. Duczmal M., Tłuczak A., Statystyka matematyczna w zarządzaniu. (Teoria. Przykłady. Zadania), Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole 2012. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student zna i rozumie 1. wybrane fakty, obiekty i zjawiska ekonomiczne oraz dotyczące ich metody i teorie matematyczne i statystyczne wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarki przestrzennej (k_W01). Umiejętności: student potrafi 2. analizować i prognozować procesy i zjawiska ekonomiczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi matematyki i statystyki (k_U03). Kompetencje społeczne: student jest gotów do 3. krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu matematyki i statystyki i uznawania znaczenia tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie kształtowania (k_K01). |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się) Dwie prace pisemne: zestawy zadań do Rozwiązania (efekt 1,2). Aktywność i zaangażowanie na zajęciach: odpowiedź ustna: rozwiązywanie zadań z listy przy tablicy (efekt 3). B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny Ocena podsumowująca wynika z sumy uzyskanych punktów na ćwiczeniach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.