Seminarium naukowe z filozofii systematycznej i historii filozofii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 5.0.0.0.1.1041 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium naukowe z filozofii systematycznej i historii filozofii |
Jednostka: | Wydział Teologiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
W ramach seminarium omawiane są zagadnienia związane z: (1) metodologią i metodyką pracy naukowej; (2) przygotowywanymi przez magistrantów; (3) bieżącym życiem filozoficznym (publikacje, konferencje itp.). Podstawą zaliczenia jest realizacja bieżących zadań, referowanie fragmentów prac, złożenia na koniec semestru pisemnego sprawozdania z aktualnego stanu pracy magisterskiej. |
Pełny opis: |
W ramach seminarium omawiane są następujące zagadnienia: 1. Wybór typu projektu badawczego. 2. Projektowanie badań naukowych. 3. Główne metody pracy z tekstami filozoficznymi. 4. Strategie pisania. Referowane są także fragmenty przygotowywanych prac magisterskich dotyczących zagadnień filozoficznych wchodzących w relacje z teologią. |
Literatura: |
Zalecana literatura: José Morales, Wprowadzenie do teologii, tł. P. Rak, Kraków 2006. Stanisław C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 2002. Tadeusz Dzidek, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001. Zdzisław J. Kijas, Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005. Józef Herbut, Paweł Kawalec (red.), Słownik terminów naukoznawczych. Teoretyczne podstawy naukoznawstwa, Lublin 2009. Paweł Kawalec, Piotr Lipski, Rafał Wodzisz (red.), Podstawy naukoznawstwa, Lublin 2011. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG. W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - TMA_W04; P7S_WG. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego - TMA_W15; P7S_WG,=. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_01; P7S_UW. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii - TMA_U03; P7S_UW. U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności - TMA_K04; P7S_KK, P7S_KK. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06, P7S_KK, P7S_KO. |
Metody i kryteria oceniania: |
Seminarium łączy elementy: wykładu, prezentacji, dyskusji, lektury tekstów z komentarzem. Podstawą zaliczenia jest realizacja bieżących zadań, zadowalające postępy w przygotowywaniu pracy magisterskiej, pisemne sprawozdanie ze stanu pracy składane na końcu każdego semestru. Kryteria oceniania: Oceny cząstkowe uzyskiwane w trakcie zajęć na podstawie kolokwiów i zadanych prac. * ocena niedostateczna WIEDZA: W1. Słuchacz nie ma ugruntowanej wiedzy z zakresu logiki ogólnej, jak również o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą powinien być w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Nie ma uporządkowanej ani pogłębionej wiedzy, obejmującej teorię i metodologię teologii, dającej możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Nie ma gruntownej znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Nie posiada podstawowych umiejętności badawczych w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Nie potrafi przeprowadzić krytycznej analizy i interpretacji różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i nie potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. K2. Nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie w pełni rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Źle identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z żuciem indywidualnym i społecznym. * ocena dostateczna W1. Słuchacz ma jedynie podstawową wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma fragmentaryczną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma elementarną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Absolwent potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, lecz nie potrafi sprawnie integrować informacji z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić na podstawowym poziomie analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Absolwent potrafi w zasadniczym zarysie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać niektóre skutki swojej działalności. K2. Ma częściowa świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i w pewnym stopniu rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. * ocena dobra WIEDZA: W1. Słuchacz ma wystarczającą wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma wystarczającą znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. MAgistrant potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie podstawowe sądy z wykorzystaniem zasad logiki i wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić logiczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Magistrant potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać główne skutki swojej działalności. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. * ocena bardzo dobra WIEDZA: W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu logiki ogólnej, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia. W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego. UMIEJĘTNOŚCI: U1. Magistrant potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii. U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: K1. Magistrant potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności. K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy. doktrynalne i etyczne, związane z życiem indywidualny i społecznym. |
Praktyki zawodowe: |
Z przedmiotem nie są związane praktyki zawodowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Opolski.