Uniwersytet Opolski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4.GP.42
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
Jednostka: Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej
Grupy: Harmonogram II roku Gospodarki przestrzennej- studia stacjonarne II' semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom studiów:

studia magisterskie II stopnia

Kierunek studiów:

gospodarka przestrzenna

Semestr, w którym realizowany jest przedmiot:

II sem.

Tryb prowadzenia:

Realizowany w sali

Literatura uzupełniająca:

Sztando A., (2008), Pomiar rezultatów programu rewitalizacji miasta, "Samorząd terytorialny", nr 9(2008).

Małachowicz E. (1982), Ochrona środowiska kulturowego, Wrocław.

Noworól A. (red.), (2010), Wybrane aspekty obszarowego ujęcia rewitalizacji w Polsce. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowi, Kraków.

Skalski K. (red.) (2010). O budowie metod rewitalizacji w Polsce – aspekty wybrane. Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Kraków.

Gałązka A., Jadach-Sepioło A., (2008). Przegląd definicji i uporządkowanie pojęć stosowanych w literaturze i praktyce dla określenia różnych elementów i aspektów procesów rewitalizacji, materiały Projektu Badawczego „Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju”, maszynopis, Kraków.

Lorens P. Martyniuk-Pęczek J. (red.) (2014). Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego. Miasto Metropolia Region, Gdańsk.

Materiały (artykuły, studia przypadków itp.) dostarczone przez prowadzącego.


Nakład pracy studenta:

125

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką rewitalizacji zdegradowanych przestrzeni miast z uwzględnieniem kwestii społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. W ramach wykładów studenci poznają terminologię, metody, narzędzia analizowania i zbierania danych, podstawy prawne rewitalizacji w Polsce, w tym procedury wykorzystywane w procesach rewitalizacji oraz kierunek zmian prawnych w tym zakresie. Zapoznają się z udanymi oraz nieudanymi przykładami rewitalizacji w Polsce i na świecie. Studenci zdobywają umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce w zakresie przygotowywania komponentu przestrzennego programów rewitalizacji.

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Wprowadzenie do rewitalizacji. Pojęcia i zakres tematu

2. Narzędzia badawcze - inwentaryzacja, analiza danych, delimitacja obszarów wymagających interwencji

3. Uwarunkowania prawne programów rewitalizacji

4. Kształtowanie przestrzeni w programach rewitalizacji

5. Kwestie środowiskowe w rewitalizacji terenów zamieszkałych

6. Kwestie społeczne w procesach rewitalizacji

7. Specyfika terenów poprzemysłowych i aktualne trendy ich transformacji

8. Studium przypadku – modelowe rewitalizacje

KONWERSATORIUM

1. Pozyskiwanie danych i wskaźników niezbędnych do wyznaczania obszaru zdegradowanego.

2. Ocena poziomu degradacji

- delimitacja jednostek urbanistycznych

- ocena stanu degradacji jednostek urbanistycznych

3. Waloryzacja

- walory przestrzenne, materialne, niematerialne

4. Diagnoza: elementy: dysharmonijne, do zachowania, do ochrony.

5. Inspiracje jako wytyczne do adaptacji rewitalizowanej przestrzeni

Literatura:

Lorens P. (2018). Wnioski do przebudowy polityki rewitalizacji w Polsce. W: Lorens P. (red.), Urbanistyczne aspekty transformacji miast. Studia KPZK PAN, tom CXCII, Warszawa.

Jadach-Sepioło A. red. (2021) Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa- Kraków

Jarczewski W. (red.) (2009). Tom 4. Przestrzenne aspekty rewitalizacji - śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe. Praca zbiorowa opublikowana w ramach projektu Rewitalizacja miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego rozwoju, realizowany przez konsorcjum w składzie: Instytut Rozwoju Miast – Partner Wiodący, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Kraków.

Jarczewski W., Kułaczkowska A. red. (2019). Raport o stanie polskich miast: Rewitalizacja. Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków.

Ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r. (Dz.U. 2015 poz. 1777).

Efekty uczenia się:

STUDENT ZNA I ROZUMIE

K_W01

w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska społeczne, ekonomiczne, przyrodnicze i techniczne oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu rewitalizacji, tworzące jej podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu szczegółowej wiedzy z obszaru rewitalizacji

K_W04

fundamentalne dylematy dotyczące rewitalizacji w zakresie jej badania i zastosowania do rozwiązywania problemów ekonomicznych, społecznych, przyrodniczych i technicznych

K_W05

podstawowe ekonomiczne, prawne i inne uwarunkowania oraz pojęcia związane z rewitalizacją

STUDENT POTRAFI

K_U02

identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej rewitalizacji

K_U09

komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rewitalizacji

K_U10

brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska w zakresie tematycznym dotyczącym rewitalizacji oraz dyskutować o nich

STUDENT JEST GOTÓW DO

K_K01

krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu rewitalizacji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu gospodarki przestrzennej, krytycznej oceny podjętych decyzji i analizy ich skutków w zakresie rewitalizacji

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD

Zaliczenia na ocenę (pytania zamknięte i otwarte, w tym problemowe)

Ocena pozytywna – uzyskanie co najmniej 60% wartości punktów

KONWERSATORIUM

Ocena zadań cząstkowych (60%), ocena udziału w konwersatorium (40%)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ciesielski
Prowadzący grup: Michał Ciesielski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.
pl. Kopernika 11a, 45-040 Opole https://uni.opole.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-www6-4 (2025-01-17)